Wednesday, October 6, 2010

طرح : بوم مدرسه ی طبیعت Ecology School of Nature طراح: محسن موسوی زاده




خوش آمديد  Welcome
طرح بوم مدرسه ی طبیعت


Ecology School of Nature
School
طراح: محسن موسوی زاده
پیش نهاد پایلوت محل اجرا: منطقه ی کوهستانی محل زندگی هم اکنون استاد محمد وصالی یا رستای کلاته سرهنگ و یا مکان هایی مانند آنها
Mohammad Vesali 



طرح: بوم مدرسه Eco School

طراح: محسن موسوی زاده ، ۰۹۱۵۳۰۹۳۷۳۳   نماینده ی فرهیختگان شورای اجتماعی محله ی رضاشهر

 تاریخ ارائه طرح: ۲۰/۰۸/۹۳  پیوند به صفحه ی اینترنتی طرح : http://mashhadtour.blogspot.com/2010/10/mashhad-tourism.html



چکیده طرح: 

مقدمه: با توجه به مشکلات حاشیه نشینی و پیامد های بسیار ناگوار و هزینه بر آن در شهر های بزرگ از جمله مشهد و هزینه های زیاد برای بهبود وضعیت حاشیه نشینی و همچنین پیامدهای صنعتی شدن شهر ها ، هر یک مشکلات زیادی را برای شهروندان و مدیران شهری ایجاد نموده است.بنا بر این باید طرح هایی مناسب برای حل این مشکلات ارائه نمود.که این طرح نیز در راستای حل مشکلات حاشیه کلان شهرها و تبدیل برخی مکان های دارای پتانسیل به مکان های مطلوب است.در این طرح حفاظت پایدار از محیط زیست با توجه به پتانسیل های بومی مد نظر می باشد.
هدف :
در این طرح از پتانسیل های موجود در حاشیه ی شهر با توجه به نوع مکان ، بافت منطقه ، نیاز های محلی و شهری ، جغرافیای محل، منابع محلی ، صنعتی، گردشگری و ... برای تبدیل محل های دارای مشکلات و دارای آسیب ، به مکانی فرهنگی ، کارآفرین، آموزشی و تفریحی مناسب با پتانسیل و نیاز های منطقه ،آن هم با کمترین هزینه ی ممکن می باشد.از طرفی با مزرعه داری نامناسبی که تا کنون بوده محسط زیست زیان های جبران ناپذیر می بیند و با بکار بردن روش های کارشناسی شده ی استفاده از منابع بومی نیز می توانیم به محیط زیست پایدار تری دست یابیم.تلاش این است که از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود و تمام خانه ها و فضا های لازم به صورت پسیو یا کم مصرف با بازدهی بالا و نیاز کم به گرمایش،با استفاده ی بهینه از مصالح بومی، ساخته شود.
پیشینه ی پژوهش:
برای حل مشکلات حاشیه نشینی ممکن است تا کنون تحقیقاتی انجام شده باشد و پروژه هایی نیز عنوان شده باشد ولی تا کنون کمتر دیده شده است که با این دید به مسئله نگاه شده باشد  و راهکار هایی مانند این طرح تا کنون دیده نشده که به عنوان طرح ارائه شده باشد.
مواد ، روش­ها و بیان شیوه طرح:
اولین مکان که برای اجرای پایلوت این طرح پیشنهاد گردیده است در منطقه ۹ شهرداری مشهد واقع گردیده است.این مکان بین پارک خورشید و کمربند سبز یا قله ی زو قرار دارد و در محدوده ی محله ی گاش ها واقع شده است. در نقشه ی زیر محدوده ی مکان پیش نهاد شده مشخص گردیده است.
 اکنون محل کلاته سرهنگ که نزدیک چهار کیلو متر بیشتر همان دره را به سمت بلوار کاوه ادامه دهیم به آن خواهیم رسید را پیشنهاد می کنم . گر چه در مکان تخریب شده روستای گاش هم می توان دوباره دست به باز سازی زد و طرح را اجرا نمود.اما این طرح و همانند آن را در تمام مکان هایی که دارای توانایی های مناسبی باشند، می توان اجرا نمود. از جمله روستای ذکریا و روستای چشمه پونه که آنها در شهرداری ناحیه یک منطقه ی ۹ ، قرار دارند و در حاله خفه شدن و نابود شدن در بافت شهری هستند.بدیهی است طرح در هر مکانی که بخواهد اجرا شود اول باید به فکر امینیت مراجعین که اغلب هم خانواده ها و کودکان هستند باشیم.زیرا با توجه به حاشیه بودمن این مکان ها به طور حتم افرادی که مجرم یا آمادگی انجام جرم هم داشته باشند به عنوان بومی محل در اینگونه مکان ها هستند و باید قبل از اجرای طرح از این بابت نیز مکان پاک سازی و امن گردد.به همین ترتیب افراد بسیار پاک و خیر اندیش و فرهیخته هم در این مکان ها هستند که باید از پتانسیل آنها برای اجرای طرح استفاده نمود.
در این طرح به کمک اهالی محل که بومی آنجا هستند،  می توانیم محیطی فراهم آوریم برای زآشنایی کودکان و تمام شهروندان دیگر با طبيعت و آموزش هاى زيست محيطى و محیط بانی و ... که بیشتر آن به صورت طبیعی و بومی به وجود آمده است. فقط نیاز به مدیریت شهری و سر و سامان دادن بهداشتی و و فراهم نمودن نکات ایمنی برای گردانندگان بومی این طرح و کودکان و شهروندان محترم می باشد.
 








