Monday, March 31, 2008

7 pool هفت حوض


به کمک موس نقشه را حرکت دهید و محل های دلخواه را بیابید



































عمو محسن







هفت حوض

هفت حوض یکی از محل های بسیار معروف و دیدنی در مشهد است که حدود هفت کیلومتر از مشهد فاصله دارد . اول وارد شهرک سیدی (که بعد از انقلاب  آن را به المهدی تغیر نام دادند ولی باز هم در مشهد بیشتر به نام شهرک سیدی معروف است.) می شوید و به سراغ جاده ی خلج را می گیرید. حدود سه کیلومتر که جاده را رفتید سر دوراهی می رسید که جاده ی اتوبان و آسفالت سمت چپ را ادمه می دهید. به میدانی می رسید. وسیله نقلیه خود را پارک نمایید حدود دو کیلومتر را طبق راهنمایی تابلو ها ادامه دهید به هفت حوض خواهید رسید.حدود هزاران سال آب از این دره ها جریان داشته است . بخاطر این جریان آب و نوع سنگ های منطقه ، ریزش آب از یک ارتفاع به قسمت های دیگر دره به آرامی در طی این سالهای طولانی ، حوضچه هایی را بوجود آورده است . اولین حوضچه در حد یک استخر کوچک است . وقتی آب در حوض اولی سرریز شود به حوض بعدی می ریزد و همین گونه این عمل تا هفت حوض ادامه می یابد.پس از دیدن این هفت حوض پشت سر هم اگر راه دره را ادامه دهید به حوض های بزرگ و جداگانه ای نیز خواهید رسید.جاذبه گردشگری این محیط ها بسیار هیجان انگیز تر از خیلی محلهای معروف است. و جای تأسف است که اگر اینترنت را تا قبل از ارائه گزارش های اینجانب جستجو می کردید فقط به مورد زیر بر می خوردید که در مقابل این هفت حوض مشهد هیچ است.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.
پرش به: ناوبری, جستجو
کاربردهای نام هَفت‌حوض:
• هفت‌حوض نام میدانی در مرکز محله نارمک تهران است که هم مکانی گردشی و هم تجاری است.
• هفت حوض همچنین نام مکانی در مسیر کوهپیمایی درکه به پلنگ‌چال در شمال غرب تهران می باشد.
این کوتاهی فرهنگ دوستان مشهدی و سازمان حفظ میراث فرهنگی و گردشگری خراسان نیز هست.این عزیزان خودشان چندان کار وارد نیستند و آنچنان انگیزه قوی برای معرف و حفظ آثار ملی را ندارند و متأسفانه تا کنون هم علی رغم ارسال نامه های مختلف هیچ گونه کمک و همکاری با افراد علاقه مند و اهل کار نداشته اند. در بهترین حالت آقای مکرمی فر ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نامه این جانب را پاراف فرموده و به قسمت آی تی ارجاع دادند مسئول این قسمت نیز پس از مطالعه آن نامه را در پرونده ی مخصوص بایگانی فرمودند تا شاید یک روزی تماس بگیرند. در هر صورت یکی از علت های بحران مدیریت در ایران ، اینگونه برخوردها و استفاده و حمایت نکردن از افراد مستعد و مستقل می باشد.این گونه است که گاهی اوقات بدست حامیان دولتی فرهنگ ، تیشه به ریشه فرهنگ و تمدن ایران زده می شود.شما هر جای دنیا که هستید ، چه به زبان فارسی در محل جستجوی گوگل بنویسید گردشگری مشهد و یا به زبان انگلیسی بنویسید
Mashhad tourism
سایت ها و وبلاگ ها ی اینجانب مقدم تر و در اولویت بیشتر از سایت های میراث فرهنگی قرار گرفته و معرفی می شود. ولی آنها حتی تا کنون حاضر به انجام هیچ کمکی نبوده اندکه این عمل آنها، برخلاف شرح وظایف این سازمان ها می باشد.
در هر صورت موقع بازدید از هفت حوض ،مواظب باشید سنگهای آنجا صاف و صیقلی است اگر احتیاط نکنید مانند یکی از خانم معلم ها به درون حوض ها سقوط می کنید . خطر مرگ در کمین افراد بی احتیاط است . متاسفانه  دستگاه های دولتی ،فرصت گذاشتن راهنما و نجات دهنده در آنجا را تا کنون نداشته است.لذا هم نکات ایمنی را بیش از پیش رعایت نمایید و مخصوصاً مواظب باشید سنگی به پایین پرت نشود و به سر فردی اصابت نکند . تا  حالت بکر بودن آنجا را  از بین نبرده اند، و نردبان به سمت پایین نگذاشته اند ، دیدن آنجا را دریابید.سازمان حفظ میراث فرهنگی و گردشگری خراسان در دره قره سو درست کنار آبشار نردبان فلزی قرار داده است که بر خلاف اصول اکوتوریسم  است. یا مانند دره درود نیشابور که آبشار درود را با سیمان به صورت مصنوعی در آورده است و حالتان از دیدن آن گرفته می شود.
عکس های هفت حوض را در وبلاگ زیر و وبلاگ های وابسته به آن می توانید مشاهده نمایید
اگر عکس ها باز و دیده نشدند، یک راه دیده شدن عکس ها ی همراه متن ،  استفاده از فیلتر شکن های مختلف است 
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند
و سپس پیوند
کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.
در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید
و سپس روی پیوند های

