Sunday, December 19, 2010

Welcome Spring Plan 1390 طرح استقبال از بهار 90



 طرح استقبال از بهار  1390

    Welcome Spring Plan 1390 طرح استقبال از بهار  90 

برای اینکه عکس ها را بزرگ ببینید کافی است روی آنه کلیک نمایید




مدير محترم امور هنري شهرداري مشهد  گفت: آثار هنري هنرمندان كشور كه به منظور شركت درفراخوان ستاد استقبال از بهار سال 1390، ارسال شده بودند مورد داوري و ارزيابي قرار گرفت.
جناب آقای هادي مظفري با بيان اين مطلب اظهارداشت: ‌پس از اعلام فراخوان نهايي مبني بر آغاز به كار ستاد در آستانه سال جديد، براي چهارمين سال متوالي از هنرمندان دعوت شد تا در زيباسازي شهر مشهد مشاركت داشته باشند.

وي افزود:‌10 بهمن ماه آخرين مهلت ارسال آثار بود كه پس از آن نتايج داوري مشخص گرديد و آثار برگزيده تعيين شدند. در اين بين 350 هنرمند در زمينه هاي حجم، گرافيك شهري، نقاشي ديواري و... بالغ بر 700 طرح را ارسال كردند كه مورد داوري قرار گرفت.

مدير امور هنري شهرداري مشهد ادامه داد: ‌پس از داوري آثار رسيده، از ميان آنان 70 طرح برگزيده انتخاب شد كه با توجه به محدوديت هاي زماني و مالي 42 اثر در اولويت اجرا قرار گرفتند. در صورت امكان نيز ديگر طرح ها در مناسبت هاي ديگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مظفري گفت: هنرمنداني كه آثار آنان پذيرفته شده به مدت 3 روز فرصت دارند تا با مراجعه به مديريت امور هنري در خصوص برآورد هزينه ها و نحوه اجرا به توافق برسند.

گفتني است زيبايي اثر، بديع بودن، تكراري نبودن، خلاقيت، قابليت اجرا و برخي پارامترهاي تخصصي از جمله اولويت هاي انتخاب آثار ارسالي به دبيرخانه ستاد استقبال از بهار 90 بود كه هفت داور در اين دوره به قضاوت برروي آثار پرداختند و حجم و گرافيك شهري بيشترين آثار دريافتي را به خود اختصاص داده بودند.



