Wednesday, October 6, 2010

Mashhad the city of Heaven کتاب عکس مشهد شهر بهشت



این عکس را در یک روز و لحظه ی بسیار خاطره انگیز گرفتم. برای ثبت آن در حالی که سی عکاس حرفه ای به خاطر گل های ناشی از بارندگی و راه دور و مشکل ، در در جاده ی آسفالت ایستاده بودند ، من با تمام انرژی که در انتهای آنروز بعد از کیلومترها پیاده روی در دره های منطقه ی کوه های هزار مسجد داشتم ، دویدم تا دل دشت ، رسیدم تا سر کوه ، تا بتوانم این لحظه ی بهشتی زمین را برای میلیون ها انسان زیبا دوست دیگر بیادگار ثبت کنم.  بسیاری از دوستان عزیزی که در جریان به ثمر رسیدن این کتاب نقش داشتند نیز به این عکس علاقه زیادی دارند. در اینجا جا دارد از تمامی دوستان بزرگوارم در شهرداری مشهد و معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی  به ویژه از جناب آقای علی ثابت نیا مدیریت هنری آستان قدس رضوی و جناب آقای مهدی جعفر نژاد مدیریت محترم فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد به خاطر تلاشی که برای بهبود وضعیت کلان شهر مشهد می نمایند ، نهایت تشکر و سپاس را داشته باشم. امید که همه ی دوستان محترم به تلاش های خود بیفزایند و از روزمرگی برخی مدیران همیشه به دور باشند
تنها ثمره تلاش همه ی ماست که می ماند. همه می رویم و این آثار گرانبها خواهد ماند و خواهد درخشید و مصداق این بیت خواهند بود که حافظ بزرگ سرود

