Friday, June 22, 2007

Gavareshg گوارشگ

گوارشگ Gavareshg




گوارشگ Gavareshg


View Larger Map
در 36 كيلومتري مشهد در سمت شهر توس مشهد و در فاصله 12 کیلومتری آن  قرار دارد . گوازشگ يكي از برزگترين مراكز

پرورش نهال در ايران است

گوارشگ . [ گ َ رِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان درزاب بخش حومه ٔ وارداک شهرستان مشهد واقع در 31 هزارگزی شمال باختری مشهد، کنار راه مشهد به وارداک . هوای آن معتدل است . 1019 تن سکنه دارد. آب آن از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات ، چغندر و شغل اهالی زراعت و مالداری و قالیچه بافی است . راه اتومبیل رو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).



 دوست بسیار عزیز و گرامیم جناب حاج آقا ابراهیم قشنگ برادر  

محترم جناب آقای حاج غلامرضا و جناب آقای حاج محمود قشنگ
این عکس ها در روز هشتم مهر هزارو سیصد و نود گرفته شده و در همان روز در این وبگاه قرارداده شد











يک فنجان چاي با محمود قشنگ
، قهرمان نام آور مشهدي؛ پهلواني که نمي تواند «نه» بگويد!





*
حسين پور حسين
*
رسم پهلواني
عازم خانه پهلواني مي شويم که شنيده ام آن قدر به مردم عشق مي ورزد که وقتي کاري از او خواسته مي شود، نمي تواند «نه» بگويد.
او به رسم ميهمان نوازي پذيراي ما مي شود تا باب گفتگو را با او بگشاييم.
همکارم آلبومهاي عکس افتخارات پهلوان محمود قشنگ را مرور مي کند. هر کدام از عکسها و بريده هاي جرايد نشان از افتخاراتي دارد که اين يل خراساني براي استانش به ارمغان آورده است.