  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید. گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .گردشگری مشهد


Thursday, March 6, 2008

سلام و راهنمایی

سلامي چو بوي خوش آشنايي به آن مردم ديده ي روشنايي

براي ديدن كامل محتويات وبلاگ ها و سايت ها روي تاريخ ها یا آرشیو صفحه و يا روي عناوین آخرین یادداشت ها و تگ ها كليك نماييد. به عنوان مثال در وبلاگ مربوط به عكاسي بيش از يك كتاب مطلب مصور وجود دارد. در وبلاگ گردشگری مشهد روی تاریخ های سمت راست صفحه ، که کنار آن شکلی مانند مثلث قرار دارد ، کلیک کنید تا فهرست تمام مکانهای معرفی و عکاسی شده را بتوانید مشاهده نمایید. با کلیک نمودن روی هر عنوان باز شده ، محتوای مربوط به آن به نمایش در می آید.

برای اغلب این عکسها مجبور بودم مسافتهای زیادی را پیاده طی کنم. تنهایی ، گم کردن مسیر در برف و کولاک زمستانی و دیگر خطرهای فراوان طبیعت گردیهای انفرادی ، خود داستانهای دیگری دارد که امیدوارم فرصتی برای بیان آنها پیش بیاید. اگر روی عکس هایی که نشانه موس روی آن فعال می شود، کلیک نمایید، اندازه ی بزرگتری از آن عکس را خواهید دید، مانند وبلاگ گردشگری مشهد ، که در حال حاضر یک مرجع اینترنتی، در مورد گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن است.امیدوارم توانسته باشم با ارائه این کارها، گامی به سوی نشان دادن چهره ی خوبی از ایران و ساخت جامعه ای سالم تر برداشته باشم.

اصل عكسها در آرشيو موجود و قابل چاپ در ابعاد بزرگ و همچنین قابل چاپ روي تابلو هاي فلكسي مي باشد. بديهي است از سفارشهاي مناسب و مفيد براي جامعه، استقبال مي کنم. همچنين از همكاري هایی که برای مردم ایران مثبت و سازنده باشد چه با بخشهاي دولتي، سازمان ها ، ارگان ها ، اداره ها و ... و چه با بخشهاي خصوصي در هر مکانی که باشند، استقبال می کنم . هر گونه همكاري عزیزان ایرانی در جهت ارائه تسهيلات براي خدمت هاي علمي ،فرهنگي، و هنري به جامعه بیش از هر چیز، نشان از درایت و دور اندیشی آنها دارد. مسئولین شهر ها و استان های مختلف نیز می توانند عکس برداری از محلهای گردشگری خود را سفارش دهند. بدیهی است کاری که توسط فردی صورت گیرد که هم تخصص های لازم را دارد و هم انگیزه ، اشتیاق و عشق این کار را ، حاصل کار قابل مقایسه با کار های فرمایشی و دولتی نخواهد بود.