کلاته سرهنگ یا تلخ النقی محل دیگر پیشنهادی که با ضربدر قرمز رنگ مشخص شده است







کودکان کنونی کلان شهر های ما از طبیعت و فرایند طبیعی گیاهان و حیوانات و تاثیر آن به تکامل روانشناختی و اجتماعی آنها به دور مانده اند.برای رشد تجربه ها و استعداد ها ی عاطفی ، فیزیکی ، ادراکی ، اخلاقی و پروش خلاقیت در آنها، بوجود آوردن بوم مدرسه، در جوار زندگی آنها بسیار حیاتی و لازم است.پس چه بهتر اینکه بجای اختصاص دادن زمین های چند میلیاردی  حاشیه رینگ های درونی شهر ، یا داخل شهر ، بیاییم از منابع و پتانسیل های طبیعی شهری که پاره ای از بافت قدیمی و فرهنگ و تاریخ ما را هم تشکیل می دهد ، بهره ببریم.

طبیعت در بخش عمده يى از تاریخ تکامل انسان یکی از مهمترین زمینه هایی بوده که کودک در طی سالهای حساس و تاثیرگذار رشد خود با آن سروکار داشته است. شاید گزافه نباشد اگر بگويیم که تجربه ی مستقیم و غیرمستقیم طبیعت یکی از تاثیرگذارترین عناصر رشد فیزیکی، عاطفی، ادراکی و حتی اخلاقی انسان، بخصوص در دوران کودکی، بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود. به رغم چنین امکانی، آگاهی علمی ما از تاثیر و اهمیت طبیعت در طی مراحل مختلف کودکی به طرز چشمگیری پراکنده و ضعیف است.

حال با توجه به افزایش روند زندگی شهرنشینی، مردم به صورت بسیار آسیب پذیرانه ای از طبیعت دور افتاده اند.برای کار آفرینی ، حل معضلات و مشکلات حاشیه نشینی ، حل مشکلات نگران کننده ی سرگرمی های مجازی و بازی های زیان آور کامپیوتری و آشنایی و آشتی مردم با هم و با طبیعت  و لمس طلوع و غروب خورشید و زاد و ولد حیوانات و گیاهان و رفاقت و دوستی با حیوانات و تجارب مهیج و سازنده ی آن ، اجرای چنین طرح هایی را بیش از پیش لازم و ضروری می کند.آنها تا با حیوانات و محیط زیست بدون واسطه آشنا نشوند حامی محیط زیست و حقوق حیوانات و انسان ها نخواهند شد.