بنام آنکه جان را فکرت آموخت


جناب آقای مهندس محمد پژمان شهردار محترم مشهد

با سلام و احترام
موضوع: تقدیر و تشکر از شهردار محترم 
و  همچنین در خواست تقدیر از دست اندر کاران سومین سال پروژه استقبال از بهار در مشهد توسط شهردار گرامی جناب آقای مهندس محمد پژمان
استقبال از بهار که همان « به آر » باستانی به معنی آمدن فصلی است که برایمان خوبی و بهتری را می آورد ، دست آوردی بیش از یک پروژه عادی دارد. این پروژه در واقع سر آغازی برای شاد زیست و لذت بردن از زندگی است، سر آغازی برای آشنایی با طبیعت و همزیستی با آن است، شروعی برای باز کردن پنجره ها برای ورودی هواییی تازه است، فرصتی برای تازه کردن نفس ها و ایده هاست ، و مهم تر از همه آغازی برای جوانه زدن و شکفتن است.
استقبال از بهار پروژه نیست ، طرح نیست ، باز شدن عقده ی در گلوشکسته صد ها هنرمند در شهری است که هنر در آن تا کنون چندان مورد پسند بسیاری از مدیران نبوده است ، لبخند در شهری است که بیش از هر شهر دیگری در ایران ، نیازمند ترویج شادی و شادمانی، نیازمند توجه عمیق به هنر و گسترش آن و نیازمند توجه ویژه به هنرمندان در انزوا نگهداشته شده ی آن است. استقبال از بهار استقبال از کسانی است که قدرت آفرینندگی آنها تا کنون در بند افرادی بود که بیگانه با عشق و زندگی و آزادگی هستند.استقبال از بهار سفره دل شهروندان مشهدی است که برای قدوم مبارک میلیون ها هموطن و هزاران گردشگر خارجی گسترده می گردد. برای ما مهم نیست که هر میهمانی با چه انگیزه ای به میهمانی سرزمین خورشید آمده ، مهم خود میهمان است که قدم رنجه نموده به سرایی که سرای اوست و ما به میزبانی او افتخار می کنیم. استقبال از بهار یعنی سلام همسایه ، سلام هم وطن ، سلام به دوست سلام به غریبه هایی که وقتی می بینیم آنها را با خود می گوییم چقدر با ما آشنا هستند.
و اینکه این هایی که به عنوان طرح و پروژه ی استقبال از بهار در گوشه و کنار شهر می بینید ، در واقع نه طرح هستند و نه پروژه ، آنها جوشش عشق صد ها هنرمند و صدها مدیر و کارمندان دلسوز و درد آشنایی است که با زحمات طاقت فرسایی به صورت یک سمبول در آمده و در دل شهر نشسته ، به امید آنکه در دل میلیونها انسانی که آنها را می بینند، راه پیدا کند و تنها و تنها به آنها بگویند : « سلام ، من تو را دوست دارم».اینها طرح نیستند ، بازی با نور نیستند، مجسمه و خشت و گل و گل نیستند؛ اینها فقط یک چراغ کوچک بدست پیری است که می گوید :« از دیو و دد ملولم و انسانم آرزو است».
استقبال از بهار ، تنها به معنی استقبال از « به آر » بودن من و تو است. استقبال از فصلی تازه در شهر است ؛ فصلی که بوی خوش شکوفه های تازه رس را می دهد بوی خوش رویش دوباره هنر و علم در شهری است که امید هر گونه رویشی از آن رخت بر بسته بود و بسیاری از هنرمندانش عطای این شهر را به لقایش بخشیده و جلای وطن نموده اند.استقبال از بهار پاسخی در خور به مردمی است که خواهان تغییر به خوبی و پاکی و شادی و نشاط و زندگی هستند. پاسخ به مردمی است که با هزاران گونه طرفند به مدیران دولت ها فهماندند که عشق را ، هنر را و زیبایی و آزادگی را دوست دارند و هیچ چیزی نمی تواند مانع رسیدن آنها به این ابتدایی خواسته هایشان باشد.  استقبال از بهار ، استقبال مدیران خوش اندیشه از مردمی است که ولی نعمت آنهایند. استقبال از بهار یعنی امید به فصل رویش مدیرانی مردمی تر و کارآمدتر .
همه ی این ها را می توان به فال نیک گرفت و خود را آماده کرد تا شاید بتوانیم به مدد این استقبال از بهار ، تعامل بهتری صورت گیرد و بتوانیم به کمک هم کشور سالم تر و با نشاط تری را بسازیم. بتوانیم به تمدن و مفاخر خود افتخار کنیم و با توجه و حرمت نهادن به آنها از رسیدن هر گونه گزندی به آنها پیشگیری نماییم و به مردم دنیا نشان دهیم که  کشور زیبای ایران دارای  مهمان نواز ترین و دوست داشتنی ترین مردم دنیاست.
بنا بر این جادارد از تمام عزیزانی که امسال به عنوان سومین سالی که زمینه های فرصتی را بوجود آوردند تا هنرمندان خراسان عزیز بتوانند وام بگذارند و به کشور و به مردمی که مستحق زندگی در محیطی زیبا تر و دلپذیرتر هستند ، خدمتی شایسته ی این عزیزان هم وطن و دیگر گردشگران گرامی نمایند؛ نهایت تشکر و قدر دانی را داشته باشیم. امیدوارم این حرکت سر آغازی باشد برای تلاش ، همفکری و همیاری در راستای ساخت جامعه ای سالم و پویاتر.
با سپاس فراوان
محسن موسوی زاده    
http://mashhadtour.blogspot.com
http://community.webshots.com/user/mashhadtour
رونوشت : جهت اطلاع و تشکر
1- جناب آقای حسین شادکام معاونت محترم فرهنگی  و اجتماعی شهرداری مشهد
2- جناب آقای دکتر عصار نیا  مدیر عامل محترم سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد
3- جناب آقای مظفری مدیریت محترم امور هنری شهرداری مشهد
4- روزنامه های وزین خراسان، شهر آرا ، قدس و صدا و سیمای خراسان