در لابه لاي اين يادگارها و خاطره ها، به گزارش ورزشي نشريه اي ورزشي توجه نشان مي دهم. در اين گزارش از تباني دو پهلوان کشتي مطلبي به چاپ رسيده که شايد در شأن و مقام پهلواني چون محمود قشنگ نباشد.
گويا بنا به دلايلي اين پهلوان خراساني به اتفاق محمد خرمي حريف قدرتمندش سر وزن کشي حاضر نشده اند و هرچند تماشاگران آنها را تشويق و از حضور آنها در سالن ورزشي ابراز خوشحالي مي کرده اند، مطبوعات ورزشي شرکت نکردن آنها را تباني قلمداد کرده بودند.
محمود قشنگ اکنون پس از سالها که از اين جنجال رسانه اي مي گذرد، درباره آن سخن مي گويد:
محمد خرمي، از قهرمانان نام آور تهران در آن زمان، قرار بود با من کشتي بگيرد. او قبل از برگزاري مسابقه ساعت 4 صبح به اتفاق دوست عزيزم که براي او احترام زيادي قائل بودم به منزل ما آمدند و دوستم از من خواست سر وزن کشي حاضر نشوم. علت آن را هم حضور نامزد خرمي در سالن عنوان کرد و گفت اگر بر خرمي پيروز شوي، نامزد قوچاني خرمي شرمنده خواهد شد.
من هم نتوانستم به رفيقم «نه» بگويم. وقتي موضوع را به حاج مسعود بيات مختاري سرپرست تيم خراسان گفتم، او متوجه شد که چون قول داده ام بايد هر طور شده دوستي ام را به برد و باخت اين مسابقه ترجيح دهم.
به رسم پهلواني، توافق شد هر دو نفر سر وزن کشي حاضر نشويم.
وقتي خبرنگاران از شرکت نکردن باخبر شدند، غافلگير شدند و چون اصل ماجرا را پنهان نگه داشتيم، موضوع تباني را تيتر مطالب خود کردند، هرچند شرکت نکردن ما دو نفر هيچ تأثيري در نتيجه کلي مسابقات نداشت.
*
پهلوان کشاورز زاده
پهلوان محمود قشنگ در خانواده اي کشاورز به دنيا آمد. پدرش از بزرگان و معتمدان روستاي گوارشک بود که علاوه بر گله داري، به کشاورزي اشتغال داشت. او در کوچه زردي واقع در بالا خيابان مشهد به دنيا آمد.
برادر بزرگترش پهلوان حاج غلامرضا قشنگ از نام آوران و پهلوانان بنام کشتي چوخه بود. برادر ديگر از همان ابتدا دنباله رو کار پدر شد و به کشاورزي و دامپروري روي آورد، اما محمود قشنگ از همان دوران کودکي با صداي گوسفندان و پارس سگ گله سرگرم بود و هر کجا بچه هاي روستا جمع مي شدند، بساط کشتي آنها رو به راه مي شد. هرچند او روستازاده بود، اما بين زادگاهش مشهد و روستاي گوارشک در رفت و آمد بود و خود را وابسته به ديار روستا مي دانست و بيشتر وقت خود را در روستا سپري مي کرد.
آنها گله گوسفندي داشتند و رمه داري را در کنار کشاورزي پيشه خود کرده بودند و اين همان پيشه اي است که اکنون هم معيشت خانواده قشنگ را تأمين مي کند، هرچند منزل مسکوني او در يکي از محلات اعيان نشين مشهد قرار دارد.
محمود قشنگ و خانواده اش بسيار ساده زيست و ميهمان نواز هستند. پهلوان محمود قشنگ هيچ گاه از قهرماني هايش نگفت، اما صفحات مجلات و روزنامه هايي که در آرشيو منزلش ديده مي شود، گوياي اين است که محمود قشنگ از سال 53 تا 56 همه ساله در جام جمهوري افغانستان در 3 سال پياپي مدال طلاي وزن 68 کيلو را به خانه برده است.
در جام ياشارد وغو ترکيه گردن آويز طلا را بر گردن آويخته و همچنين در جام کشتي فرايبورگ آلمان غربي، به مدال نقره دست يافته است.
*
آغاز راه از دبيرستان
محمود قشنگ دوران دبستان را در روستا گذرانيد و دبيرستان را در دبيرستان جهان دانش در خيابان جنت مشهد طي کرد و پايه هاي قهرماني او در کشتي از همين دبيرستان و با حمايت و راهنمايي سلماسي که رئيس دبيرستان بود، آغاز شد. او با کاپيتاني تيم کشتي دبيرستان جهان دانش، 4 سال پياپي در رده دبيرستانهاي مشهد در وزن 65 کيلو نفر اول قهرماني بود و کسي را در اين وزن نمي شناسيم که توانسته باشد در اين رده بر او غلبه کند.
محمود قشنگ در ادامه موفقيتهايش در کشتي چوخه و پهلواني توانست در دوران نوجواني و آموزشگاههاي کشور 5 بار به مقام قهرماني کشوري دست يابد و پس از آن در مسابقات قهرماني کشور که در رشت و ساري برگزار مي شد، در وزن 68 کيلو با اقتدار نام خراسان را بر تارک کشتي ايران حک کرد و مدال طلاي اين وزن را به خود اختصاص داد.
محمود قشنگ براي هميشه در اين وزن کشتي نگرفت. او حتي در وزن 100 کيلوگرم هم به دليل آشنايي با کشتي چوخه بر مسعود مقربي از تهران که چند دوره مدال طلاي اين وزن را به دست آورده بود غلبه کرد و به مدال طلا رسيد.
*
تختي در روستا
محمود قشنگ خاطره دعوت از شادروان جهان پهلوان تختي را توسط برادرش به روستاي گوارشک از ياد نبرده است و مي گويد: وقتي حاج غلامرضا قشنگ از جهان پهلوان تختي دعوت کرد از مسابقات چوخه در گوارشک ديدن کند، او با همان روحيه پهلواني اين دعوت را پذيرفت و به اتفاق همراهانش که مسؤوليتهايي در کشتي داشتند، به گوارشک آمد و توسط برادرم و اهالي روستا 100 رأس گوسفند در مسير آمدنش قرباني شد. اين مسأله در آن زمان انعکاس زيادي در مطبوعات داشت که خوشايند رژيم وقت قرار نگرفت. بعدها در ميادين ورزشي و در جريان کشتي، حق کشي هاي فراواني در مورد من به عمل آمد که نمونه اش همان ماجراي جام تفليس است که با وجود اينکه نيکلاي پترنيکوف را سه اخطاره کردم و الکساندر ماتيوف را با ضربه فني شکست دادم و قهرمان کوبايي را هم در اين جام معتبر جهاني ضربه فني کرده و به عنوان ستاره مسابقات لوح افتخار دريافت کردم و تمام مطبوعات ايراني و خارجي اين مسأله را پوشش خبري دادند آن طور که شايسته يک قهرمان است، با اهميت جلوه داده نشد.
اين نامهرباني ها با حق کشي در جام مغولستان و تبديل مدال طلاي مسلم من به نقره ادامه يافت و در جام فرايبورک هم نقره نصيب من شد. در جام معروف «مدويد» در بلاروس هم به ناحق طلاي قطعي من را با نقره عوض کردند. هرچند در جام بين المللي تهران يک طلا و دو نقره را به دست آورده ام، اما همه آنها که با کشتي سر و کار دارند، شاهدند که چگونه به دليل همراهي نکردن با رژيم، در حق من و امثال من حق کشي مي شد.
عاقبت محمود قشنگ به اين حق کشي ها «نه» گفت. او که هيچ کس به خاطر ندارد کلمه «نه» را بر زبان آورد، به رژيم پهلوي در دهمين دوره مسابقات جام آريامهر «نه» گفت و تلافي اين حق کشي ها به اتفاق محمدرضا طالقاني، قدرت پور کريمي، يداله اعتصامي و چند نفر ديگر شرايطي را به وجود آوردند که باعث برگزار نشدن جام آريا مهر شد.
محمود قشنگ به شيوه ديگر پهلوانان نامدار خطه خراسان، همانند آشنايان و فاميل نزديک با ريزه کاري ها و فنون کشتي چوخه آشنا شد و بعدها در کشتي آزاد هم الفباي آن را از حميد توکل آموخت و همان طور که خودش مي گويد، شاگردي توکل را کرده و مربياني چون ناجي، محمديان، فخرايي و گلمکاني و چند نفر ديگر از مشهد و مربياني نظير صنعتکاران و معزي پور و... از تهران در راه رسيدن او به اوج کشتي قهرماني سهم داشته اند.
پهلوان محمود قشنگ در سال 57 عازم مسابقات جهاني کشتي در مکزيک بود که به دليل آسيب ديدگي دنده نتوانست در مسابقات شرکت کند. در مسابقات المپيک مسکو در سال 58 از نفرات انتخابي بود. اين مسابقات به دليل حمله شوروي سابق به افغانستان توسط حضرت امام تحريم شد.
*
اوج افتخار
اوج افتخارات محمود قشنگ در سالهاي 55 تا 57 به مسابقات او با همه قهرمانان بنام ايران و جهان ارتباط دارد. او در اين مسابقات به تمام خواسته هايش در کشتي دست يافت.
با قهرمانان بزرگي از ايران دست و پنجه نرم کرد: محمدرضا نوايي، محمد حسين محبي، جهانشاه کريمي، قدرت پور کريمي، جهاندار عبدالباقر، علي دهقان، خدابخش عفت دار، يدا... اعتصامي، خسرو زماني، محمد هيچي، عزيز واگذاري و اصغر بذري در اين سالها به اين يل خطه خراسان باخته اند و دست محمود قشنگ در ميان تشويق بي امان تماشاگران به عنوان برنده بالا رفته است.
ماتيوف، پترنيکوف، آبسايد وف همگي از روسيه و کوچيس از مجارستان، سيدي ساوان از يوگسلاوي، محمد ساري از ترکيه و جيمز ديويد قهرمان دوم المپيک از آمريکا به همراه گرهاردساتل از آلمان غربي و ناتچه دورگه از مغولستان همگي در اين سالهاي اوج قهرماني محمود قشنگ طعم شکست را در مقابل اين قهرمان و پهلوان نام آور خطه خراسان چشيده اند و مغلوب از کشتي خارج شده اند.
محمود قشنگ همان پهلوان نام آشناي خطه خراسان است که وقتي بر قربانعلي کريمي معروف ترين کشتي گير چوخه قوچان پيروز شد، نام او بر تارک کشتي پهلواني و چوخه جاي گرفت.
او هرچند مايل نيست خود را بالاتر از ديگران ببيند، اما نام و آوازه اش آن قدر بزرگ است که او را از جمله پهلوانان کشتي ايران بدانيم که آوازه قهرماني هايش در کشتي آزاد در بين همه کشتي گيران ايران و جهان هرگز فراموش نخواهد شد. او جوانمردي پيشکسوت است که گود ميل کاريز و تماشاچيان مردمي اش هرگز از ياد نخواهند برد که وقتي مرحوم استا موسي با آن بلندگوي دستي کوچک نام او را بر زبان جاري مي کرد، گاهي بيش از ده هزار تماشاچي يک صدا نام او را بر زبان مي آوردند.
محمود قشنگ براي آخرين بار در سال 59 و در مسابقات کشتي قهرماني لودز لهستان همراه تيم ايران به اين کشور رفت و نفر اول اروپا زيل کوفسکي را با امتياز شکست داد و در همين مسابقات بود که از روي سکوي 2 متري که تشک کشتي روي آن قرار داشت به زمين کنار تشک سقوط کرده و از ناحيه سر دچار خونريزي شد و با 20 بخيه از ادامه مسابقات بازماند و به کشور برگشت.
محمود قشنگ در دهه 60 به اصرار محمد علي قره مديرکل تربيت بدني و تأکيد استاندار خراسان رياست هيأت کشتي آزاد را بر عهده گرفت و مسؤوليت فرنگي کاران و کشتي چوخه و پهلواني را هم بر عهده او گذاشتند و او هم توانست در همان سال مسابقات قهرماني کشور را در مشهد برگزار کند که در اين مسابقات امير رضا خادم براي اولين بار در مسابقات قهرماني روي تشک رفت و دوم ايران شد.