این طرح به کمک متخصصین نهاد های مردمی و همکاری بسیاری از سازمان های مردم نهاد با سازمان های دولتی، به خوبی قابل اجرا است در مشورت با بسیاری از سازمان های مردم نهاد ،آنها تمایل خود را برای همکاری در بوجود آوردن و مدیریت چنین طرح هایی را اعلام نموده اند.
به عنوان یک طراح و پژوهشگر پیشنهاد می کنم با نظارت سازمان های مردم نهاد آن محل به یک مکان مناسب زیست محیطی برای تمام نهاد های مردمی و فعالیت های زیست محیطی و اجتماعی آنها تبدیل شود. می توان آنجا را با نظارت و کمک دولت بجای تخریب و از بین بردن با مشورت کارشناسان محترم باز سازی نمود تا به یک بوم مدرسه ی نمونه ، مرکز تجمع نهاد های مردمی زیست محیطی ، توریستی و فرهنگی تبدیل گردد
.

در اینجا می توان کارگروه های زیادی بین کودکان و علاقه مندان ایجاد کرد تا خودشان بذری بکارند ، چادری بپا کنند ، اجاقی بسازند ، چای آتشی هم با کمک بزرگترها درست کنند ، پرچین و ... بسازند و تمام آموزش های علمی و زیست محیطی دیگر را نیز می توانند به صورت شاد و مفرح با بازی های آموزشی فراگیرند که در بسیاری از این فرایند ها تمام اعضاء خانواده نیز می توانند شرکت داشته باشند ، که این اصل فراگیری است که در تئوری بازی شادی آموزش در مقاله ای ارائه داده بودم . در نشریه ای که در آمریکا در مورد فعالیت های علمی و آموزشی نگارنده پرداخته بودند به این طرح نگارنده ( بازی شادی آموزش ) نیز به خوبی، توجه بود.
این طرح بوم مدرسه کمکی نیز به امنیت شهر و پدافند غیر عامل و پیشگیری از گسترش جرم در مناطق جرم خیز خواهد نمود . ما در این طرح از پتانسیل خود محل استفاده می کنیم تا هم ایجاد اشتغال شود و هم امنیت محل حفظ شود و هم حافظ محیط زیست رایگان و بدون هزینه داشته باشیم. با انجام این طرح هر نهاد یک کمکی به شهر و شهروندان خواهد داشت به عنوان نمونه نهاد درخت کاران خراسان رضوی به شهرداری در آبیاری و نگه داری و کشت درختان در منطقه کمک خواهد نمود. بسیار ی از مربیان کوه نوردی نیز مایل به همکاری در زمینه ی آموزش و یاری هزاران کوه نوردانی است که هر هفته از همین ناحیه و مکان گذر می نمایند و این محدوده بزرگ ترین پایگاه کوه نوردی استان خراسان از بابت تعداد شهروندانی است که به کوه پیمایی و طبیعت گردی می پردازند. طراحی مزرعه زیست محیطی در ابتدا با همان محدودیت های محلی کشاورزی متعارف برنامه ریزی می شود: مانند آب و هوای محلی، خواص فیزیکی خاک است، بودجه برای مکمل های خاک مفید است، نیروی انسانی و اتوماسیون در دسترس است. با این حال مدیریت بلند مدت آب به روش کشاورزی بوم شناختی است به احتمال زیاد برای حفظ و افزایش در دسترس بودن آب برای محل، و نیاز به ورودی های کمتری برای حفظ باروری است.