Sunday, December 19, 2010

غار مغان Moghan cave




غار مغان Moghan cave

به کمک موس نقشه را حرکت دهید و محل های دلخواه را بیابید




درود به شما
شما چقدر آدم خوبي هستيد كه به ما كوه نورد هاي غارنشين بيابانگرد سري زديد
خوب همانطور مي بينيد با دلنوازترين عكس طبيعت گردي اين روز به شما خوش آمد مي گويم
به قول مهدي جان (اخوان ثالث)
...
دمت گرم و سرت خوش باد
سلامم را تو پسخ گوي و در بگشاي
...





روي اين نقشه ي منحصر به فرد تا زمان پست كليك نماييد تا مسير را بهتر ببينيد


غار مغان Moghan Cave
آنچه را ملاحظه خواهيد نمود كامل ترين گذارش مصور در مورد غار مغان تا تاريخ ارسال اين پست است . اگر باور نداريد تمام اينترنت را جستجو نماييد تا باور كنيد.بنا بر اين جا دارد يك بار ديگر به شما خير مقدم بگويم . عزيز دلم هركه هستيد صفا آورديد قدمتان روي چشم.
اين غار بسيار ديدني و جالب در سی و پنج كيلومتري (خودم اندازه گرفتم از ميدان حافظ نزديك ترمينال مشهد تا روستاي مغان و محل سر چشمه سي و پنج كيلومتر است نوشته هاي وبلاگ و سايتهاي ديگر اندازه هاي متفاوتي را بيان نموده اند كه درست نيست) جنوب غربي مشهد در جاده خلج ،‌حدود بيست و پنج كيلومتر بعد از هفت حوض در كوهپايه هاي كوه مغان و دره مغان قرار گرفته است .
اين دره ها به رشته كوه بينالود منتهي مي گردند. سلسله جبال بينالود رشته حياتي منطقه هست.
در ضمن مسئولين محترم بهتر است فكر كشيدن جاده از نيشابور به جاغرق يا شانديز را از سر بدر نمايند و گر نه به كل اكوسيستم محل زيان غير قابل جبراني خواهند زد.آينده نگري و حفظ محيط زيست بهتر از كوتاه انديشي است. اين غار داراي دهليزها و راههاي پر پيچ و خم گوناگوني است كه در صورت عدم آشنايي با محيط احتمال گم شد زياد است . از سقف اين غار زيبا ستونهاي استالاكتيت (Stalactite ) و استالاگميت (Stalagmite ) كه از جنس آهكي هستند آويزان است و منظره بسيار جالبي را به وجود آورده اند . در درون غار چشمه آبي وجود دارد كه علاوه برزلالي و گوارايي آن بسيار سرد است بطوري كه در تابستان نيز نمي توان بيشتر از چند لحظه دست و پارا در آن نگه داشت .البته ممكن است پيدا نمودن اين چشمه كار حضرت فيل باشد و چون اينجا غار است ممكن است حضرت فيل را هم پيدا كنيد. درون اين غار چاههاي مختلفي نيز وجود دارد كه درون بعضي از آنها پرندگاني و شايد بهتر است بگوييم خفاش هايي نيز زندگاني مي كنند .
ده مغان در جنوب مشهد و مسير آن از طريق شهرك سيدي و عبور از جاده خلج مي باشد.وقتي به روستاي مغان رسيديد راه خود را از جاده اصلي روستا ادامه دهيد تا به محلي بنام سرچشمه برسيد. از آنجا تا غار حدود پنج كيلومتر به سمت چپ بايد برويد . بدون راهنما تا وقتي تابلو نگذارند گم مي شويد . البته بعضي دوستان روي برخ سنگ ها و درخت ها در جهد غار فلش گذاشته اند كه به خاطر بارندگي و عبور و مرور كم رنگ شده است.اگر آدم كار واردي باشيد مي توانيد با كمي پرس و جو از اهالي مسير را پيدا كنيد. ممكن هست مانند من به خاطر دوندگي براي پيدا نمودن غار بسيار خسته شويد و مجبور شويد يك هفته پا درد را تحمل كنيد.
از ديگر نقاط تفريحي اين ناحيه مايان ،‌ اردمه و خانرود را مي توان نام برد .
وقتي اين پست را آماده مي كردم 07/08/1387 حدود پانزده كيلومتر از جاده ي روستاي مغان خاكي است و بهتر است با ماشين شاسي بلند آنجا برويد. تجهيرات كامل، وجود راهنماي كاروارد، چراغ قوه ي خوب ، طناب و ... از ملزومات اصلي است.با توجه به اينكه پس از پنجاه متر كه وارد غار مي شويد ستونهاي استالاكتيت و استالاكميت شروع مي شوند ، اين به اين معني هست كه از سقف غار آب چكه مي كند بنا براين سطح غار بسيار لغزنده است ، حال اگر غفلت كنيد ممكن است به درون يك از چاه هاي آنجا سقوط نماييد. يكي از اين چاه ها بيست پنج متر عمق دارد . آنجا دهليز هاي مختلفي دارد واي اگر چراغ قوه خاموش شود و شما تنها باشيد!! من تنها انتهاي غار بودم چراغ قوه را كه خاموش كردم ظلماتي وهم انگيز بود كه به خاطر گم شدن و سقوط در حفره هاي مختلف شونصد دفعه وحشت مي كني تازه چراغ قوه هم كه روشن باشد از وحشت مي ماني كه از كدام طرف بروي!!!