  جنگل کاغذی یکی از طرح های استقبال از بهار  1390 در مشهد 1390





گزارش ساخت پروژه جنگل کاغذی برای طرح استقبال از بهار 1390
با سلام و احترام
پس از بررسی صدها نمونه طرح های مختلف از دهها نوع حیوانات متفاوت، نمونه های زیادی از آنها را ساختیم. با توجه به اینکه می خواستیم نمونه ها پس از ساخت احساس تا زدن با کاغذ رنگی را در بازدیدکنندگان ایجاد نمایند، از بین این نمونه ها مدل های مناسبتر برگذیده شدند.انتخاب مواد مناسب با ضخامتی که قابل تا زدن باشند ، انتظار  رسیدن متریال های سفارش های داده شده از تهران، دلهره های تا زدن صفحه های بسیار بزرگ و ایجاد یک جنگل از نمونه های بزرگ اوریگامی که تا کنون در ایران و شاید در نقاط دیگر نیز به این تعداد و ابعاد ساخته نشده باشد ، دلهره های خاص خودش را داشت.تنها امید ساخت یک کار نو که مسافران و شهروندان عزیز را خوشحال نماید و تشویق های مدیر محترم فرهنگی شهرداری مشهد و دیگر عزیزان دست اندر کار در طرح استقبال از بهار مایه ی دلگرمی ما خانواده های هنری بود که به کارمان با جدیت تمام ادامه دهیم.طراحی اسکلت بندی ها و طرح مناسب برای ایستایی آنها برای اولین بار انرژی و کار زیادی برد. برای یکنواخت در آمدن رنگها مشورت زیادی صورت گرفت و مجبور شدم دستگاهی که به مطلوب تر شدن کار کمک می کند را نیز تهیه نمایم. سقف زدن موقت آن قسمت از کازگاه که در فضای باز بود ، برق گرفتگی های مکرر در هنگام جوشکاری در بارندگی ، فضای پر از پودر رنگ و ... خیلی مشکلات دیگر ، موارد ی بودند که همه ی ما طراحان و سازندگان طرح های استقبال از بهار درگیر آن بودیم. تنها دلخوشی ما این بود که آنها را نصب شده در شهر ببینیم.عاقبت هنگام نصب رسید. نخست ده حیوان جنگل کاغذی در بوستان بهشت روبروی بازار فردوسی نصب گردید. روز بعد ده نمونه ی دیگر در فضای سبز عرصه میدان شهدا جنب شهرداری مرکزی مشهد نصب شد. و سپس ده نمونه بعدی در میدان هنرستان واقع در بلوار پیروزی مشهد نصب شد. در هنگام نصب برخوردهای خوب اقشار مختلف جامعه تمام خستگی و بیدار خوابی ها را از تنمان می برد. بچه ها داد می زدن اون پنگوئن هست و اون یکی می گفت اونم خرگوشه و .... خانم مسنی نیز در میدان شهدا میگفت از دیدن این مدل ها شگفت زده و خوشحال است .. . و همه ی ما که برای زیبایی شهرمان و استقبال از بهار زیبا تلاش نمودیم چقدر از خوشحالی و خنده های شادی  مردم ، شادمان شدیم و لذت می بریم.
باشد تا تلاشی دیگر و شادمانی دیگر در تمام فصول
محسن موسوی زاده    09153093733






با سلام و احترام
طرح استقبال از بهار 1390 بنام جنگل کاغذی در سه مکان ، میدان شهدا ، میدان هنرستان و در روبروی بازار فردوسی داخل بوستان بهشت مشهد نصب گردید .