تاریخچه کشتی با چوخه از ابتدا تا کنون
این ورزش درروستاها ایلات و عشایر انجام می گیرد و اوج شکوه و جلال آن در مراسم بزرگ سیزده و چهارده فروردین اسفراین است .
با درود و سلام به روان پاک  پهلوانان این مرز و بوم کشتی در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار است  به طوری که تاریخ پیدایش آن نامعلوم و به موازات تاریخ پیش رفته است  این رشته در ایران -  ترکیه یونان یو گسلاوی روسیه  -ژاپن کره متداول بوده است  و به شکل های مختلف انجام می شده است  این تنوع در اجرا حتی در کشور ما در استانها  ، ایلات و عشایر نیز وجود داشته است   در خراسان چوخه   ، در مازندران  لو چو ، در    گیلان گیله مردی  ، بغل به  بغل در ارسنجان  ،   گلی  یا روغنی در ترکیه ، گرش در خوزستان ، کمر به کمر در ترکمن صحرا ، پهلوانی در زورخانه های تهران و قم  ،  ترکمنی در مازندران  ، سومو در ژاپن ، سامبو در روسیه و دهها کشتی دیگر که سرآمد همه  آنان کشتی چوخه ای (چقه ای) بوده است

  چوخه در کلات نادری -  درگز چا پشلو قوچان شیروان -  چناران بجنورد و اسفراین متداول بوده که بعدها در مشهد نیشابور- تربت جام و آشخانه نیز مرسوم  شده است.
 این ورزش درروستاها ایلات و عشایر انجام می گیرد و اوج شکوه و جلال آن در مراسم بزرگ سیزده و چهارده  فروردین  اسفراین است  .
در گذشته های  نه چندان دور چوخه خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این رشته پرطرفدار و زیبا قهرمانان بزرگی به پا خواستند و در جهان نیز سرآمد همه دلاوران شدند.
 در اولین دوره  مسابقات کشتی آزاد دوستانه ایران و ترکیه در سال 1326 چهار نفر از چوخه کاران در معیت تیم ملی ایران قرار گرفتند بیش از 50 کشتی گیر از چوخه کاران خراسان در کشتی آزاد و فرنگی ایران آواز پهلوانی دادند این همه افتخار منبعث از لنگ های زیبا و اصیل چوخه بوده است بطوریکه احمد طاهری با وزن 70 کیلو بر پهلوان حاج محمد سرپلی  با وزن 120 کیلو با فن لنگ پیروز شد .
 تمامی مربیان ، علاقه مندان و مردم در کسب افتخار آن سهیم اند  شادروان  شورورزی ، علی کاظمی ، احمد وفادار ، فرهاد شعبانی ، قاسم محمد خانی ، عباس گلمکانی ، ابوالقاسم سخدری ، غلامرضا گلکار مرحوم سخی پرووزه  ، محمد علی صحرایی ، قربان علی محجوب ، عزیز نظری ، علی روحانی ، محمد رضا فرخنده ، محمد علی زاهد ، حاج علی اصغر خدمتگزار ، احمد طاهری ، محمد کیفی و آقایا ن  محمود قشنگ  ، خدابخش عفت دار ، حسین مهر افروزیان ، احمد بهمنی ، مسلم اسکندر فیلابی ، علیرضا رستمی احمد سدیدی ، ابراهیم آزمون ،  علی با مشکی اکبر شیدا ، قدرت اوغازیان ، امیر منوری ، حمزه محمد خانی ، جواد محمد خانی ، اصغر یزدانی ، حسنعلی در تومی غلامرضا حلمی و  دهها قهرمان دیگر از چوخه به پا خواستند و در  کشتی آزاد و فرنگی قهرمان ایران شدند .
 در کشتی های پهلوانی و زورخانه ای  ،  پهلوان اکبر آخوند زاده ، اکبر خراسانی ، سلیم خراسانی ، آخوند خراسانی ، حاج سید تقی رضوی ، حاج سید رضا رضوی ، حاج مختار کاشی ، حاج محمد محرر ، حاج حسام خوشنویسان ، نایبعلی خان ملک ،  کریم محمدیان ، مصطفی طوسی ، قلی زنجانی ، جمیل پروین ، گل حسین کچرانلوئی ، نعمت الله حذیفی ، فرهاد شعبانی ، قربان محمد بهادری  ، ابوالقاسم سخدری ، عباس گلمکانی  احمد وفادار ، یعقوبعلی شورورزی ، فرخ تورانی ، محمد دربان ، ابراهیم آزمون ، امیر قربانی ، عزیز نظری ، علی روحانی ،  محمود قشنگ ، مهرافروزیان ، قدیر نخودچی ، بهارستانی ، ناجی ، و دهها قهرمان دیگر که در کشتی پهلوانی مقام اول را کسب نمودند .

در رشته جودو و کوراش نیز چوخه کاران زیادی در خشیدند  مرحوم  عزیز نظری، حسن خان حسن پور ، برات لعل نظام ، علی شهیدی ، بهروز پرهیزگا ر ، خسرو دلیر ، علی چمن پا ، حسن نیک بین ، عباس فلاح ، علی رضایی ، حسین علی اکبری ، علی محمد نیا ، الیاس علی اکبری ، احمد عفتی ، حسن امانی ، مصطفی دلیریان ، ایوب حسنی ، قاسم اسدی ، برادران نیک بین ، پهلوانلو ،  احمد قاسمی ، محمد تقی فیاض ، عزیز تقدیسی ،  عقیل شاهی ،  یونس کریمان ، علی معلومات ، جواد روحانی و دهها جودو کار دیگر که در گهواره  چوخه  پرورش یافتند.
منبع این قسمت : محسن سیلاخوری


پهلوانان کشتی با چوخه
در گذشته های نه چندان دور چوخه خواستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این رشته پر طرفدار و زیبا قهرمانان بزرگی به پا خواستند و در جهان نیز سرآمد شدند. نمونه بارز آن حضور چهار نفر چوخه کار خراسانی در تیم ملی کشتی ایران در مسابقات کشتی آزاد دوستانه ایران و ترکیه در سال 1326 بود
تمامی مربیان،علاقمندان و مردم در کسب افتخار آن سهیم اند. شادروان شورورزی علی کاظمی احمد وفادار فرهاد شعبانی قاسم محمدخانی عباس گلمکانی ابوالقاسم سخدری غلامرضا گلکار مرحوم سنی پرووزه محمد علی صحرایی قربان علی محجوبعزیز نظری علی روحانی محمد رضا فرخنده محمد علی زاهد حاج اصغر خدمتگزاراحمد طاهری محمد کیف محمود قشنگ خدابخش عفت دار حسین مهرافروزیان احمد بهمنی مسلم اسکندر قیلانی علیرضا رستمی احمد سدیدی ابراهیم آزمون اصغر یزدانی حسنعلی درتومی غلامرضا حلمی و دها قهرمان دیگر از چوخه بپا خواستند و در کشتی آزاد و فرنگی قهرمان ایران شدند
http://chukhe.com/image_personal/Picture%20023.jpg