درآمد کشور ترکیه از صنعت توریست چندین برابر درآمد کشور ما از این صنعت گردشگری است. در صورتیکه جاذبه های دیدنی و توریستی کشور ترکیه قابل مقایسه با کشور متمدن و بزرگ ما نیست. توجه به امر گردشگری یعنی کوتاه ترین ، کم هزینه ترین و عاقلانه ترین کار برای ایجاد هزاران فرصت شغلی ، خود باوری هموطنان گرامی،... و رشد و شکوفایی ایران بزرگ. با توجه به بحران های انرژی و اتمام دیر یا زود منابع از جمله منابع نفتی کشور ، اگر از هم اکنون که دیر هم شده به فکر جایگزینی درآمد های دیگر چون گردشگری و توصعه علم و صنایع نباشیم ، آینده ی نزدیک بسیار تباه شده ای خواهیم داشت . برای نجات کشور هیچ راهی بجز تعامل سازنده و تلاش همگانی وجود نداشته و ندارد.

اميد وارم مردم عزيز و مسئولین گرامي به اينگونه تلاش هاي سازنده و با تأثير عميق و مثبت در جامعه جهاني ، توجه و حمايت بيشتري مبذول دارند. حمايت از اينگونه طرح ها وبرنامه ها ، حمايت از كيان و بزرگي و عظمت تمام مردم ايران و كشور عزيزمان مي باشد .البته باید در نظر داشت که هیچ کس به اندازه ی خود مردم ، قادر به کمک کردن به یکدیگر و همیاری برای ساخت کشور و دنیایی بهتر، نیست. لذا نباید زمان را به امید یاری دولت از دست داد. گر چه وظیفه ی اصلی دولت برنامه ریزی درست و همیاری با اندیشمندان و دیگر افراد جامعه برای ایجاد جامعه ای پویا تر است و باید بستر مناسب برای رشد بیشتر را فراهم کند. اگر من در اینجا سخنی از کمک دولت بردم در واقع از این راه دولت بیشتر به کارآیی خود کمک می کند تا اینکه به شهروند یا متفکری ویژه کمک کرده باشد، ولی مسئله این است که درک این موضوع برای بعضی از دولت مردان کشورهای جهان سوم ، خیلی راحت نیست. به خاطر نبود این تعامل سازنده است که در این جوامع، دولت ،مردم و متفکران همه زیان می بینند و هیچکدام نمی توانند کار آیی لازم را داشته باشند.

یک بار یک دانشجوی خارجی از استاد پرفسور محمود حسابی پرسید، "می گویند شما از جهان سوم آمده اید ،جهان سوم چگونه جایی است؟ " استاد جواب دادند " جهان سوم جایی است که اگر بخواهی کشورت را آباد کنی، خانه ات خراب خواهد شد و اگر بخواهی خانه ات آباد شود باید در تخریب کشورت بکوشی ". لذا کسانی که در راه سازندگی ایران بزرگ گام بر می دارند، خوب آگاه هستند که ساختن کشورشان، چه خانه خرابی برای آنها در پی خواهد داشت، ولی ترجیح می دهند خانه خودشان به بهای آبادی کشورشان خراب گردد. برای آنها بسیار آشکار است که به آن صورت خیری از دولتها نخواهند دید ولی مراوده با دولت را بخاطر کمک به کشورشان خواهند داشت. آنها در هر کجای دنیا که هستند، بجای نق زدن، آستین همت بالا می زنند و به سهم توانایی که دارند در جهت آبادی کشورشان می کوشند. حال اگر دولت و مردم به آنها یاری رساندند که چه بهتر وگر نه در سخت ترین شرایط ممکن هم به سبز بودن و سازندگی کشور خود، ادامه می دهند. تا کنون نیز ، استانداری ، فرمانداری ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شورای اسلامی شهر مشهد ، و هیچ نهاد یا سازمان یا ارگانی ، برای این همه زحمت ، هزینه و تلاش انجام گرفته ، هیچ گونه کمکی انجام نداده اند. در صورتی که از اولین هدف های دولت باید یاری رساندن به نهاد های مفید مردمی و استفاده ی درست از تلاش و طرح های آنها باشد. این نامبردگان محترم میلیارد ها تومان در سال در جهت ایجاد دولت الکترونیک هزینه می نمایند ولی همانگونه که در عمل مشاهده می نمایید ، کار آن عزیزان که از هزاران امکانات و صدها متخصص هم استفاده می نمایند، قابل رغابت با کارهایی که یک نفر ایرانی از روی عشق و علاقه انجام می دهد، نیست. سالهای زیادی در زمینه های مختلف علمی ، هنری ، پژوهشی و ... با عشق و علاقه زیاد کار شده است ، تا اینکه شما شاهد یک درصد از کار هایی باشید که فهرست آنها در پیوند های زیر خواهد آمد. بدیهی است ما همیشه به خاطر مثبت اندیشی ، منتظر یاری رسانی دولتی و غیر دولتی ، برای به ثمر رساندن طرح هایی که به آبادانی کشورمان و ساخت جامعه ی سالم تر کمک کند ، هستیم . هر قدمی که آنها برداند، از طریق همین سایتها و وبلاگها و رسانه های جمعی دیگر ، برای تشویق دیگران ، اطلاع رسانی خواهد شد. بنا بر این امیدواریم مدیران ما تلاش سازنده ای داشته باشند تا مردم وجود آن عزیزان را به عنوان عناصری سازنده و برنامه ریزانی آگاه ، حس کنند.از تشویق های ایرانیان خارج کشور که نهایت سعی خودشان را برای خدمت به ایران انجام می دهند، نهایت تشکر را دارم. ما می توانیم هر جی دنیا که هستیم و هر پست و شغلی که داریم ، برای ساخت ایرانی بهتر و سالم تر دست به دست هم داه ، به کمک هم بشتابیم و نوآوری داشته باشیم در ایجاد حکومت مجازی و حقیقی دانایان و مصلحان اجتماعی. باور نمایید با رشد تکنولوژی امروز این کار بسیار ساده است، فقط کمی همت می خواهد که خوشبختانه ایرانیان سرآمد شگفتی سازان گیتی هستند و می توانند باشند.