کار مشکلی است که بناچار برای نجات آب و محیط زیست باید انجام داد.بدیهی است در حال حاضر به علت های مختلف از جمله ساختمان های نا ایمن ، آموزش ندیدن اهالی، عدم رعایت نکات بهداشتی ، نبود مدیریت لازم و ... این محل کارآیی لازم نهایی را ندارد و لازم است چنانچه در این طرح یادآوری شد به تمام آن نکات رسیدگی شود و برای هر یک راه حل های مناسبی ارائه گردد . که به بسیاری از این راه حل ها دست یافته ایم که در جزییات اجرایی در اختیار مجریان طرح قرار خواهیم داد. به علت بسیار طولانی تر شدن طرح از بیان یک به یک این تلاش ها و راه حل ها می گذریم. هنگام اجرای طرح می توان ، چنانچه برخی ساکنین مشکل آفرین باشند از آن محیط انتقال یابند و فقط افرادی بمانند که می توانند به نفع منافع ملی کاربری سازنده ای داشته باشند.
می توان بهترین مکان طبیعی بوم مدرسه را در اینجا گسترش داد و به وجود آورد. هر هفته ده ها خانواده به آنجا آمده و با کوه و طبیعت و حیوانات و ... آشنا می شوند و با خاطری مفرح بر می گردند .تفاوت این مکان و این طرح، با طرح هایی مانند مدرسه طبیعت، در همین است که ما از منابع طبیعی و بومی محل استفاده نموده ایم و با حد اقل دخل و تصرف در محیط و کمترین هزینه ی ممکن و تبدیل تهدید ها به فرصت ها و ... آن را بنیان نهاده ایم.بدیهی است که به خاطر همین ویژگی ها این طرح در کمترین زمان و هزینه ی ممکن ، توانایی اجرا شدن دارد. دستاورد های چنین طرح هایی به عنوان نخستین پایلوت بوم مدرسه بر پایه ی پتانسیل های محلی و بومی، می تواند بسیار گسترده و چشم گیر باشد.
فهرست کار هایی که می شود در این طرح به اجرا رساند ، بدون اینکه برای دولت بار مالی زیاد داشته باشد، قابل توجه است. بدیهی است اگر با مشورت تمام گروه های درگیر این گونه طرح ها و دوایر دولتی مربوطه مشورت لازم انجام پذیرد و طرح به روش درستی اجرا گردد، این طرح نیز مانند بسیار ی از طرح هایی که نگارنده به شهرداری و نهاد های دولتی داده است، به یک طرح ملی تبدیل خواهد شد. مانند طرح شهروند الکترونیک که در مشهد بیش از صد هزار نفر آموزش رایگان دیدند و بعد از مشهد شهرهای دیگر ایران آن را اجرا نمودند و یا طرح استقبال از بهار که بعد به تمام شهر های ایران سرایت نمود و یا طرح پارک کمربندی مشهد و یا طرح پلیس پیشگیری و .... که همه از ده ها طرح و پروژه هایی است که نگارنده آنها را تقدیم حضور نهاد ها و سازمان ها و ارگان های دولتی ایران نموده و آنها این طرح ها را تا اندازه ای که توانسته اند ،اجرا کرده اند.