بدر کششتی های پهلوانی و زور خانه ای،پهلوان اکبر آخوند زاده اکبر خراسانی سلیم خراسانی آخوند خراسانی حاج سید تقی رضوی - حاج سید رضا رضوی حاج مختار کاستی حاج محمد محرر حاج حسام خوش نویسان نایبعلی خال ملکی کریم محمدیان مصطفی طوس قلی زنجانی جمیل پروین گل حسین کچرانلویی نعمت ا... حذیقی فرهاد شعبانی قربان محمد بهادری ابوالقاسم سخدری عباس گلمکانی احمد وفاداریعقوب علی شورورزی فرخ تورانی محمد دربان ابراهیم آزمون امیر قربانی عزیز نظری علی روحانیمحمود قشنگ - حسین مهرافروزیان قدیر نخود چی بهارستانیناجی و ده ها قهرمان دیگر که در کشتی پهلوانی مقام اول را کسب نمودند. در جودو و کوراش نیز چوخه کاران زیادی درخشیدند مرحوم عزیز نظری حسن خال حسن پور برات لعل نظام علی شهیدیبهروز پرهیزگار- خسرو دلیر علی چمن پا حسن نیک بین عباس فلاح علی رضایی حسین علی اکبری علی محمد نیا الیاس علی اکبری احمد عفتیحسن امانی مصطفی دلیریان ایوب حتی قاسم اسدی برادران نیک بین پهلوانلواحمد قاسمی محمد تقی فیاض عزیز تقدیسی عقیل شاهی یونس کریمال علی معلومات جواد روحانی و ده ها جودو کار دیگر که در گهواره چوخه پرورش یافتند


تاریخچه کشتی با چوخه از ابتدا تا کنون

با درود و سلام به روح  پر فتوح حضرت امام و درود به روان پاک  پهلوانان این مرز و بوم کشتی در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار است  به طوری که تاریخ پیدایش آن نامعلوم و به موازات تاریخ پیش رفته است  این رشته در ایران -  ترکیه یونان یو گسلاوی روسیه  -ژاپن کره متداول بوده است  و به شکل های مختلف انجام می شده است  این تنوع در اجرا حتی در کشور ما در استانها  ، ایلات و عشایر نیز وجود داشته است   در خراسان چوخه   ، در مازندران  لو چو ، در    گیلان گیله مردی  ، بغل به  بغل در ارسنجان  ،   گلی  یا روغنی در ترکیه ، گرش در خوزستان ، کمر به کمر در ترکمن صحرا ، پهلوانی در زورخانه های تهران و قم  ،  ترکمنی در مازندران  ، سومو در ژاپن ، سامبو در روسیه و دهها کشتی دیگر که سرآمد همه  آنان کشتی چوخه ای (چقه ای) بوده است

چوخه در کلات نادری -  درگز چا پشلو قوچان شیروان -  چناران بجنورد و اسفراین متداول بوده که بعدها در مشهد نیشابور- تربت جام و آشخانه نیز مرسوم  شده است.

 این ورزش درروستاها ایلات و عشایر انجام می گیرد و اوج شکوه و جلال آن در مراسم بزرگ سیزده و چهارده  فروردین  اسفراین است  .

در گذشته های  نه چندان دور چوخه خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این رشته پرطرفدار و زیبا قهرمانان بزرگی به پا خواستند و در جهان نیز سرآمد همه دلاوران شدند.

 در اولین دوره  مسابقات کشتی آزاد دوستانه ایران و ترکیه در سال 1326 چهار نفر از چوخه کاران در معیت تیم ملی ایران قرار گرفتند بیش از 50 کشتی گیر از چوخه کاران خراسان در کشتی آزاد و فرنگی ایران آواز پهلوانی دادند این همه افتخار منبعث از لنگ های زیبا و اصیل چوخه بوده است بطوریکه احمد طاهری با وزن 70 کیلو بر پهلوان حاج محمد سرپلی  با وزن 120 کیلو با فن لنگ پیروز شد .
 تمامی مربیان ، علاقه مندان و مردم در کسب افتخار آن سهیم اند  شادروان  شورورزی ، علی کاظمی ، احمد وفادار ، فرهاد شعبانی ، قاسم محمد خانی ، عباس گلمکانی ، ابوالقاسم سخدری ، غلامرضا گلکار مرحوم سخی پرووزه  ، محمد علی صحرایی ، قربان علی محجوب ، عزیز نظری ، علی روحانی ، محمد رضا فرخنده ، محمد علی زاهد ، حاج علی اصغر خدمتگزار ، احمد طاهری ، محمد کیفی و آقایا ن  محمود قشنگ  ، خدابخش عفت دار ، حسین مهر افروزیان ، احمد بهمنی ، مسلم اسکندر فیلابی ، علیرضا رستمی احمد سدیدی ، ابراهیم آزمون ،  علی با مشکی اکبر شیدا ، قدرت اوغازیان ، امیر منوری ، حمزه محمد خانی ، جواد محمد خانی ، اصغر یزدانی ، حسنعلی در تومی غلامرضا حلمی و  دهها قهرمان دیگر از چوخه به پا خواستند و در  کشتی آزاد و فرنگی قهرمان ایران شدند .
 در کشتی های پهلوانی و زورخانه ای  ،  پهلوان اکبر آخوند زاده ، اکبر خراسانی ، سلیم خراسانی ، آخوند خراسانی ، حاج سید تقی رضوی ، حاج سید رضا رضوی ، حاج مختار کاشی ، حاج محمد محرر ، حاج حسام خوشنویسان ، نایبعلی خان ملک ،  کریم محمدیان ، مصطفی طوسی ، قلی زنجانی ، جمیل پروین ، گل حسین کچرانلوئی ، نعمت الله حذیفی ، فرهاد شعبانی ، قربان محمد بهادری  ، ابوالقاسم سخدری ، عباس گلمکانی  احمد وفادار ، یعقوبعلی شورورزی ، فرخ تورانی ، محمد دربان ، ابراهیم آزمون ، امیر قربانی ، عزیز نظری ، علی روحانی ،  محمود قشنگ ، مهرافروزیان ، قدیر نخودچی ، بهارستانی ، ناجی ، و دهها قهرمان دیگر که در کشتی پهلوانی مقام اول را کسب نمودند .

در رشته جودو و کوراش نیز چوخه کاران زیادی در خشیدند  مرحوم  عزیز نظری، حسن خان حسن پور ، برات لعل نظام ، علی شهیدی ، بهروز پرهیزگا ر ، خسرو دلیر ، علی چمن پا ، حسن نیک بین ، عباس فلاح ، علی رضایی ، حسین علی اکبری ، علی محمد نیا ، الیاس علی اکبری ، احمد عفتی ، حسن امانی ، مصطفی دلیریان ، ایوب حسنی ، قاسم اسدی ، برادران نیک بین ، پهلوانلو ،  احمد قاسمی ، محمد تقی فیاض ، عزیز تقدیسی ،  عقیل شاهی ،  یونس کریمان ، علی معلومات ، جواد روحانی و دهها جودو کار دیگر که در گهواره  چوخه  پرورش یافتند.

کشتی چوخه در اصل نام کردی است و از آنجایی که اکثر مردم شمال خراسان کرد زبان هستند این ورزش در بین آنها معمول شده و پس از مدتی اداره کل تربیت بدنی استان خراسان سابق با برگزاری این رقابتها آن را باچوخه نامگذاری کرده است.