اندیشمند حکومتی هرگز نمی تواند کار اندیشمند مستقل را انجام دهد،هنرمند حکومتی هم همین طور. این افراد متفکر و مستقل، هسته ی اصلی تولید دانش و قدرت اصلی جامعه هستند. ما به مفاخر خود کم توجهی کرده ایم. در مورد کم توجهی به مولوی شاعر بزرگ ایران، آن به سرمان آمد که دیدیم ترکیه ادعای از خود دانستن او را دارد.در مورد بزرگان دیگر باید با توجه بیشتر به آنها، جلوی از آن خود نمودن مفاخرمان، توسط کشورهای دیگر را بگیریم. بزرگترین اشتباه دولت ها می تواند استفاده و حمایت نکردن از این اندیشمندان و هنرمندان مستقل باشد. اینها استخوان بندی اصلی هر ملتی را تشکیل می دهند. این گروه از انسانها با چنان عشق و علاقه و انگیزه ای کار می کنند که به راحتی می توانند دنیایی را تحت تأثیر اندیشه و هنر خود قرار دهند. نمونه ی بارز آن پروفسور محمود حسابی بزرگ مرد علم ، اندیشه و عشق به ایران است. او مردی است که فقط اگر بخواهیم عنوان کار هایی که برای کشور ایران انجام داده است را بنویسم، خود کتابی خواهد شد. او بزرگترین انسانی است که افتخار یافتم از نزدیک او را ببینم و بعد نیز با پسر برومند و خوش فکرشان جناب مهندس ایرج حسابی آشنا شدم. شاید بتوان گفت تا کنون بزرگ مردی این چنین مخلص و کوشا مانند دکتر محود حسابی را، ایران بخود ندیده است. او یکی از بزرگترین و بهترین الگو ها برای بشریت است. در نتیجه اگر حکومتها به متفکران مستقلی مانند آنها متکی نباشند ، در مدیریت عاقلانه کشور به بیراهه خواهند رفت و از درون فرو خواهند ریخت و همراه خود کشور بزرگی را نابود خواهند کرد. بنا بر این، کمک گرفتن از متخصص های علاقه مند و عاشق فعالیت های سازنده، بسیار حیاتی است و زمینه ی رشد کارآیی و ایجاد انگیزه ی بیشتر در کارمندان دولت، نیز فراهم خواهد گردید. فکر می کنم تجارب روی داده در کشور ما و دیگر کشورها ، آنقدرکافی باشد که بفهمیم مفید و متعهد بودن واقعی هیچ ارتباطی به شکل ، قیافه و مسلک و مرام ندارد، بلکه بیشتر به اندیشه ، کارآیی ، انگیزه وعمل افراد بستگی دارد. با کمی احترام و اعتماد به یکدیگر ،به مراتب دنیای بهتری را خواهیم ساخت. من به تمام شما هم وطنان گرامی سلام می کنم ، سلامی برای ایجاد موج جدیدی از سازندگی و احترام و اعتماد به یگدیگر، سلامی چو بوی خوش آشنایی.