روش­های مورد استفاده در حل مسئله یا مشکلات موجود به ترتیب، با دقت و همراه با ذکر منابع آن­ها آورده می­شود. باید توجه داشت شیوه­هایی که مورد استفاده قرار می گیرند ،تا اندازه ی ممکن در گونه ی خود بهترین بوده و در بین متخصصان پذیرفته شده باشد روش­های جمع­آوری و تجزیه­ و تحلیل داده­ها، شیوه­ی طراحی محصول، همچنین مواد، تجهیزات و نرم­افزارهای مورد استفاده باید با عاقبت اندیشه و کارشناسی لازم برنامه ریزی و اجرا گردد. مواد و روش­ها باید به گونه­ای برنامه­ریزی و طراحی شوند که به اهداف ذکر شده در طرح بتوانیم دست یابیم.
 برخی از ساکنین مکان های حاشیه ی شهری، انسان های فرهیخته ای هستند.
برخی از ساکنین مکان های حاشیه ی شهری انسان های فرهیخته ای هستند که می توان از پتانسیل مثبت آنها در راستای تبدیل مکان های آسیب زا و جرم خیز به محیط های امن تر و مفید ، بهره برداری مفید و انسانی نمود. از جمله خانه ی عمو محمد وصالی ،که خانه ی امید
انسان های زیادی است و در همین محله ی گاش ها در انتهای نه دره ی آب و برق بین پارک خورشید ، نه دره ،کمربند سبز و قله ذو ، قرار گرفته است. یعنی در یک مکان بسیار ارزشمند برای تبدیل کاربری از حالت معمولی یا غیر مفید به مفید بودن هست. در نزدیکی این محل که به روستا یا محله ی گاش ها هم نامیده می شود، قناتی وجود دارد که بخشی از آن در سنگ حفاری گردیده است، و به احتمال زیاد چون تمام قنات هایی که می شناسیم در بستر خاکی حفر شده اند ، این قنات در این مورد در جهان بی همتا باشد . با اجرای حکم تخریب این محل، آن قنات نیز به فراموشی سپرده خواهد شد و از بین خواهد رفت.

استاد جلال ذولفنون از بزرگان موسیقی ایران ، دو هفته مهمان جناب آقای محمد وصالی در همین محله گاش ها بودند.هنرمندان مردمی بسیاری به این خانه که در دل کوه است به چشم یک خانه ی امید و صلح و دوستی و آرامش نگاه می کنند و بسیاری از آنها نیز، مهمان جناب آقای وصالی بوده اند.از جمله استاد تنها دوتار نواز جنوب خراسان استاد پور عطایی و ...و بسیاری از فعالان سازمان های مردم نهاد و فعالان اجتماعی نیز از خوان محبت و خوشرویی و ساده زیستی این استاد گرامی خاطره های خوب و شیرینی دارند.
جناب آقای محمد وصالی که بسیاری دیگر از دوستان ایشان را عمو محمد صدا می کنند عضو و قهرمان تیم ملی هندبال ایران بودند و هم اکنون هم مشغول به مربی گری  در آموزش و پرورش  و برخی مراکز آموزشی دیگر و در لیگ های قهرمانی بوده و هستند.
بیش از سی کیلومتر را بیشتر روزها با دوچرخه رکاب می زنند تا به محل کارشان برسند. یعنی هر روز نزدیک چهار ساعت رکاب زدن برای رفتن از یک نقطه ی کوهستانی به مکانی که تدریس دارند .یعنی برای انجام شش ساعت کاری در روز چهار ساعت رکاب می زنند.در خانه ای که ایشان زندگی می کنند نه برق است و نه آب و نه گاز و نه تلفن ، و سالهاست که ایشان در این کوهستان سکنا گزیده اند تا اگر آسایش ندارند ،آرامش داشته باشند و مایه آرامش صدها نفر از علاقه مندانشان نیز شده اند.
ایشان کمک های ارزنده و بسیار زیادی به انسان های مختلف نموده اند که هر یک از آنها جای قدردانی دارد.
اگر بتوان این محل  یا محلی نزدیک به آن یا مشابه آن را با کامل نمودن کار شناسی شده ی این طرح، به مکانی مفید برای حفظ منافع ملی تبدیل نمود که بهتر است با نظارت و نشست استانداری با دوایر دولتی مربوطه از تخریب آن صرف نظر نمود و آن را به گونه ی مطلوب باز سازی و تغییر کاربری داد تا با نظارت دولت از حالت آسیب رسانی به حالت بهره مندی فرهنگی و زیست محیطی مطلوب در آید.بدیهی است در یک نظارت یک ساله و تهیه گذارش از روند تاثیر گذاری آن ، مفید یا زیان بار بودن طرح بررسی می شود و در صورتی که زیان طرح بیش از سود آن باشد ، حکم تخریب به اجرا در آید و گرنه این نخستین پایلوت برای تغییر کاربری مکان ها توانمند از حالت آسیب رسانی به حالت سودمند و امن، خواهد بود . آنگاه می توان همگون این طرح را در تمام شهر های ایران بکار برد.چه بسا که روستا های مستعدی را هم بتوان در این جهت، توانمند و خود کفا ساخت.برای تخریب مکان هایی مانند محله ی گاش ها ، باغ سرهنگ ، روستای ذکریا ، چشمه پونه و ...  می توان بهانه های قانونی زیادی ساخت ولی برای سازندگی و ایجاد کاربری مفید بومی نیاز به برخورداری از ایده پردازان توانمند و مدیران دولتی صادق و درستکار و کارآمد است.
چند بار هم که برخی جوانان نا آگاهانه آتشی که افروخته بودند به درختان طبیعت سرایت کرده بود استاد آنها را کمک کرده بودند که بجای فرار کردن با یاری هم آتش را خاموش نمایند.ایشان با نهاد های مردمی که من به کمک خود اعضای آن نهاد ها ، آنها را گرد هم آورده ام نظر لطف دارند و هر همکاری زیست محیطی و ورزشی که از دستشان بر می آید را انجام می دهند.
کار های خوبی که این استاد بزرگوار تا کنون انجام داده اند و انرژی مثبتی که با چگونگی زندگی و عملکرد خود به دیگر انسان ها منتقل می کنند ، قابل تقدیر است و می توان برای اجرای چنین طرح هایی از این انسان های خود ساخته نیز کمک گرفت.