اسم “چوخه” که امروزه بر کشتی محلی خراسان گذاشته شده از لباسی که کشتی گیران در هنگام مبارزه به تن می‌کنند، گرفته شده و آن شنل کوتاهی است که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می‌کنند.
کشتی باچوخه در خراسان شمالی از تاریخچه کهنی برخوردار است و این ورزش محلی و بومی در بسیاری از مراسم محلی به خصوص جشن عروسی نیز رایج بوده استاین ورزش از سال ۱۳۴۲برای اولین بار با حمایت “منوچهر لطیف” در شهر شیروان برگزار شده و پس از آن با همکاری هیات کشتی خراسان سابق این ورزش در روز عید فطر برگزار شده و به عنوان تقویم ورزشی در فعالیت ورزشی استان خراسان سابق قرار گرفت.
کشتی باچوخه در استان خراسان شمالی در فصول مختلف انجام می‌شود به طوری که این رقابت در اواسط زمستان و در بهمن ماه در مانه و سملقان و در ۱۲ فروردین هر سال در شیروان و ۱۳فروردین نیز در بجنورد به صورت استانی با حضور پهلوانان نامدار این خطه برگزار می‌شود.
همچنین این رقابت ورزشی در سالیان گذشته در روز ۱۴فروردین در گود کشتی “چشمه زینل خان” اسفراین برگزار می‌شده و در سال جاری نیز این رقابت به صورت قهرمانی کشور در تقویم ورزشی فدراسیون ورزشهای روستایی و عشایری قرار گرفته است.
استان خراسان شمالی به عنوان خاستگاه اصلی کشتی باچوخه نامداران زیادی داشته‌است که می‌توان از بابا پهلوان زیارتی، اکبر خراسانی ، حاج قربان محمد بهادری، محمد علی محمدزاده و محمد حسین زارعی ، احمد وفادار ، به عنوان نام آوران این رشمدت مسابقه چوخه ۱۰دقیقه است که اگر در این مدت نتیجه مسابقه معلوم نشود، کشتی گیران با استراحت کوتاهی، پنج دقیقه دیگر نیز به مسابقه ادامه می دهند تا پهلوان اول مشخص شود.
در این رقابت چوخه کاران لباسهای محلی شامل یک پیژامه ، پیراهن و کمربند می‌پوشند و در مدت کشتی کشتی گیران حق گرفتن زیر زانوی حریف را ندارند و در خاک نیز هیچ فنی اجرا نمی‌شود.
در این رقابت پهلوانان قبل از ورود به میدان مبارزه وضو می‌گیرند و با حالت معنوی وارد میدان شده و پس از روبوسی با حریف با دستور داور که معمولا از پیشکسوتان کشتی باچوخه است، مبارزه را آغاز می‌کنند و در پایان نیز برنده و بازنده همدیگر را در آغوش می‌گیرند تا منش پهلوانی آنها به تماشاگران نیز ثابت شود.
نخستین دوره رقابتهای کشتی باچوخه قهرمانی کشور ۱۴فروردین با دعوت از کشتی گیران ۳۰استان کشور در اسفراین برگزار می‌شود.
در سال گذشته حدود ۷۰هزار تماشاگر از استان خراسان شمالی برای تماشای این رقابت به اسفراین رفتند.

  کشتی با چوخه
 یکی از مهم ترین ورزش های محلّی ایران است که در میان ایلات کرد و ترک خراسان رواج دارد. از قدیم ترک ها و کردهای استان برای این کشتی اهمّیّت خاص قائل بوده و در پرورش پهلوانان این رشته کوشیده اند.
این کشتی به طور سنّتی در جشن های عروسی- ایام نوروز و سیزده بدر در روستاها برگزار می شد که بعداً توسعه و رواج پیدا کرد و مسابقات آن تقریباً به طور مرتّب در نواحی شمالی استان و گاه در مشهد برگزار می شود.
ترتیب اجرای آن چنین است: کشتی گیران جُبّه ای از برگ سیاه (پارچه ی ابریشمی خشن) که به آن (چوخه) می گویند به تن می کنند(در تابستان جبه نخی می باشد ) آستین ها را تا آرنج بالا می زنند کمربندی پارچه ای به میان می بندند دامن های چوخه را برای آن که مانع فعالیّت دست و پا نشود به پشت برمی گردانند و زیر کمربند محکم می کنند. شلوار را نیز تا زانو بالا می زنند و با پاهای برهنه زیر نظر داوران کشتی می گیرند.
















در کشتی باچوخه کسی پیروز است که پشت حریف را به خاک برساند. در این مراسم ساز و دهل نیز می نوازند و تماشاگران کشتی گیران را تشویق می کنند، معمولاّ به برنده یک رأس گاو یا گوسفند جایزه می دهند.
کشتی پهلوانی در اسفراین (شرحی بر کشتی با چوخه )
یکی از ورزش های محلی ایران،کشتی به چوخه است که در  شهر های شمالی استان پهناور خراسان از جایگاه والایی برخوردار است. این ورزش بزرگ مردانی را به جامعه کشتی ( آزاد و فرنگی ) وجود و معرفی کرده است.
چوخه کتی است از پارچه پشمی و محکم و با دوامی به نام جاجیم،که اصطلاحاً به چوخا مشهور بوده است و پهلوانان و کشتی گیران از آن استفاده می کرده اند. برای محکم شدن آن شالی به نام دوال به کمر می بستند که در شاهنامه فردوسی هم به آن اشاره شده است:
به کشتی گرفتن نهادند سر                              گرفتند هر دو دوال کمر
این شال از پارچه های ابریشمی و سفید رنگ تهیٌه می شده که از 72 نخ ابریشمی به نام شهدای کربلا بافته شده و هر نخ به 12 لا می رسید به نام دوازده امام و هر لا به شش رشته که به نیت قبر شش گوشه امام حسین (ع) تقسیم می شد.

هر ساله در آئین کشتی نوروزی که در چهارده فروردین هر سال انجام می شد پهلوان سال نیز انتخاب می گردد،پهلوان در میان مردم دارای احترام و محبوبیت ویژه ای می باشد.
این آئین کشتی پهلوانی که می رفت تا در شهرستان اسفراین به فراموشی سپرده شود خوشبختانه اخیراً با توجه مقامات مسئول اسفراین دوباره به شور و حال گذشته خود باز گشته و میدان کشتی اسفراین (نوروزگاه) هر ساله پذیرای مسابقات کشتی گیران شده است و اکنون اسفراین یکی از کانونهای مهم کشتی در خراسان گردیده است.
البته باید این نکته را هم متذکر شوم که اعداد مربوط به شال این ورزش که در بالا آمده در دین زرتشتی که دین ایرانیان باستان بوده نیز معنی دار است و در قالب نشانه خاص آن یعنی نماد فَرَوَهر نمود پیدا می کند. این نماد پیکره مرد بالداریست که با دست راست خود به جلو اشاره می کند و در دست چپش همسطح با بال چیزی شبیه به یک کتیبه است.بال او 6  لایه دارد و لایه آخر نیز 72 پر دارد. پاهای او هم سه لایه پر دارد که هر یک 12 پر دارند. لازم به ذکر است که این نماد هم اشکال گوناگون داشته و این اعداد مربوط به پیکره فروهری است که در تخت جمشید بالای سر داریوش قرار دارد در نماد دیگری چند متر آن سو تَر نمادی است که در ردیف آخر بالهای خود 21 پر دارد. 72 نشانه قسمت های اوستا و 21 شماره پوشینه های اوستا است.( هر پادشاهی پیکره خاصی بوجود می آورد که نمایشگر اندیشه او بود همانطور که تاج پادشاهی هر پادشاه ویژه او بود ).