 طرح جنگل کاغذی نصب شده در میدان شهدا ی مشهد جنب شهرداری کل مشهد





 طرح جنگل کاغذی نصب شده در میدان هنرستان واقع در بلوار پیروزی مشهد




 طرح جنگل کاغذی نصب شده در میدان مفتح مشهد داخل بوستان بهشت روبروی بازار بزرگ فردوسی

 



تمام این مدل ها فقط با تا زدن ساخته شده است. چند مدل دیگر اوریگامی را نیز به پیشنهاد مدیران محترم فرهنگی و هنری شهرداری نمونه سازی نمودم و در اختیار آن عزیزان قرار گرفت تا دوستان دیگری با مواد های مختلف آن را اجا نمودند. 

 سرقت طرح جنگل کاغذی

 سرقت طرح جنگل کاغذی نصب شده در میدان هنرستان واقع در بلوار پیروزی مشهد

 در روز اول فروردین بین ساعت نه صبح تا سه بعد از ظهر تمام طرح های میدان هنرستان که شامل ده نمونه حیوان از ارتفاع یک متر و بیست تا سه متر( طبق عکسی که در روزهای قبل از سرقت گرفته شده و پیوست گردیده است) ، سرقت گردید.این میدان در شهرداری منطقه 9 مشهد در بلوار پیروزی واقع گردیده است. موضوع سرقت به جناب آقای فهیمی مسئول فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 9 و همچنین به کلانتری شهرک ناجا به ریاست آقای جامی که مسئولیت امنیت ناحیه مورد نظر را دارند نیز گزارش داده شد.البته مسئولین کلانتری فرمودند باید خود شهرداری به ما گزارش نمایند.
عکس های این مدل های سرقت شده را در اینجا می توانید ببینید مدل ها بین یک متر و بیست تا سه متر ارتفاع دارند


از شهروندان محترم و دوستان عزیز درخواست می شود هر گونه خبر و اطلاعی در زمینه دیده شدن این مدل ها در مکانی یا شناختن سارقین بدست آوردند لطف نموده به 09153093733 یا به ایمیل این جانب
اطلاع دهند. از همکاری همه شما عزیزان متشکریم
عکس های رنگی این طرح را می توانید در آدرس اینترنتی زیر نیز ملاحظه بفرمایید.
 یا در آدرس زیر ببینید
لازم به یاد آوری است که دوبار دیگر نیز آبنماهای این میدان به ارزش چهارده میلیون تومان (هریک هفت میلیون) سرقت گردیده است.که اگر تدبیر درستی گرفته شده بود اکنون شاهد سومین سرقت از این محل نبودیم.لذا خواهشمندم این موضوع به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ گردد تا از این طرح ها یا کپی آنها سارقین سوء استفاده ننمایند.
با تشکر از پیگیری ها و پیشگیری های شما عزیزان   :    محسن موسوی زاده




طرح پل گالری ها
علاوه بر طرح هایی که به عنوان طرح های استقبال از بهار 90 از سوی هنرمندان مختلف طراحی و اجرا گردیده بود طرح پل گالری ها نیز اجرا گردید که عکس های منتخب هنرمندان عکاس در ارتباط با بهار و جاذبه های گردشگری مشهد در سیزده پل هوایی مشهد مانند پلهای سه راه راهنمایی، بیمارستان قائم ، پروما ، سجاد ، بلوار لاله قاسم آباد ، خسروی ، آپارتمانهای مرتفع ، طبرسی شمالی ، بلوار وحدت و پل های میدان های عدالت ، کوشش و راه آهن
حدود صدو چهل قاب از عکس های نگارنده در یازده گونه مختلف نیز در این پل ها نصب شده بود که عکس هایی از این پل گالری ها را می توانید در اینجا ببینید.