محسن موسوی زاده   09153093733     
طراح و پژوهشگر
نماینده فرهیختگان شورای اجتماعی رضاشهر ـشهرداری منطقه ۹ ناحیه یک ـ مشهد








 این عکس ها ، کمک می کند تا برداشت روشن تری از طرح و چگونگی اجرای آن داشته باشیم.

































عکس ها: استاد محمد وصالی با لباس کرم قهوه ای، استاد محمود کوهستانی مربی و کوه نورد بزرگ ایران معروف به پلنگ کوهستان با کاپشن قرمز و کلاه ، سرکار خانم سرباز خبرنگار محترم روزنامه ی شهر آرا و محسن موسوی زاده












بهترین مایه ی زندگی ، امید و انگیزه هست.
در آن پشت آقا سهراب و حسین آقا مشغول مرتب نمودن زمین هستند و آن طرف دیگر استاد وصالی مشغول برنامه ریزی بهتر برای محیط زیست خود و حیوان ها ی با وفا و دوست داشتنی هستند . و در آن سویی که خارج از دید است دیگر اهالی به امیدی نو دست به رفت و روب و بهینه سازی زده اند.
و این جلو تر هم جناب آقای محمود کوهستانی و عزیز دلم جیران خانم گل ( همین کره اسب نازنین ) هستیم. همه امیدوار شده ایم که حتی به احتمال یک درصد هم که شده طرح بوم مدرسه در این مکان به یک پروژه ی اجرایی تبدیل شود. و ما اینجا یک بوم مدرسه ی مدرن با انرژی های تجدید پذیر و میوه و سبزی های ارگانیک ، زیست گاه سالم و بهداشتی حیوانات ، یک مکان زیست محیطی همگام و همراه با طبیعت پاک و .. داشته باشیم.
آروز هایی که هر لحظه ممکن است زیر بولدزر های افرادی که کوه های اینجا را خراب کرده اند تا جاده ای بزنند که شهر به نهایت آلودگی هوا و از بین رفتن محیط زیست برسد، مدفون شوند.برای آنها شهروندان مهم نیستند بلکه کاسه های زیر نیم کاسه که با انجام این تخریب ها نصیبشان می شود مهم است ،ولی با تلاش هایی که داشته ایم یاد و خاطره ی این مکان و عمو وصالی عزیز همیشه جاودان خواهد ماند تا روزگار بداند انسان های شریف و سازنده ای بودند و باید دید که آیا مدیران و مردم لیاقت حفظ و نگهداری از چنین انسان های خوب و طرح های سازنده را هم دارند یا نه.
تلاش کنیم که چنین لیاقت های خوبی را داشته باشیم.



