خرقه پوشان دگر مست گذشتند و گذشت  
قصه ی ماست که بر هر سر بازار بماند



رونمايي از اولين كتاب نفيس معرفي جاذبه‌هاي زيارتي و سياحتي مشهد بنام: کتاب عکس مشهد شهر بهشت
The nice photo books that name’s is : Mashhad the city of Heaven
افزايش ماندگاري زائر در دل كتاب نفيس گردشگري مشهد بنام کتاب عکس مشهد شهر بهشت
یازده عکس در این کتاب از کارهای نگارنده (محسن موسوی زاده) می باشد
چندي پيش همزمان با ميلاد امام رضا(ع) اولين كتاب نفيس معرفي جاذبه‌هاي زيارتي و سياحتي تحت عنوان « مشهد، شهر بهشت» رو نمايي شد.در اين مراسم كه با حضور آرين منش، شريعتي و قاضي زاده، نمايندگان مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار مشهد، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوي، رئيس و نايب رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد و رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر، صابري‏فر، شهردار اسبق مشهد، مديرعامل موسسه آفرينش‏هاي هنري آستان قدس رضوي، شهردار مشهد و تني چند از مسئولان شهري برپا گرديد از اولين كتاب معرفي جاذبه‏هاي زيارتي و سياحتي با نام «مشهد شهر بهشت» در فرهنگسراي كودك و آينده كوهسنگي رونمايي شد.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار مشهد طي گفتگويي با شهرآرا با بيان اين مطلب كه شدت علاقه شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) به امام مهرباني فارغ از هر گونه تبليغات است و به نوعي يك ظرفيت محسوب مي شود، گفت: متاسفانه عدم آشنايي زائران با ظرفيت‌هاي پايتخت معنوي ايران، باعث شده مسافري كه به اين شهر سفر مي كند در طول اقامت تنها در حرم باشد و چون از ظرفيت‌هاي ديگر شهر اطلاعي ندارد، مدت كوتاهي را در مشهد سپري كند.
مجتبي شادكام خاطرنشان كرد: اگر بتوان جاذبه‏هاي گردشگري شهر مشهد را با تنوع خاص خود در اختيار زوار و گردشگران اين شهر قرار داد، مي‏توان تا حدي اين دغدغه را مرتفع نمود.
شادكام در ادامه با تاكيد به اين مهم كه تاكنون به لحاظ كمي، كيفي و اطلاع‌رساني در حوزه گردشگري نتوانسته‌ايم آنچنان كه شايسته است عمل كنيم، افزود: رونمايي از اين كتاب نفيس بايد بهانه‌اي باشد تا در قالب‌هاي متعدد و همچنين در ظرفيت‌هاي مختلفي چون IT و ديجيتال و لوح‌هاي فشرده، اين اثر به‌روز رساني شود، به گونه‌اي كه مثلا در سال‌هاي آتي ارتقاي كيفيت شهر از هر نظر در آن لحاظ شده باشد.
وي تصريح كرد: بسياري از افرادي كه به اين شهر سفر مي كنند از ميزان فضاهاي اسكان موجود بي اطلاعند. حال اگر در چنين حركت‌هايي يك‌سري اطلاعات از قبيل ظرفيت پذيرش، نوع اياب و ذهاب در شريان‌هاي مختلف شهر به‌ويژه در مركز شهر و... به مخاطب ارائه شود، بي‌ترديد بخشي از مشكلات زائر و شهر مشهد از جمله ترافيك آن كاسته خواهد شد.
اين مقام مسئول در ادامه يادآور شد: اين كتاب در بخش‌هاي مختلف به نوعي با اطلاعات خود در قالب عكس مي‌تواند سفر زائران را به مشهد مديريت كند.
وي تصريح كرد: 60لايه اطلاعاتي در كتاب «مشهد، شهر بهشت» تعريف شده و خدمات براساس سه امكان جستجوي كوتاه‏ترين، كم ترافيك‏ترين و... مسير عرضه شده است.
مجتبي شادكام يكي از دلايل همكاري شهرداري مشهد براي چندمين بار متوالي با موسسه آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي به منظور به چاپ رساندن اين كتاب را تنها آمادگي دو طرف نسبت به كار مشاركتي خواند و گفت: قرار است همين روال براي توسعه اموري اين‌چنيني بين دو سازمان ادامه پيدا كند.
وي با بيان اين مطلب كه آنچه امروز توليد شده است به مديران و مجموعه‌هاي ذي‌ربط هديه داده شده است، خاطر نشان كرد: بخشي ديگر نيز در اختيار متقاضيان قرار گرفته است، البته نسخه غير نفيس همين اثر با قيمت ارزان‌تر در دست چاپ است.
حسين عابدي در ادامه افزود: اما مشهد با وجود مضجع شريف رضوي و به‌عنوان كلانشهر مذهبي جهان اسلام و به عنوان كعبه آمال شيعيان ايران و جهان تا به‌حال از اين ويژگي محروم مانده است، اگر چه كتاب عكس‌هاي متنوعي از اماكن متبركه به چاپ رسيده و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته اما به دليل وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) در اين خطه، طي قرون مختلف وقايع و امكانات متنوعي در مشهد پديد آمده كه با يادمان‌هاي تاريخي فراوان، بازارهاي پر رونق، فضاهاي اقامتي متنوع، فضاهاي تفريحي و... همراه بوده است و بايد به تصوير كشيده شود.
از طرفي كارهاي فرهنگي مي بايست به صورت جمعي و هماهنگي و مساعدت تمامي نهادهاي فرهنگي صورت بپذيرد زيرا در پايان نتيجه بهتري خواهد داشت.
وي افزود: كمبود محصولي فرهنگي با اين رويكرد در حوزه زيارت و سياحت در پايتخت معنوي ايران بهانه‌اي شد تا با مشاركت شهرداري مشهد، كار كتاب نفيس گردشگري در چند ماه پيش آغاز شود، به گونه‌اي كه كار اجرايي آن را موسسه آفرينش‌هاي آستان قدس قبول كرد. در اين بين از تعداد بسياري از عكاسان دعوت به عمل آمد و در فرصت بسيار كوتاه چهار فصل مشهد و حومه به تصوير كشيده شد.
عابدي گفت: در اجراي اين تصميم و پس از برگزاري جلسات متعدد و سياستگذاري‌هاي كلي كتاب از سوي مديران دو مجموعه، مراحل جمع‌آوري مواد اين كتاب اعم از عكس، مطالب و... در ماه‌هاي پاياني سال 88 آغاز شد.
مدير عامل موسسه آفرينش‌هاي آستان قدس رضوي يادآور شد: عدم فرصت كافي به‌منظور تصويربرداري و عكاسي فني و هنري از زواياي مختلف به ويژه چهار فصل مشهد، كميته اجرايي كتاب را به اجبار به سمت و سوي تصاوير آرشيوي كشاند و از ميان صدها عكس ارائه شده توسط هنرمندان عكاس 244 عكس انتخاب گرديد و با عنايت به تنوع مواد موجود شامل نگاتيو، اسلايد و فايل ديجيتالي و پس از تاييد نهايي از سوي كارشناسان، مراحل ويرايش و پردازش و هماهنگ‌سازي تصاوير آغاز شد.
عابدي اضافه كرد: همزمان تدوين مطالب زير نويس هر عكس، مقدمه كتاب و ترجمه مطالب به دو زبان عربي و انگليسي توسط كارشناسان زبده موسسه انجام و در نهايت پس از يك دوره 10 ماهه كتاب به شكل نفيسي چاپ شد و در تاريخ 25مهر 89 همزمان با دهه كرامت با حضور جمعي از مسئولان شهر و كشور رونمايي گرديد.
وي با بيان اين مطلب كه اين كتاب در تيراژ محدود 3هزار جلد و قطع رحلي بزرگ به چاپ رسيده، خاطر نشان كرد: با توجه به محتوا و متقاضيان و مخاطبان، موسسه آفرينش‌هاي هنري و معاونت فرهنگي و هنري شهرداري مشهد تصميم گرفت10 هزار جلد از كتاب عكس «مشهد شهر بهشت » را در قطع كوچك‌تر و با ابعاد 26در26 و با ويرايش مجدد تصاوير و صفحه آرايي جديد چاپ كند.
اين مقام مسئول گفت: مشهد و حتي شهرهاي كوچك و بزرگ همجوار با آن، پتانسيل مناسبي براي داشتن چنين كتاب‌هايي دارند و معتقديم فصل‌هاي مختلف اين كتاب مي تواند به تنهايي و به صورت جداگانه به كتاب‌هايي مربوط به معرفي قابليت‌هاي شهر به لحاظ زيارتي، سياحتي، تفريحي و گردشگري تبديل شود.