 





آغاز به كار ستاد استقبال از بهار ؛ امسال شهرداري به سراغ هنرمندان مي‌رود

كمتر كسي است كه چهره بهاري مشهد را به خاطر نداشته باشد. نوروز امسال مشهد جلوه ديگري داشت. ميداني نبود كه رنگ عيد به خود نگرفته باشد. زائران، امسال مشهد را زيباتر از هر سال يافتند و شهرداري هنوز خاطره تقديرهاي مردم را به ياد دارد.اين خاطرات زيبا و نتيجه‌اي كه شهرداري از نوروز امسال گرفت، موجب شد ستاد استقبال از بهار، پرانرژي‌تر از سال پيش آغاز به كار نمايد.

مدير امور هنري شهرداري مشهد در گفتگو با شهرآرا در اين خصوص گفت: سال گذشته تنها فرخوان ايده‌هاي هنرمندان را براي استقبال از بهار نمايانگر ساخت، اما امسال شهرداري خود به سراغ هنرمندان مي‌رود.
هادي مظفري افزود: فراخوان امسال ستاد استقبال از بهار90از ابتداي دي‏ماه آغاز شده و تا10بهمن ادامه دارد؛ پس از آن داوري آثار و سپس آغاز عمليات اجرايي استقبال از بهار را در دستور كار خواهيم داشت.
وي از برگزاري نشست با اساتيد و دانشجويان دانشكده هنر دانشگاه نيشابور خبر داد و گفت:
باحضور مدير و كارشناسان مديريت هنري شهرداري مشهد در دانشكده هنر نيشابور، استقبال از بهار 1390 كليد خورد.
مدير امور هنري شهرداري ادامه داد: در اين بازديد كه چهارشنبه گذشته انجام شد؛ گزارشي در خصوص فعاليت‏هاي مديريت هنري ارائه گرديد و آمادگي اين مجموعه جهت برقراري ارتباط بيشتر و استفاده از نظرات و آثار اساتيد و دانشجويان دانشگاه اعلام شد.
مظفري اظهار داشت: در اين نشست دكتر نجيبي( مجسمه ساز)، باونديان (معمار)، درويش(گرافيست)، سيداني(نقاش)، مهدوي(گرافيست)، رزمخواه(نقاش)، صدقي(پژوهش هنر) و خليلي(نقاش) به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
وي افزود: در اين جلسه ضمن تشريح برنامه‏هاي مديريت هنري شهرداري مشهد در طرح استقبال از بهار1390، نحوه مشاركت دانشجويان و اساتيد در اين طرح، تبيين و به پرسش‌هاي دانشجويان در اين رابطه پاسخ داده شد.
مظفري در ادامه از برگزاري نشستي با هنرمندان مشهدي خبر داد و اظهار داشت: در اين نشست كه در محل فرهنگسراي كودك و آينده برگزار شد، 200نفر از هنرمندان به بيان ايده‌هاي خود جهت هرچه با شكوه‌تر برگزار شدن طرح استقبال از بهار 90 پرداختند.
مدير امور هنري شهرداري مشهد عنوان داشت: در اين نشست غلامحسين سهرابي (مجسمه‏ساز)، احسان مهدوي(گرافيست) و جعفر خليلي(نقاش) به تحليل مباحث مطرح شده در جلسه پرداختند.
وي سومين نشست پيرامون بهار90 را با انجمن طراحان صنعتي عنوان كرد و افزود: اين نشست روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد؛ همچنين چهارشنبه هفته جاري با دانشجويان و اساتيد دانشكده معماري و طراحي صنعتي دانشگاه آزاد مشهد نشستي خواهيم داشت.
مظفري ادامه داد: پنج‌شنبه هفته جاري نيز در فردوس با نقطه نظرات دانشجويان و اساتيد دانشكده هنر دانشگاه علمي كاربردي آشنا خواهيم شد.
وي ادامه داد: طي روزهاي آتي شهردار مشهد از دست‌اندركاران و هنرمنداني كه در بهار89 براي فضاآرايي شهري تلاش كردند، تقدير خواهد كرد.
مدير امور هنري شهرداري مشهد برگزاري نشست‏هاي يادشده را به دليل مداخله هرچه بيشتر هنرمندان در امور شهر دانست و افزود: مي‌كوشيم اساتيد، دانشجويان و در كل علاقه‌مندان به عرصه‌هاي هنري در فضاآرايي شهري وارد شوند.
فرامرزي
اگر عيد سال گذشته مشهد را خاطرتان باشد حتما يادتان هست كه شهر با عيدهاي قبلي‏اش تفاوت داشت، يعني رنگ و رويش خيلي عوض شده بود. توي يكي از ميدان‏هايش دوچرخه‏اي گذاشته بودند به اين بزرگي كه حتي بابا لنگ‌دراز هم قدش نمي‏رسيد سوارش شود، يك سمتش پر پروانه‏هاي رنگي شده بود، يك بولوار كلي آدم قشنگ داشت كه مي‏شد خودمان را جاي آن‏ها جا بزنيم و عكس‏هايش را براي دور و بري‌هايمان بفرستيم، يك وَر شهر كبوتر كاشته بودند تا هي از وسط ميدان، وقت عبور ماشين‏ها بپرند.
اگرچه هنوز به عيد 90 نرسيده‏ايم تا بگوييم چي را كجا گذاشته‏اند ، اما بوي عوض شدن شهر به مشام مي‏رسد. گويا امسال شهرداري مشهد و مديريت فرهنگي، هنري‏اش مثل سال در گذر گذشته برنامه‏هاي ويژه‏اي را براي شهرآرايي در نظر گرفته‏اند و قرار است شهر را پركنند از گل و بلبل و خرگوش و شرشره. تشكيل كميته فضاسازي شهري ستاد استقبال از بهار 90 مشهد در همين راستاست تا در ايام نوروز مشهدي زيبا و جالب را به زائر و مجاور هديه بدهند. در نوشتار زير به سراغ چندتن از مسئولان كميته فضاسازي شهري ستاد استقبال از بهار 90 مشهد و چندتن از هنرمندان فعال در اين طرح رفته‏ايم تا از چند و چون زيباسازي شهرمان در ايام نوروز 90 با خبر شويم.