ثبت ملي كشتي با چوخه
اين ورزش سنتي به عنوان نخستين ميراث ناملموس خراسان شمالي در فهرست ميراث ناملموس فرهنگي كشور به ثبت رسيد.
وي با بيان اينكه آيين كشتي باچوخه خراسان شمالي قدمتي باستاني دارد، اين ميراث را يكي از مهم ترين ميراث ناملموس فرهنگي كشور دانست.
اين مسئول اظهار داشت: همه ساله بزرگ‌ترين رقابت‌هاي كشتي باچوخه كشور با حضور بيش از 70 هزار نفر در گود چشمه زينل‌خان اسفراين در خراسان شمالي برگزار مي‌شود.
خراسان شمالي خواستگاه ورزش سنتي كشتي باچوخه در كشور است كه ورزشكاران اين رشته، منش‌هاي پهلواني را در كنار كسب عناوين قهرماني پيشه خود ساخته‌اند.
‌در كشتي باچوخه خراسان شمالي، چوخه كاران با پوشيدن لباس محلي، همراه با اجراي موسيقي سنتي درنا و دهل به مبارزه با يكديگر مي‌پردازند.
در پايان رقابت‌هاي كشتي باچوخه به نفرات برتر هر وزن هدايايي از قبيل قوچ، فرش، گليم، قند و وجه نقد اهدا مي‌شود.
اسفراین سرزمین کشتی "با چوخه"
کشتی طرفداران پر شماری در کشور دارد و در اکثر مسابقات شاهد حضور گسترده مردم هستیم. اگر چه در مسابقات جهانی و المپیک تیم های کشورمان شرکت کرده و از المپیک 1948 لندن به این سو سکوهای قهرمانی را به نام خود ثبت کرده اند اما در کشور ما همه ساله کشتی های سنتی برگزار می شود که در نوع خود بی نظیر است .
این دوره از پیکار ها به همت فدراسیون عشایری روستایی کشور ، هیئت روستایی استان و اداره کل تربیت بدنی خراسان شمالی برگزار شد و با حضور بیش از 130 چوخه کار در قالب 15 تیم از 14 شهرستان استان های مختلف کشور .

کشتی با چوخه ؛ میراث ملی
کشتی با چوخه مربوط به خراسان است و اسمی است برگرفته از پهلوانی و کشتی گرفتن پهلوان نامی ایران رستم با پسرش سهراب. اصول و قواعد این کشتی از اشعار فردوسی استخراج شده. وقتی رستم در ابتدا ازفرزندش زمین می خورد مات ومبهوت می شود و ...
کشتی با چوخه تغییر و تحولات زیادی شکل گرفت. سیر آن را می توان به دو قسمت قدیم و جدید تقسیم کرد. اول دوره قدیم. از دیر زمان کشتی با چوخه خراسان به همان سبک و سنت کشتی گرفتن رستم و سهراب و کوراوغلی بوده که با دهل و سورنا همراه بوده و پهلوان باید برای پیروزی حریفش را دو بار زمین می زد و در دوره جدید وقتی در کشور جاده های بین شهری و روستایی احداث شد و جمعیت رفته رفته بیشتر شد. مسئولین ورزش تصمیم بر توسعه کشتی با چوخه گرفتند. به همین دلیل علاوه بر برگزاری در عروسی ها و اعیاد مسابقاتی نیز در سطح استان و شهرستانها با قوانین جدید به اجرا در آمد.
گرد فراموشي بر كشتي با چوخه؟
كشتي با چوخه يكي از مهم‌ترين ورزش‌هاي محلي ايران است كه در ميان ايلات خراسان رواج دارد. از قديم ايلاتي‌هاي خراساني براي اين كشتي اهميتي خاص قائل بوده و در پرورش پهلوانان اين رشته كوشيده‌اند. در همين ايام و هم‌زمان با بهار طبيعت تنور كشتي با چوخه حسابي در استان داغ است.
به نوشته خراسان، گودهاي شيركوه، امام مرشد، سلطان زيرآبه، چشمه زينل خان، گرماب، هودانلو و ... هزاران زن و مرد و پير و جوان را زير باد و باران، خاك و آفتاب در خود جاي مي‌دهند.
تماشاگران صبور كشتي با چوخه كه اكثرا روستايي هستند از كشتي‌گيران توقع دارند فنون بكر لنگ را اجرا كنند، آن‌ها فنون كشتي آزاد و جودو كه اخيرا وارد كشتي با چوخه شده است را دوست ندارند.
تماشاگر كشتي با چوخه فنون اصيل اين ورزش را دوست دارد كه متأسفانه كمتر به چشم مي‌خورد، لباس چوخه‌كاران كمي تغيير كرده است، گارد كشتي آزاد و زيركي‌هاي جودو زيبايي‌هاي اين ورزش بومي سنتي را كم‌رنگ كرده است.
























توسط رییس جمهور؛ خاتمی

بازوبند پهلوانی ایران بر بازوی " حمید قشنگ" بسته شد






.
بازوبند پهلوانی كشورمان بر بازوی "حمید قشنگ" پهلوان نامی كشورمان بسته شد

به گزارش خبرنگار ایسنا، در جریان مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی سال 1381، در راستای تعمیم و گسترش ورزش پهلوانی و به پیشنهاد فدراسیون ورزشهای باستانی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رییس جمهور، بازوبند پهلوانی را بر بازوی " حمید قشنگ" بست



گفتنی است برای اولین بار طی چند سال گذشته، این اقدام از سوی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی انجام شد.

با زو بند پهلوانی
 واقف : پهلوان حمید قشنگ
موضوع وقف : با زو بند پهلوانی
تاریخ وقف : 1383
به نام خدا
پهلوان حمید قشنگ متولد 1350 – پهلوان دایمی کشور
وی مدت 20 سال در رشته کشتی فعالیت داشته و به کسب عناوین ، سومی جوانان ایران ، نایب قهرمان جام ایتالیا ، قهرما نی جام ترکمنستان نایل و سه دوره متوالی قهرمان کشور شده است .در گذشته ( قبل از رسمیت یافتن مسابقات کشوری) در ایام نوروز در اکثر نقاط کشور ،مسابقات کشتی با تشریفات خاص عمومی انجام می شد و قهرما نان برگزیده و نامی در پایتخت با هم کشتی می گرفتند که در پایان بازو بند پهلوانی به قهرمان آن دوره اهدا می شد .پهلوان برگزیده بازوبند را به عنوان سنبلی مقدس حفظ می کردند و هر گاه در سال بعد از کشتی گیری دیگر شکست می خورد بازو بند را می بوسید و به بازوی او می بست. اگر پهلوانی سه دوره پی در پی شکست ناپذیر باقی می ماند به عنوان پهلوان دایم بازوبند را در اختیار می گرفت که می توان در این مقام از بزرگ پهلوانانی چون پهلوان یزدی بزرگ ، پهلوان یزدی کوچک ، پهلوان اکبر خراسانی ، پهلوان احمد وفادار از خراسان نام برد. پهلوان حمید قشنگ بعد از آشنایی با آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش (عبدالله هنری) مشهد و نیز شادروان زینل محاسبتی ، در خجسته میلاد نبی اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع) بازوبند خود را به آسایشگاه اهدا نمود.

