Thursday, July 9, 2009

Mohammad reza shajarian ربنای استاد محمد رضا شجریان







برای دانلود این شاهکار استاد شجریان روی پیوند زیر کلیک نمایید


متن عربي ، فارسي و انگليسي دعا و مناجات استاد شجريان ويژه ماه رمضان، همرا با دانلود فايل صوتي
ربناي اول، سوره آل عمران از سوره هاي مدني - آيه شماره 8
متن عربي :
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
ترجمه فارسي :
بارالها ، دل هاي ما را به باطل ميل مده پس از آنكه به حق هدايت فرمودي ، و به ما از لطف خويش اجر كامل عطا فرما كه همانا تويي بخشنده بي عوض و منت .
ترجمه انگليسي:
lord, do not cause our hearts to swerve after you have guided us. grant us your mercy. you are the embracing giver.
ربناي دوم، سوره مومنون از سوره هاي مكي - آيه شماره 109
متن عربي :
إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
ترجمه فارسي:
زيرا شماييد كه چون طايفه اي از بندگان صالح من روي به من آورده و عرض مي كردند بارالها ما به تو ايمان آورديم ، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهرباني فرما كه تو بهترين مهربانان هستي .
ترجمه انگليسي:
among my worshipers there were a party who said: "lord, we believed. forgive us and have mercy on us: you are the best of the merciful."
 ربناي سوم، سوره كهف از سوره هاي مكي - آيه شماره 10
متن عربي :
إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
ترجمه فارسي :
آنگاه‌ كه آن جوانان كهف ( از بيم دشمن ) در غار كوه پنهان شدند از درگاه خدا مسئلت كردند بارالها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتي عطا فرما و بر ما وسيله رشد و هدايتي كامل مهيا ساز .
ترجمه انگليسي :
when the youths sought refuge in the cave, they said: 'lord give us from your mercy and furnish us with rectitude in our affair
ربناي چهارم ، سوره بقره از سوره هاي مدني - آيه 250
 متن عربي :
وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
ترجمه فارسي :
چون آنها در ميدان مبارزه جالوت و لشكريان او آمدند از خدا خواستند كه بار پروردگارا به ما صبر و استواري بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شكست كافران ياري فرما .
ترجمه انگليسي:
when they appeared to goliath and his soldiers, they said: 'lord, pour upon us patience. make us firm of foot and give us victory against the nation of unbeliever
استاد شجریان و حکایت سرای عطر فروشان

هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند



و سپس روی پیوند های



  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید. 
 اگر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران از نظر سانسور نمودن با هم متفاوت هستند.

يكي از خبرهاي حاشيه مجلس اين بود كه خبرنگاران صداو سيما به سراغ نمايندگان مخالف شجريان رفتند تا از اونها در حمايت از تصميم سازمان صدا و سيما در کنار گذاشتن ربناي شجريان مصاحبه بگيرند.
یکی از این نماینده ها گفته :صداي يک چوب خشک از صداي شجريان بهتر است!
و دیگری نیز گفته :حالت مشمئز کننده اي به من دست مي دهد وقتي صداي ربنای او را مي شنوم…!
با شنیدن این اظهار نظرها انسان یاد حکایتی مي افتد:
گویند مردی که کار و پیشه اش خالی کردن چاه مستراح بود روزی از سرای عطر فروشان میگذشت که ناگه غش کرد و از حال رفت…! مشک و عنبر آوردند و زیر بینی اش گرفتند که شاید بهوش آید اما نیامد…!
عاقل مردی وبلاگ نویس!! که از آنجا میگذشت گفت این مرد عمری در چاه فاضلاب گذرانده و عادت به بوی مشک و عنبر ندارد بروید قدری ... بیاورید زیر بینی اش بگیرید تا بهوش آید! سر چوبی را در چاه فاضلاب فرو بردند و آوردند زیر بینی آن مرد گرفتند و مرد چشمانش را گشود و به حال آمد…! حال تو خود بخوان حدیث مفصل از این مُجمَل

استاد محمدرضا شجریان مرد دوست داشتنی آواز ایران

محمدرضا شجریان به سال 1319 در شهر مشهد دیده به جهان گشود. وی از همان کودکی زیر نظر پدرگرامی خود که وی نیز ازاساتید و قاریان زمان خود بود و محمدرضا نیز نزد پدر به فراگیری این هنر کهن ایرانی که همان تلاوت قرآن و آواز سنتی بوده پرداخت. وی درسن 10 سالگی برای اولین بار در رادیو به تلاوت قرآن مجید پرداخت.

اودر سال 57 برنده اول مسابقات کشوری تلاوت قرآن مجید شد. از سال37 در رادیو خراسان شروع به فعالیت کرد. پس از آن او به دعوت استاد پیر نیا به تهران آمد و به اجرای برنامه های گلها و برگ شبز شرکت کرد که وی دراین برنامه ها بیش از 100 برنامه اجرا کرده است. وی در سال 1345با احمد عبادی آشنا شدوازسال 1346به کلاس استاد مهر تاش رفت. درسسال 50 بااستاد فرامرز پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف های آوازی را دنبال کرد. در سال52 نزد استاد عبدالله دوامی کلیه ردیف های موسیقی رابه همراه شیوه های تصنیف خوانی فراگرفت ودرسال 54 در محضر نورعلی خان برومند سبک سید حسن طاهرزاده را فراگرفت. او شیوۀ آواز خواندن اساتید به نام آواز زمان خود را با دقت از روی صفحات و نوارهادنبال می کرد بزرگانی مثل استاد اقبال السلطان،تاج اصفهانی،میرزاظلی،ادیب خوانساری،قوامی و بنان. وی از سال 54 به تدریس در رشته آواز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت ودرسال 58 باتعطیلی این رشته به کار تدریس خود در دانشگاه پایان داد.

وی درسال57 چندین سرود میهنی اجرا کرد ولی همکار خود را با ادارت دولتی ادامه نداد و در منزل مشغول تربیت شاگردان خویش شد.