*شهرهاي ديگر از ما الگو مي‌گيرند!
مسئول كميته فضاسازي شهري ستاد استقبال از بهار 90 مشهد با اشاره به استقبال مردم از طرح در سه سال گذشته مي‏گويد: امسال تلاش كرديم اين طرح را با جديت بيشتري دنبال كنيم. ابتدا به سراغ هنرمندان استان، به خصوص هنرمندان مشهدي رفتيم و نشست‏هاي بسياري با آن‏ها و اساتيد دانشگاه برپا كرديم تا كارهاي قبلي را آسيب‏شناسي كرده و براي سال آينده ايده و طرح پيشنهاد بدهند.

هادي مظفري ادامه مي‏دهد: جامعه هنري از طرح ما استقبال زيادي داشتند، به طوري كه در زمان مشخص شده براي ارائه طرح‏هاي هنري ما 560اثر دريافت كرديم. بعد از دو روز داوري 120اثر انتخاب شدند كه 60اثر در اولويت اول و 60اثر در اولويت دوم قرار گرفتند. با تمام آثار اولويت اول قرارداد امضا كرديم تا آثارشان را براي سال نو طراحي و آماده كنند و در نهايت بين روزهاي 25 تا 27 نصب شوند. او تصريح مي‏كند: در اين طرح سه سياست كلي داريم؛ اول اينكه به توقع مردم و سلايق آن‏ها پاسخ بدهيم. دوم، در تعدد و ماهيت طرح‏هاي بهاري تنوع داشته باشيم و در آخر به گستردگي پخش توجه شود. سال گذشته بارگذاري نمادهاي بهاري در بعضي مناطق بيشتر و در بعضي كمتر بود، اما امسال هيچ نقطه شهر كمتر از 6 نماد بهاري نخواهد داشت.
مدير هنري معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد مي‏افزايد: علاوه بر نمادهاي بهاري متعدد، فضاي شهر با نقاشي و فضاسازي پارچه‏هاي رنگي بسترسازي خواهد شد. ابتدا با نورپردازي و گل‏آرايي شهر و سپس با پارچه‏هاي رنگي زمينه را آماده خواهيم كرد تا در نهايت نمادهاي بهاري در جاي خود بنشينند. نكته قابل توجه اين اتفاق، حضور جدي هنرمندان است كه با دغدغه بهتر شدن شهرشان حاضرند ايام نوروز كار كنند.
مظفري همچنين به الگوبرداري ساير شهرها از طرح‏هاي بهاري مشهد اشاره مي‏كند و مي‏گويد: اين اتفاق خوبي است كه شهرهاي ديگر را هم به تكاپو واداشته است. امسال شهرهاي اطراف استان و چند شهر بزرگ كشور مثل شيراز و اراك به دنبال اجراي مدل بهاري مشهد هستند. حتي ما از تهران، تقاضاي معرفي هنرمندانمان را داشته‏ايم.