1ـ پهلوان فيله همداني سده هفتم هجري.
2ـ پهلوان محمود بن ولي الدين خوارزمي (پورياي ولي) سده هشتم.
3ـ پهلوان محمد ابو‌سعيد سده نهم.
4ـ پهلوان نداقي عراقي اصفهاني سده دهم.
5ـ پهلوان بيك قمري سده دهم.
6ـ پهلوان ميزابيك كاشي سده يازدهم.
7ـ پهلوان كبير اصفهاني سده دوازدهم.
8ـ پهلوان لنـدره دوز سده سيزدهم.
9ـ پهلوان عسگر يزدي سده سيزدهم به بعد.
10ـ پهلوان محمد مازار سده سيزدهم به بعد .
11ـ پهلوان ابراهيم يزدي (يزدي بزرگ) سده سيزدهم به بعد.
12ـ پهلوان شعبان سياه سده‌سيزدهم به بعد.
13ـ پهلوان حاج حسن بد آفت سده سيزدهم به بعد.
14ـ پهلوان حاج نايب رضا‌قلي سده سيزدهم به بعد.
15ـ پهلوان حسين گلزار كرمانشاهي سده سيزدهم به بعد.
16ـ پهلوان اكبر خراساني سده سيزدهم به بعد.
17ـ پهلوان يزدي كوچك (عبـُدل) سده سيزدهم به بعد.
۱۸-پهلوان ابوالقاسم قمی
۱۹-پهلوان حاج محمد صادق بلور فروش
۲۰-پهلوان سید حسن رزاز معروف به شجاعت
۲۱-پهلوان حاج مصطفی طوسی
۲۲-پهلوان حاج احمد وفادار
۲۳-پهلوان عباس زندی
۲۴-پهلوان غلامرضا تختی
۲۵-پهلوان یعقوب علی شورورزی
۲۶-پهلوان عباس حریری
۲۷-پهلوان منصور مهدیزاده
۲۸-پهلوان فیلابی
۲۹-پهلوان محمد حسن محبی
۳۰ -پهلوان مجید انصاری
۳۱-پهلوان محمد رضا توپچی
۳۲- پهلوان رضا سوخته سرایی
۳۳- پهلوان علیرضا سلیمانی
۳۴- پهلوان ایوب بنی نصرت
۳۵- پهلوان سید محمود میران
۳۶- پهلوان حمید قشنگ
۳۷-پهلوان کارگر
۳۸-صداقتی زاده۱۳۸۵
۳۹-فردین معصومی وآرش مردانی۱۳۸۶
۴۰-امیر رشید لمیر۱۳۸۷
شایان ذکر است درزمان گذشته بازوبند به پهلوان ۳ساله کشور اهدا می شد ولی امروزه به پهلوان یکساله هم اهدا میگردد

نقدي بر کشتي با چوخه
خراسان ورزشي - مورخ یکشنبه 1390/05/09 شماره انتشار 17896
حميد توکل/ همه ملت ايران به ويژه دوستداران ورزش کشتي و پهلواني مي‌دانند که در هر گوشه‌اي از کشور عزيز ايران ورزش‌هاي محلي مخصوصا کشتي به صورت‌هاي مختلف انجام مي‌گيرد. مثل کشتي‌هاي ترکمني، لوچو، کچ‌گردان و کشتي با چوخه که در خراسان بزرگ مرسوم بوده و پهلوانان مشهوري چون پهلوان اکبر خراساني، پهلوان ابوالقاسم سخدري، پهلوان علي کاظمي، پهلوان يعقوب علي شورورزي، پهلوان احمد اسکندر طاهري، پهلوان فرج‌ا... شعباني، پهلوان قربان محمد بهادري، پهلوان حمزه وحدت، پهلوان عباس گلمکاني، پهلوان محمدعلي صحرايي، پهلوان علي روحاني، پهلوان محمود قشنگ، پهلوان حميد قشنگ، پهلوان غلامرضا قشنگ، پهلوان عبدالرضا کارگر و پهلوان احمد وفادار که نظيرش در کشور پهناور ايران ديده نشده است. زيرا که مرحوم احمد وفادار در گرفتن بازوبند پهلواني که سه سال پياپي با رقيبان سرسخت و قدر خود که اغلب عناوين جهاني داشتند مبارزه نمود و واقعا کشتي تمام‌عيار پهلواني گرفت و حريفاني مانند پهلوان عباس زندي و پهلوان غلامرضا تختي، پهلوان حسن حيدري و پهلوان حسين نوري و غيره را شکست داد. حال بايد ديد اکنون چه شده که نسل پهلوانان منقرض گرديده! به عقيده بنده که سال‌هاي متمادي است در ميادين کشتي حضور داشته‌ام و هرازگاهي به تماشاي مسابقه‌هاي کشتي با چوخه مي‌روم، مي‌بينم پهلواناني که استعداد پهلوان شدن دارند و مي‌توانند براي استان خود در سطح کشور افتخارآفرين باشند به همين مقام استاني آن هم در کشتي با چوخه قناعت کرده و پا به ميدان بزرگ‌تر نمي‌گذارند، علتش اين است که: 1. مسئولان هيئت‌ها طريق هدايت و سوق دادن پهلوانان را به ميادين کشتي‌هاي رسمي بين‌المللي آزاد و فرنگي را نمي‌دانند و آن‌ها را به حال خود رها مي‌سازند. 2. گردانندگان مجرب و مربيان تحصيل‌کرده و کارکشته و حاميان کارشناس و دلسوزي ندارند که در مراحل مختلف به پهلوانان محلي راه پيشرفت در سراسر کشور و حتي بين‌المللي و جهاني را نشان داده و آن‌ها را حمايت و ترغيب نمايند. 3. برنامه‌ريزي ساليانه در مراحل و مقاطع مختلف براي ارتقاي سطح کشتي با چوخه پي‌ريزي نشده به همين علت است که وقتي پهلواني خود را در سطح بالاتري از ديگران مي‌بيند و برخي از آن‌ها که قدري زرنگي و ذکاوت دارند به ورزش رزمي جودو که مشابهتي با کشتي با چوخه دارد و يک ورزش خارجي و وارداتي است روي مي‌آورند. اين‌جاست که ضعف مديريت در ورزش محلي و ملي هويدا مي‌شود چراکه شايد هزاران سال است اين ورزش پهلواني حداقل در سرزمين‌هاي شرقي مرسوم بوده است. متأسفانه بزرگان و برگزارکنندگان ميادين پهلواني از علوم و منش‌هاي پهلواني بي‌بهره بوده‌اند و فقط جهت تفريح و سرگرمي خود و احيانا براي انتخاب نگهبان يا (بادي گارد) در مجالس عروسي و جشن‌ها و اعياد هرازگاهي ياد پهلوانان نيرومند خود مي‌افتادند و با اهداي يک گوسفند يا اسب و گاو يا يک کله قند به نفرات اول تا سوم اين برنامه به پايان مي‌رسيد و پهلواني و پهلوان پروري از يادها مي‌رفت. در حال حاضر هم چنين است ولي اگر خواسته باشند که مسابقه‌هاي کشتي محلي با چوخه صورت رسمي در سراسر کشور به خود بگيرد و به دنبال آن يک فدراسيون بين‌المللي در سطح دنيا با رهبري و پيشگامي ايران اسلامي تشکيل شود، بايد يکي از رزمي‌ترين ورزش‌ها که با صفات عاليه جوانمردي و هيبت و صولت و شهامت همراه است پايه‌گذاري شود و اين امر ميسر نمي‌شود مگر به همت و حمايت مستقيم مالي دولت و مديريت مستقل فدراسيون کشتي با چوخه. به اميد آن روز تاريخي.