.





داخل شهر

Mashhad City Inside


























                   
Around town

اطراف شهر






سد گلستان












Akhangan tower ميل اخنگان

Harounieh گنبد يا بقعه ي هارونيه

Mehdi Akhavan-e- Sales مهدی اخوان ثالث                 







شهرستان ها و نقاط ديدني دور تر













گردشگری سرخس Serakhs Tourism                    


Tourism South Khorasan

گردشگري خراسان جنوبي                   



Rahim Abad Garden باغ و امارت رحيم آباد                   

راه هاي استان خراسان جنوبي 

گردشگری استان فارس Fars tourism  گردشگری داراب Darab tourism
                    
More information اطلاعات مفيد ديگر
                 






                


Origami   Exhibition in the Mashhad                 


هرگونه    استفاده از  مطالب ، عكس ها و محتواي اين وبلاگ و ديگر وبلاگ ها و سايت    هاي اين جانب ،  به دليل قانون كپي رايت فقط با اجازه و هماهنگي رسمي ،    امكان پذير است.  لذا تقاضا مي شود همكاري لازم را مبذول داريد. متشكرم  اگر   دستگاه هاي  دولتي ،  شركت ها و افراد حقيقي و حقوقي مايل به همكاري در   راستاي ثبت جاذبه  هاي  گردشگري مناطق خود هستند و يا مايل به همكاري در   زمينه هاي مشابه  هستند مي  توانند با تلفن و ايميل ارائه شده هماهنگي لازم   را انجام دهند.م م


براي همكاري و سفارش هاي  كاري مي توانيد با ايميل يا تلفن 09153093733  هماهنگي لازم را انجام دهيد

Order   for collaboration and working with you e-mail or  phone 09153093733 to   do the necessary coordination  Use of any  content, photos and content   of this blog and other websites and blogs  from this is under  Copyright  law.*                 