با همه اينها تمام اين موارد از جاذبه هاي آنجاست و خاطره ي بسيار خوب و فراموش نشدني خواهيد داشت آگر و اگر به توصيه هاي عمو محسن گوش كنيد. شما هرگز كارهاي خطاي مرا انجام ندهيد ، بيشتر اوقات شايد از بي امكاناتي و بي كسي مجبور به انجام ريسك هايي باشم تا راه امني براي شما عزيزان باز شود بنا براين من مردم بقاي عمر شما باشد ، شما ريسك نكنيد ، قرار نيست همه خط شكن باشند.شما راه عاقلانه و ايمن را انتخاب كنيد. همه ساله ميليارد ها تومان در سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري ها هزينه مي گردد ولي علارغ شرح وظايفي كه دارند كمك شايسته اي به ميراث داران و ميراث بانان واقعي ايران نمي شود. اميدوارم مديران محترم كمي به خود آيند و حمايت هاي لازم را حتي اگر به خاطر آبرو داري هم هست انجام دهند. دير يا زود مردم خواهند فهميد كه در انجام وظايف خود ، برخي از مديران محترم و مسئولين گرامي كوتاهي مي كنند . بياييد وجود شريف و مثبت خود را با همت و انجام طرح هاي مفيد ، جاودانه كنيد. اگر شما چند سال مسئوليتي داشتيد و نتوانستيد با انجام كار هاي خوب و ماندگار خود را جاودانه كنيد ، زندگي را باخته ايد ، موش هم مي تواند ثروت اندزي كند ولي اين انسان هاي متعالي هستند كه جاودانه در تاريخ مي مانند. شما تمايل خود را به انجام طرح هاي سازنده بروز دهيد ، ده ها نفر آدم هايي مانند من به شما كمك خواهند نمود.شما بيش از اينكه فكر كنيد از كار هاي خوب خود لذت خواهيد برد.
دولت بايد هرچه سريعتر اين باقي مانده جاده ي مغان را آسفالت كند و تابلو هاي راهنماي مناسب نيز در جاده نصب نمايد . بسياري نقاط همانگونه كه در عكسها خواهيد ديد به دوراهي هايي مي رسيد كه تابلو راهنما ندارد.
از اين جوان هاي موتور سوار سر دوراهي بدون تابلو مسير را پرسيديم. آنقدر ايستاديم تا اين دوستان رسيدند. حال يك تابلو كم قيمت ببينيد چه ارزشي دارد
در دو راهي بعدي هم همين مشكل را داشتيم
براي حل مشكل منتظر شديم تا اين دوست عزيز از راه رسيد
مرد زحمتكشي از روستاي خانرود بود. از بابت زمين هاي ديمه كاريشان از منابع طبيعي گله داشتند . خوب است گروه كار استانداري يك بررسي بفرمايند حق با هر كه باشد مي توان ديگري را توجيه نمود.گفتم به دهياري بگوييد مطلب را بنويسد و مهر و امضا نماييد ، من با مسئولين محترم استانداري درميان خواهم گذاشت . ولي اكنون قسمت زير نظر مدير كل امور روستايي مي توانند پيگير موضوع باشند. بديهي است ضمن تهيه عكس هاي توريستي و عرضه آن به جهانيان براي خدمت بيشتر به مردم خوب مان گذارشي واقعي از وضعيت آنجا در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار دهيم تا در تصميم گيري بهتر به اين عزيزان كمك شود.براي ساخت يك كشور خوب بايد بجاي غر زدن همه احساس مسئوليت كنيم و بي تفاوت از كنار مشكلات نگذريم.بسياري از مشكلات با تدبير و پيگيري هاي شما حل مي شود. از فكر پيدا شدن قهرمان بگذريد خودتان قهرمان باشيد.و گرنه قهرماني هم بيايد حكايت آن طنز مي شود كه به كمك آن بابا مي آيد نه شما.
در مسير غار نيز امان از وجود حتي يك تابلو.بايد در مسير روستاي مغان به غار نيز تابلو هاي مناسب همراه با تعيين مسافت و نقشه نيز نصب گردد. در ورودي غار مغان نيز بايد هم نقشه درون غار و هم راهنمايي هاي لازم نصب شود. چند نفر از اهالي محل را نيز مي توان آموزش داد تا به عنوان راهنما به گروه هاي توريستي و گردشگري كمك كنند و براي آنها نيز توليد كار شود. بهترين جاذبه هاي ايران كه مي تواند بسيار به رشد اقتصادي و فرهنگي ايران كمك كند به خاطر وجود متوليان نا آگاه و مردمان كم آگاه ايران ، غريب مانده اند. در مشهد و شهرهاي اطراف آن آنقدر جاذبه هاي فراوان گردشگري وجود دارد كه اگر بهره وري و اطلاع رساني درست از آنها بشود ، اقتصاد منطقه تأمين مي گردد و نياز به وابستگي به نفت تك محصولي نخواهد بود.ولي اي دريغا اي دريغا اي دريغ !!! كاش لااقل مسئولين و متوليان محترم دستگاه هاي دولتي، از كساني كه مي توانند اين طرح ها و كار ها را انجام دهند ، در عمل با حمايت مادي و معنوي خود براي آنها امكان خدمت بيشتري را فراهم مي نمودند.
خانه
صفحه اول گردشگری مشهد