با تشكر از شما که افتخار میزبانی به من دادید.

محسن موسوي زاده


در صورت تمایل به ارائه پیشنهاد ، انتقاد و یا همکاری ، می توانید شماره تماس یا ایمیل خود را به آدرس اینترنتی زیر ارسال نمایید.

mohsenmoossavi at yahoo.com

لطفاً بجای

at

علامت

@

بگذارید.


دیگرسايتها و وبلاگهای مربوط به نگارنده

سايت مرجع


پوپک

http://poopak.blog.com/


گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن

http://mashhadtour.blogspot.com/


كمك به ساخت جامعه اي بهتر با طرح ها و نظارتهاي شهروندي

http://shahrvandan.blogspot.com/

http://shahrvand.blog.com/


اکوتوریسم ، گردشگری بومی ، گردشگری طبیعت

http://ecotourism.blog.com/


پارك آموزش

http://mohsenmoossavi.persianblog.com/


چگونه می توان سالم تر زندگی کرد ؟

http://health.blog.com/


درمورد عكاسي و كاربرد عكس در زندگي

http://artphotography.blogsky.com/


داستان هاي مستند و مصور

http://realtale.blogspot.com/


اوريگامي يا هنر كاغذ و تا

http://iranorigami.blogspot.com/

http://origam.blog.com/


پارك آموزش

http://parkeamoozesh.blogspot.com/


عکس

http://www.flickr.com/photos/moossavi/


مرجعي بزرگ از عكسهايي در مورد طبيعت تمام دنيا

http://www.flickr.com/groups/natureart/


مرجعي بزرگ از عكسهاي طلوع و غروب سراسر دنيا

http://www.flickr.com/groups/sunriseandsunset


برخي از طرح ها و كارهاي انجام شده توسط نگارنده

http://mohsen-moossavi.blogspot.com/


معرفی تصویری شغل های ایرانی به ویژه هنری

http://iranjobs.blogspot.com/


پروفسور محمود حسابی

http://hessaby.blog.com/


گردشگری خراسان

http://khorasantour.blogspot.com/


گردشگری خراسان

http://khorasantour.blog.com/


مقالات

http://www.aftab.ir/articles/user_articles.php?u=mohsenmoossavi



گردشگری مشهد ، اريگامي ، هنر کاغذ و تا ، پوپک ، پارک آموزش، آموزش ، عكس ، هنر، عكاسي ، نقدعكس ، گالري ، نمايشگاه عكس ، ايران ، مشهد ، طبيعت ، محسن موسوي زاده ، گردشگری خراسان رضوی ، گردشگری خراسان ، گردشگری ایران ، کوهسنگی ، فردوسی ، گنبد سبز ، آرامگاه نادری ، موزه مشهد ، هتل های مشهد ، دیدنی های مشهد و اطراف آن ، دیدنیهای مشهد و اطراف آن ، گردشگری مشهد ، حرم امام رضا ، طرقبه ، شاندیز ، هنر عکاسی ، راهنمای گردشگری مشهد ، آموزش مدیریت گردشگری، دانشگاه گردشگری، راهنمای گردشگری خراسان ، توسعه سبز ، راهنمای گردشگری ایران ، راهنمای گردشگری ، عکسهای طبیعت ، آرامگاه فردوسی ، عطار ، کمال الملک ، خیام ، تخت جمشید ، کورش ، داریوش ، رستم ، کنگ ، زشک ، عنبران ، کلات ، طرقبه ، چالیدره ، منطقه گدشگری بینالود، بند گلستان ، سد گلستان ، ازغد ، مایان ، نقندر ، اخلمد ، گلمکان ، غار مغان ، عکاسی حرفه ای ، آموزش عکاسی ، محسن موسوی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی ، خیابان پوپک، توسعه سبز، اکوتوریسم ، توریسم بومی ، توریسم طبیعت ، گردشگری بومی ، گردشگری طبیعت ، ، شهروند ، شهرآرا ،