پندار نیک  Nice     Opinion




برای     دیدن عکس های هر محل کافی است روی نام آن محل یا روی عکس مربوطه کلیک     نمایید.با توجه به اینکه به صورت فله ای دولت اقدام به بستن سرورهایی چون     بلاگر و فیلیکر و ... می نماید ،متاسفانه تمام ادارات و مردم دیگر برای     دیدن حتی سایت های مفیدی که فیلتر نشده اند به اجبار از فیلتر شکن  استفاده    می نمایند که این گونه روش ها زیان بار است.دولت باید وبگاه های  متخلف را    با رای دادگاه فیلتر نماید نه اینکه سرور های معروف را فیلتر  کند و  میلیون   ها فرهیخته ای که دارند به کشور خدمت می کنند را از فعالیت  محروم  نمایند.   این روش ها عاقبت بسیار ناخوشایندی خواهد داشت که یکی از  آنها  عدم اعتماد   مردم به دستگاه های دولتی است. لذا از مدیران گرامی  انتظار می  رود با  عاقبت  اندیشی با اینگونه موارد برخورد نمایند.استفاده  از فیلتر  شکن  اگر  عمومی  شود که شده بسیار زیان بار  می باشد. به عنوان  مثال در  بسیاری از  استان ها  بینندگان وبگاه های اینجانب که بیش از صدها  هزار نفر  هستند برای  دیدن عکس  های گردشگری ایران زمین مجبور به استفاده  از فیلتر  شکن هستند گر  چه هیچیک  از وبگاه های اینجانب فیلتر نشده و تمام  آنها برا  اساس خدمت به  جامعه طراحی  و ساخته شده است و حتی بسیاری از  دستگاه های  دولتی از محتویات  و عکس ها و  مدارک آن استفاده می نمایند.  وقتی که سرورها  فیبتر شوند یعنی  به صورت غیر  قانونی میلیون ها وبگاه  فیلتر گردیده  است.لطفا تا دیر نشده در  روش فیلتر  گذاری تجدید نظر نمایید  . دولت با این  کار بسیاری از افراد ی  را که هنوز  امیدی به قابل اصلاح  بودن دولت داشتند  را کاملا نا امید نمود و  آنها باور  نمودند که  سانسور  ها و استبداد های  غیر قانونی هر   روز افزایش می  یابد ، به گونه ای  که تنها روزنه و امید آنها برای خدمت به   دولت و مردم  نیز بسته شده است.  لذا دگر باره به دولت مردان گرامی و  مدیران  دلسوز می  خواهم که خودشان و  مردم را از اینگونه گردابهایی که هر  روز به  نوعی  ایجاد می نمایند با تکیه  به قانون و مردم مداری ، نجات دهند.  اگر  اوضاع   به اینگونه پیش رود  مطمئن باشید  حرکت مردم به گونه ای خواهد  بود که   امکان دارد برخورد هایی  پیش بیاید که برای همه ناخوش آیند باشد.  اگر به   یاد داشته باشید به  بسیاری از مدیران ارشد دولت ، مدت ها قبل از آن  حرکت   سبز هشدار داده بودم  که با مردم به از این باشید که هستید و حرمت و   آزادی  های آنها را پاس  دارید و بجای زر اندوزی به فکر ساختن ایرانی  سالمتر  و  آبرومند تر باشید و  از پتانسیل انسانهای کارآمد و پر انگیزه  استفاده  نمایید  ، بیشتر مدیران  توانایی درک موضوع و ایجاد زمینه برای  همکاری بیشتر  را  نداشتند . بعد  عاقبت عملکردشان را دیدید . آنهابه علت  ناکارآمدی  مشکلات  زیادی برا ی خود  ، مردم و دولت درست کردند و آن پیش  آمد که همه  دیدیم و می  بینیم .حال  نیز امیدوارم چند درصدی از مدیران به  خود آیند و  هرکس به سهم  خود قدمی  برای ساخت ایرانی بهتر بر دارند.لازم  به یاد آوری  است که تا کنون  هیچیک  از وبلاگ ها و سایت های اینجانب فیلتر  نگردیده ولی  دولت کل سرور های   معروف را زده و تر و خشک را به گونه ای  غیر قانونی و غیر  اخلاقی با هم   سوزانده است. من مخالف استفاده از فیلتر  شکن هستم ولی  عملکرد دولت به گونه   ای است که همه و بیش از دیگران خود  دستگاه های دولتی  مجبور هستند برای  دیدن  عکس ها و مطالب بسیاری از وبگاه  های مفید از فیلتر  شکن استفاده  نمایند.اگر  تمام عکس ها دیده می شوند  لطفا از فیلتر شکن  استفاده  نفرمایید. فیلتر شکن  ها هم سرعت را کاهش می  دهند و هم نتیجه جستجو  را به  نادرستی نشان می دهند و  هم خطرات زیادی  برای خانواده ها دارند.

با     سانسورهای کور هیچ دولتی به جایی نرسیده که ما بخواهیم برسیم. این خوش     آیند نیست که تمام دستگاه ها و دوایر دولتی بدون استثنا و بنا چار از   فیلتر   شکن استفاده می کنند.نگذارید که بناچارهر کسی روی وبگاه خود بنویسد   اگر می خواهید  عکس ها و دیگر مطالب دیده شوند از فیلتر شکن استفاده نمایید

Mohsen Moossavi Zadeh
محسن موسوی زاده


Mashhad  Travel Guide, Mashhad Vacations, Tourism and Mashhad, Iran Travel  Reviews, Mashhad Tourism Guide, Mashhad Health Tourism Guide, Mashhad   Tourist attractions, Iran - Khorasan Tourist Attractions, Mashhad Hotels  ,  Mashhad Hotel, Motel & Travel Guide, Iran at a glance,