عكس هاي زير را سعي كرده ام به ترتيب زمان گرفته شدن مرتب كنم

شروع حركت


لازم به ذكر است كه من از قديم الايام تا كنون دوچرخه سوارم و هنوز ماشين ندارم ( الان که دارم بعد از سالینی این نوشته ها را تصحیح می کنم یک ماشین ثبت نام کردم که قراره تا چند روز دیگر تحویل بگیرم !!! هیچوقت فکر نمی کردم که من هم یک روز ماشین بگیرم ، چون خیلی علاقه نداشتم تا کنون به ماشین.)، ولي تا دلتان بخواهد دوستان خوب زيادي دارم. البته خيلي وقت ها هم كه كسي نيايد خود يا با دوچرخه ، يا با وسايل نقليه عمومي مانند اتوبوس و يا پاده راه را گز مي كنم.به قول معروف مهم اين است كه مي روم اگر چه با پاي جان خويش
با اتوبوس رفتن در روستا ها آن هم در زمستان كه هيچ كسي از خانه پايش را بيرون نمي گذارد و توي اتوبوس دوست شدن با افراد محلي خيلي حال دارد. و بعد تنها در كوه و بيابان و صحرا و گل و سنگ همه دل داده به آواز شباهنگ ، به به چه كيفي داره ، آقا و خانوم گل ايراني واقعاً جاي شما خالي
البته نه وقتي كه گرگ در اطراف ما زوزه مي كشد يا در توفان برف راه گم كرده ايم و يا در سينه كش كوه درمانده ايم ونه راه پس داريم و نه راه پيش . شما فكر مي كنيد چه چيزي باعث مي شود تا ما اين همه خطر را بجان بخريم ؟ حال آنكه مي دانيم شايد ديگر بر نگرديم؟ حال و همواي با طبيعت يكي شدن چيز ديگري است

مدامم مست مي دارد نسيم جعد گيسويت
خرابم مي كند هردم فريب چشم جادويت

من و باد صبا مسكين ، دو سرگردان بي حاصل
من از افسون چشمت مست و او از بوي گيسويت



ازميدان حافظ وارد شهرك سيدي شديم










از سه راهي كه يك راه آن به هفت حوض مي رود رد شديم. راستي عكس هي هفت حوض را هم ببينيد