در تهران نیز

آغاز طرح استقبال از بهار 1390
رسیدگی اساسی به 22 محله تهران در طرح استقبال از بهار / محله هاي منتخب معرفي شدند.
ساماندهی و رسیدگی به 22 محله شهر تهران در قالب طرح استقبال از بهار 1390 از سوی مناطق 22 گانه شهر تهران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری امور مناطق شهرداری تهران ، این امر به عنوان یکی از سرفصل های چهارگانه طرح استقبال از بهار 90 در دستور کار مناطق 22 گانه و نواحی 123 گانه قرار گرفته و با نیازسنجی ، اولویت بندی و برنامه ریزی ، اجرایی شد .

به همین منظور ، هر منطقه با گزینش یکی از محله های خود که بیش از سایر محله ها نیاز به ساماندهی داشته است ، رسیدگی اساسی در آن با تمرکز تجهیزات ، امکانات ، نیروی انسانی و همکاری شرکت ها و سازمان وابسته به شهرداری تهران در زمینه های فنی و عمرانی ، امور شهری و فضای سبز ، حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی آغاز شد.

محله های ازگل ، طرشت ، درب دوم ، خاک سفید ، فردوس ، نصرت و نجات الهی ، دهقان ، مجیدیه ، توکلی ، سلیمانی و تیموری ، عباسی ، کوثر ، شهید اسدی ، شیوا ، رضویه ، جوادیه ، بلورسازی ، فردوس ، نعمت آباد ، سیزده آبان ، 22 بهمن و شهرک لاله که به ترتیب در مناطق 1 تا 22 واقع شده اند ، طی 2 ماه اجرای طرح استقبال از بهار رسیدگی اساسی خواهند شد.

در این محله ها اقدامات عمراني و خدماتي براي دستيابي به محله پاك و آباد و اقدامات فرهنگي و كالبدي براي رسيدن به محله شاد و آرام در نظر گرفته شده است که در بخش اول لکه گیری و آسفالت معابر ، رفع نواقص پیاده روها ، ترمیم جداول و سنگ دال ها ، رسیدگی به چراغ ها و تابلوهای ترافیکی ، مرمت گاردریل ها ، رسیدگی به ایستگاه های اتوبوس و پل های عابر پیاده ، خط کشی معابر ، رنگ آمیزی و رسیدگی به زیبایی های بصری محله ها ، کاشت و رسیدگی به فضای سبز شهری ، مدیریت پسماند و آموزش چهره به چهره ، مبارزه با جوندگان موذی ، لایروبی انهار ، شست و شو و رفت و روب معابر و بدنه شهر و .... صورت خواهد گرفت .

همچنین در بخش محله شاد و آرام نیز اجرای برنامه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و رسیدگی به افراد کم توان و سالمند و فرهنگ سازی شهری مورد نظر بوده که برنامه ای واحد با ده ها سرفصل کاری جهت اجرا در شهر تهران از سوی معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به مناطق 22 گانه ابلاغ شده است .