آقای محمد پژمان شهردار محترم و جناب آقای حسن موحدیان فرماندار مشهد خانم عفت شریعتی نماینده محترم مشهد آقای دکتر امیر حسین قاضی زاده نماینده ی مردم محترم مشهدو آقای آرین منش نماینده مردم محترم مشهدو مدیر عامل محترم موسسه ی آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و آقای حسین شادکام معاونت محترم فرهنگی شهرداری مشهد و ... از حاضرین در این همایش رونمایی کتاب نفیس عکس مشهد شهر بهشت بودند
 این عکسی که نماینده مردم مشهد جناب آقای آرین منش دارد نشان می دهد نیز یکی از عکس هایی است که از حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی مهدی قلی بیک گرفته ام 
اصل آن عکس را می توانید در زیر ببینید





 

 







نمایی از فرهنگ سرای پارک نمونه گردشگری کوهسنگی بنام فرهنگ سرای کودک و آینده که در این روز میزبان مراسم رونمایی از کتاب نفیس عکس مشهد شهر بهشت و تابلو های منتخب آن بود







نخستين كتاب عكس گردشگری با عنوان «مشهد، شهر بهشت» منتشر شد

گروه خبرنگاران افتخاري / سیدجعفر فاطمی‌نوش‌آبادی: به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همكاری مؤسسه آفرينش‌های هنری آستان قدس رضوی، نخستين كتاب نفيس عكس گردشگری مشهد با عنوان «مشهد، شهر بهشت» منتشر شد.‌
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، «مهدی جعفرنژاد»، مدير امور زائران و گردشگری شهرداری مشهد، ضمن بيان اين مطلب، گفت: حضور ميليونی زائران مشتاق، كه يكی از بزرگ‌ترين و استثنائی‌ترين نمونه‌های گردشگری مذهبی در جهان است، و به تبع آن هم‌سويی فرهنگ‌های مختلف، همچنين اهميت سياسی، اجتماعی، و اقتصادی در كنار تنوع اقليمی و جاذبه‌های متعدد طبيعی، فرهنگی و يادمان‌های تاريخی اين خطه، موجب شده است كه امروزه اولين كلان‌شهر مذهبی جهان اسلام با عنوان «پايتخت معنوی ايران»، بيش از گذشته، نگاه‌های مشتاقان را به خود متوجه سازد.
وی افزود: اكنون، سيمای كلی مشهدالرضا(ع) با گسترش چشمگير فضاهای وابسته به حرم مقدس رضوی از يك سو و سامان‌دهی و توسعه زيرساخت‌های فضای شهری از سوی ديگر، جاذبه‌های مختلف گردشگری را در اين كلان‌شهر دوچندان جلوه می‌دهد.
جعفرنژاد خاطرنشان كرد:بديهی است كه عوامل جنبی مهم ديگری نيز از قبيل هم‌جواری و قرابت فرهنگی و مذهبی با كشورهای منطقه، ثبات سياسی و نشانه‌های پايدار فرهنگی و تاريخی و تلاش سياست‌گزاران در اجرای طرح‌های توسعه شهری، انگيزه حضور پررنگ و رغبت سرمايه‌گذاران بخش خصوصی را در تنوع بخشيدن به ابعاد مختلف جذابيت‌های گردشگری افزون ساخته، كه از رهگذر اين تعاملات، شاهد جذب هر چه فزون‌تر گردشگران داخلی و خارجی هستيم.
مدير امور گردشگری شهرداری مشهد، در ادامه، به ويژگی‌های اين كتاب نفيس اشاره كرد و گفت: در اين كتاب كه در قطع رحلی دو لايه و طلاكوب برجسته در قالب جعبه‌ای قرار می‌گيرد، 250 عكس به معرفی اماكن گردشگری‌، تاريخی، ميراث فرهنگی، ميراث معنوی، نمادها، تفرج‌گاه‌ها، پارك‌ها، صنايع دستی و سوغات مشهد می‌پردازد.
وی انتخاب 25 عكس را از ميان بيش از پنج‌هزار قطعه عكسی كه توسط بزرگترين عكاسان ايران در مشهد گرفته شده است، از ويژگی‌های شاخص كتاب مذكور عنوان كرد و گفت: در زير عكس‌های منتخب اطلاعاتی در خصوص عكس به سه زبان فارسی،‌انگليسی و عربی ارائه شده است.
يادآور می‌شود، كتاب مذكور، كه قيمت كارشناسی آن بين 50تا 70 هزار تومان است، هم‌زمان با ميلاد امام هشتم(ع) رونمايی شد.