دوراهي چه كنم چه كنم كه قبلاً توضيح دادم. آقاي وزير راه و نمايندگان محترم و دولت فخيمه ، جاي خجالت دارد كه بزرگترين شهر ملي ايران فقط نام ملي بودن را يدك بكشد و هيچگونه خدمت رساني مناسبي به آن نشود. مي دانيد در هر چهار سال يك باراز نظر تعداد مسافر وارد شده ، حدود كل جمعيت ايران به شهر مشهد مي آيند؟ شهر ملي قبل از آنكه اسم ملي بخواهد ، به بودجه ملي نياز دارد. لطفاً كمي از تعرف كم كنيد و به مبلغ بيفزاييد . البته و صد البته مدير خوب هم شرط است و گر نه بودجه ها چپو مي شود و سر مردم بي كلو (كلاه) . نا گفته نماند مشهد مديران بسيار خوبي دارد ، اصلاً حس نمي كنيد كه طفلي ها وجود دارند .دوره هايشان تمام مي شود و مي آيند و مي روند بدون اينكه آبي بخورند و شيشه اي بشكنند و كاري در خور اين شهر انجام دهند و مي روند ، با كوله باري از ...









بعد مي رسيم به خاكي ، حدود پنزده كيلومتر خاكي هست كه اميدواريم آن را به زودي آسفالت نمايند.





آقا مشتلق بدهيد كه يك تابلو ديديم. بله گويا تابلو روستاي اردمه باشد در سمت راست و مابايد از سمت راست برويم رد تاير ماشين را در سمت چپ ببينيد آن رد به اردمه مي رود و ما با عقل ناقص مان حدس زديم راه ديگر به مغان برود






اين تابلو از حال رفته فكر مي كنيد روش چه نوشته آهسته برويد پايين تا به شما بگم






گر چه تند آمديد ولي مهمان هستيد به شما مي گم مغان ، اصلاً خودتان بخوانيد



و اينك روستاي مغان از دور هويدا مي شود. مشتاقان غار بشتابيد























زنان روستايي پا به پاي شوهرانشان و بيشتر از آنه كار مي كنند. يكي از دليل هاي بقاي بيشتر زندگي در روستا از نظر طلاق كمتر همين با هم بودن و همياري و گذشت خانم ها است.







و اين ورودي روستاي مغان


همان گونه كه در تابلو ديده مي شود مسير را بايد مستقيم ادامه بدهيد تا به سمت غار نزديك شويد جاده بسيار باريك است جاي طرح هادي و تعريض آن خالي است.

























و اينك (نرم نرمك ميرسد اينك بهار خوش به حال روزگار)



و اينك دوستان پير و جوان من ار نظر من همه جوان و قبراق هستند پير كسي است كه دل و دماغ ندارد




دولت مرد ها از ما كه گذشت ، دلتان به حال امروز و آينده ي اين بچه هاي پاك ايران زمين بسوزد و روزگار بهتري برايشان فراهم كنيد اينقدر به ميزها و پست ها نچسبيد كمي هم كار كنيد ، به خدا براي وجودتان هم خوب است.







برو بچه هاي خوب روستاي مغان ، خدا سايه پدر و مادرشان را هميشه روي سر اين كودكان معصوم نگه دارد








حسن آقا يكي از دوستان من ، آقا ايشان سه با به غار رفته اند

همان راه روستا را كه ادامه دهيد ميرسيد به اينجا ، اينجا كجاست؟ تابلو پايين را بخوانيد





آره اينجا سرچشمه هست و حالا بايد حدود چهار (بلكم بيشتر) را به سمت راست ادامه دهيد تا به غار برسيد و از علامت هاي (فلش) روي سنگ ها غافل نشويد.










اين هم دوستان خوب اين تور كه افتان و خيزان سينه كش كوه را بالا مي آيند از اينجا تا غار حدود سه كيلومتر بلكم كمي بيشتر راه هست.







































به ورودي غار مي رسيم دوتا ورودي دارد يكي بزرگتر و يكي كوچكتر




ورودي اصلي غار آن بزرگتره هست










داخل غار




استلاگميت ها و ...
































































ابتداي غار تا حدود پنجاه متري خطري ندارد






















و حالا مسير رفته را بر مي گرديم












































بفرماييد چاي كوهي و سيب زميني آتشي و اين هايي كه حدود يك وجب است و ازش پاپ كورن درست مي كنند آره يادم آمد بلال !!













































































در حال برگشت ار روي كوه هاي خلج شهرك سيدي و مشهد اينگونه ديده مي شود




غار مغان
Moghan cave