Mashhad Tourism , Iran Tourism, Origami, Mashhad Tour, Education, Photo, Picture, Art, Iran, Mashhad, review, Nature, art photography, Mohsen Moossavi ,photography, mashhad-tourist, Khorasan Tour, Khorasan Tourism, Iran Tour, poopak , fotopic, foto art, Koohsangi, Jaghargh, zoshg, poopak, Torghabeh , green development, anbaran , Kang , Mohsen Mousavi , Naghondar , Chalidareh, Bande golestan, Golestan Damp, Nishabour, Mashhad Tour , Kalat , Shandiz , Picnic guide , Nature art gallery, Azghad, Mayan, eco-tourism , eco tourism , ecotourism , citizen , ferdowsi , Khayyam , attar ,


Wednesday, March 5, 2008

بهره وری بیشتر از آداب و رسوم ملی

بهره وری بیشتر از آداب و رسوم ملی

مردم ایران ما سنتها ی دیرینه ای دارند که علی رغم صدها جنگ ، هنوز با قوت و قدرت تمام به شکوفایی خود ادامه می دهند. این سنت ها ی کهن ، بزرگترین مایه دلخوشی و همبستگی ملتی بزرگ به نام ایران در سراسر گیتی است. این سنتها و مراسم به همراه آثار و سرمایه های درخشان یک تمدن کهن ، تنها چیز های باقی مانده از یک هویت ملی است.

خیلی آثار و دلخوشی های دیگر را جنگ های مختلف از جمله جنگ ایران و اعراب از بین برد و سنتهای نا مأنوس و سراسر ماتم خود را ، جایگزین سنت ها و باور های شاد و سازنده ی ملی و میهنی ما نمودند. در اغلب موارد ما کاسه از آش داغ تر شدیم و در نتیجه آن به سرمان آمد که فاجعه ها ی برآمده از آن را ، در تمام ابعادش شاهدیم. وقتی که فرهنگ مملکتی را سراسر ماتم فرا گیرد ، نتیجه این می شود که می بینید بیشترین بیماری های روحی و روانی ، بیشترین اعتیاد ، بیشترین فرار از خانه ، بیشترین مهاجرت و گریز از وطن ، بیشترین قاچاق انسان ها ، رتبه چهارم طلاق در دنیا و... در این ایران عزیز رخ داده است . بیشتر ما در به وجود آمدن این بحران ها مقصر هستیم. شادی در این ملک از گناهان کبیره شده و غم و اندوه و گریه ، از نشانه های بزرگواری و تشخص و وارسته بودن به شمار می رود. پوشش لباسهای با رنگ های شاد ، از جرم های نابخشودنی به حساب می آید و پوشیدن لباس های تیره و غم آور ، نشانی از انسان های نیک گردیده است.

در یک جامعه پویا و سالم ، اولین چیزی که شهروندان نیاز دارند ، شادی، نشاط و تحرک است. اگر در جامعه ای این عوامل وجود نداشته باشد ، می توان گفت آن جامعه حیات و پویایی خود را از دست داده است ، زیرا در این جامعه محال است که شما حتی یک نشانه و نماد ی از زندگی سالم و هیجان انگیز و پویا را ببینید.

برای حفظ یک انسجام ملی ، برای دمیدن روح انسانی و طراوت به مردم یک مرز و بوم ، ما نیاز به حفظ و گسترش سنت های خوب و دیرینه ی آن دیار را داریم. یکی از این سنت ها عیدهایی مانند نوروز و مهرگان و ... است. از دیگر مراسم بسیار نیک مراسم روز طبیعت یا سیزده بدر می باشد. یکی دیگر از این مراسم شاد و هیجان انگیز مراسم چهار شنبه سوری است.

از وظایف مهم همه ی ما این است که تدابیری بیندیشیم تا این مراسم با بهترین کیفیت و کمترین زیان به مردم ، سرمایه های ملی و به طبیعت ، برگزار گردد.

بعد از انقلاب ، ما بجای آشتی با هم دیگر و با سنت های دیرینه ی خود ، طبل جنگ و مخالفت با سنتهای سازنده و هویت بخش را داشتیم ، و نتیجه این شد که می بینید. حال پرسش این است که چه وقت و زمانی و با چه هزینه ی گزافی باید به خود بیاییم و اینقدر تیشه به ریشه سلامت ، سعادت ، سربلندی ، شرف و توسعه ی سبز ملت خود نزنیم؟ از اینکه عمری بجای تعامل و گفتگوی سازنده ، بجان هم افتادیم چه نسیبی بردیم؟ آیا غیر از این است که دود تمام این مشکلات پیش آمده به چشم همه ما رفته و می رود؟ آیا وقت آن نرسیده که به همت والای هم، ایرانی شادتر و سالم تری بسازیم؟

انسان های اندیشمند از پتانسیل های موجود برای ساخت جامعه ای سالم و پویا تر و ایجاد همبستگی بین مردم یک مرزو بوم ، استفاده ی بهینه می کنند. مانند مراسمی که هر ساله در روز های ویژه ای در ردیو ژانیرو انجام می شود . در آن روز ها میلیون ها توریست برای دیدن این مراسم به آنجا سفر می کنند به این ترتیب ، هم شادی و توان یک ملتی گسترش می یابد و هم به اقتصاد و پیشرفت همه جانبه آن کشور نیز کمک می شود.

حال وقتی می گوییم جهانی باید اندیشید و منطقه ای عمل نمود ، در مورد مراسم ملی ، می توان بجای اختلاف و دعوا و در مقابل هم قرار دادن دولت و مردم ، با کمی برنامه ریزی درست و مدیریت اندیشمندانه تر در بهره وری مدبرانه از مراسم ملی میهنی ، به ایجاد همبستگی بیشتر بین تمام ایرانیان و حتی جذب گردشگر ها ی خارجی ، همت گماشت. یکی از این مراسم ، همین مراسم چهار شنبه سوری و پتانسیل میلیونی آن است.

به عنوان یک طرح پیشنهاد می شود، جلسات هم اندیشی بین متفکرین جامعه ، نمایندگان مردم ، شهرداری ها، ناجا ، استانداری، نهاد های مردمی ( NGO ) و ... صورت گیرد و تدبیری اندیشیده شود که ضمن بی خطر انجام شدن این مراسم ، گامی در جهت همبستگی ملی و میهنی نیز برداشته شود. بدیهی است که برای بهتر برگزار شدن آن و جذاب بودن از دید گردشگرهای خارجی ، می توان طرح هایی را ارائه و اجرا نمود.

می توان مواد محترقه ی استاندارد و بی خطر را در اختیار علاقه مندان گذاشت. محل های ویژه ای که مناسب این مراسم هستند ، را در نظر گرفت و به اطلاع خانواده ها رساند. محلهایی برای افراد مجرد و محل هایی برای خانواده ها ، تا همه بتوانند بدون خطر و خصارت ، به شادمانی و اجرای مراسم بپردازند.

این اقتدار نیست که نوجوان ها را بگیریم و در بازداشت گاه هایی زندانی کنیم که آدم های بزرگسال و خطرناکی با آنها چندین روز در یک محل باشند. یا با ضربه باطوم یک مأمور محترم یا یک پلیس گرامی ، جوانی فلج شود و یک عمر گوشه خانه بیفتد.

پیشگیری یکی از ویژه گیهای انسان های عاقل و اندیشمند است . بیاییم عاقلانه ، انرژی فوق العاده زیاد این مراسم را ، در جهت سود رسانی به جامعه بکار بریم. تا هنوز فرصت باقی است ، کار هارا بیش از این خراب نکنیم.اگر یک صدم فکر مقابله و تخریب را ، در راستای تفکر و چاره جویی صحیح و بدون تعصب بکاربریم ، به توفیق و پیروزی بیشتر و سازنده تری دست خواهیم یافت. به امید اینکه آنروز امروز باشد.

محسن موسوی زاده

طراح و برنامه ریز

http://poopak.blog.com

http:// mashhadtour.blogspot.com