تاریخچه پهلوانی و بازوبند پهلوانی؛

  تناور درختی که در سایه آن توان آرمیدن

تحول در کشتی: مسابقه‏های کشتی تا سال1318 به آیین کشتی پهلوانی برگزار می‏شد، اما در زمان رضاخان و با گسترش فرهنگ جدید ورزشی، باشگاه‏ها شکل گرفتند و اصول جدید ورزشی حاکم شد...

همشهری تماشاگر/شماره 72:
در تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکاران خود قائل می‌شدند، چراکه آنان به‌خاطر داشتن قدرت بدنی و شجاعت روحی، شکرگزار بوده و هرگاه که نیاز می‌شد برای دفاع از خانواده و سرزمین خود در برابر دشمنان حاضر به جانفشانی بودند.

پهلوانان همیشه جایگاه ویژه‏ای در بین مردم و حاکمان داشته‏اند. آن‌ها گاه سرنوشت جنگ‏ها را هم رقم می‌زدند؛ به این ترتیب که پهلوان‌های دو طرف جنگ بدون درگیر شدن لشگرها و با یک رقابت پهلوانی سرنوشت جنگ را مشخص می‌کردند. راه یافتن داستان پهلوانان به ادبیات و شعر ایران‌زمین، به وجود آمدن مرام‌نامه‏ها و فتوت‏ها و انتقال سینه به سینه و نسل‏ به نسل ماجراهای پهلوانان در بین مردم ایران‌زمین، نشان‏دهنده نقش ویژه و تاثیرگذار پهلوانان بر تاریخ ایران است.
در زبان فارسی ایران باستان بیش از 30لغت در ارتباط با مفاهیم قهرمان و پهلوان وجود دارد که خود این موضوع میزان علاقه وافر ایرانیان به قهرمانان و پهلوانان را مسلم و آشکارا می‌کند. از سابقه و تاریخ پیدایش این رشته در ایران روایات مختلفی مطرح است اما کتاب تاریخ نشان می‌دهد که 4500سال پیش در لرستان و بین‏النهرین آثاری وجود داشته که حکایتگر وجود و اهمیت داشتن ورزش و مهارت‏هایی است که امروز «کشتی» نامیده می‌شود.

نام کشتی از کمربندی به نام «کستی» گرفته شده که زرتشتیان هنگام خواندن دعا، و پهلوانان برای رویارویی با حریفان خود آن را به کمر می‌بستند. کشتی‏گیران این کمربند را سه‌بار دور کمر می‏بستند که یادآور سه اصل زرتشت؛ گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک بود.
غیر از آثار زرتشتیان، نوشته‌های مورخین یونانی و رومی و همچنین شاهنامه فردوسی، همه دال بر اصالت و قدمت فرهنگ کشتی و پهلوانی در ایران است.
با ورود اسلام به ایران، آیین پهلوانی رنگ مذهبی‏تری به خود گرفت و مورد توجه بیشتر اندیشمندان و مردم واقع شد. برخی معتقدند آیین جوانمردی و فتوت نوعی تصوف عامیانه و کوچه‌بازاری است که در قرن هشتم و توسط پوریای ولی (محمود ولی‏الدین خوارزمی)، پهلوان، عارف و شاعر نامی، نمود یافته است.

در دوران صفویه و زندیه، کشتی پهلوانی دوران طلایی و پررونق خود را سپری کرد و در هر شهری، صدها پهلوان و نوخواسته به کشتی گرفتن و آموختن فنون و آیین پهلوانی مشغول بودند.
در دوران قاجار علاقه به کشتی چنان افزایش یافت که ناصرالدین شاه شخصی به نام صاحب‌الدوله را مامور گسترش و توسعه کشتی کرد و رقابت پهلوانان را در میادین مختلف شهر رواج داد. مسابقه‏های کشتی تا سال1318 به آیین کشتی پهلوانی برگزار می‏شد، اما در زمان پهلوی اول و با گسترش فرهنگ جدید ورزشی، باشگاه‏ها شکل گرفتند و اصول جدید ورزشی حاکم شد.

در سال1323 و با پیشنهاد انجمن ملی تربیت‌بدنی، حکومت وقت برگزاری رقابت‏های کشتی پهلوانی را به شکلی رسمی تصویب کرد تا هر سال پهلوان ایران از دل این رقابت‏ها معرفی شود و بازوبند پهلوانی را به صورت امانت برای یک سال در اختیار داشته باشد که در صورت تکرار این قهرمانی در سه سال پیاپی صاحب بازوبند پهلوانی شود.
کشتی پهلوانی هر چند ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین دارد و با روح ایرانیان گره خورده، اما در سال‏های اخیر چندان مورد توجه مسئولان ورزشی قرار نگرفته است و به نظر می‏رسد از رونق و نشاط گذشته برخوردار نیست!

پهلوانان صاحب بازوبند پهلوانی تا پیش از رسمی شدن مسابقات پهلوانی:
1ـ پهلوان فیله همدانی (سده هفتم هجری) 2ـ پهلوان محمودبن ولی‌الدین خوارزمی ‌(پوریای ولی-سده هشتم) 3ـ پهلوان محمد ابو‌سعید (سده نهم) 4ـ پهلوان نداقی عراقی اصفهانی (سده دهم) 5ـ پهلوان بیک قمری (سده دهم) 6ـ پهلوان میرزابیک کاشی (سده یازدهم) 7ـ پهلوان کبیر اصفهانی (سده دوازدهم) 8ـ پهلوان لنـدره دوز 9ـ پهلوان عسگر یزدی 10ـ پهلوان محمد مازار 11ـ پهلوان ابراهیم یزدی (یزدی بزرگ) 12ـ پهلوان شعبان سیاه 13ـ پهلوان حاج‌حسن بدآفت 14ـ پهلوان حاج‌نایب رضا‌قلی 15ـ پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی 16ـ پهلوان اکبر خراسانی 17ـ پهل?ان یزدی کوچک (عبـُدل) 18- پهلوان ابوالقاسم قمی 19- پهلوان حاج‌محمدصادق بلورفروش 20- پهلوان سیدحسن رزاز معروف به شجاعت (سده سیزدهم به بعد)

پهلوانان صاحب بازوبند پهلوانی پس از رسمی شدن مسابقات پهلوانی:
1- پهلوان مصطفی طوسی (1323، 1324 و 1325)
اولین بازو‏بند پهلوانی را پهلوان مصطفی طوسی پس از سه‌بار برتری در مسابقه‏های کشتی پهلوانی و به‏دست آوردن عنوان پهلوانی در سال‏های 1323، 1324 و 1325 برای همیشه به نام خود ثبت کرد. در سال1324 رقابت نهایی کشتی پهلوانی بین پهلوان طوسی و پهلوان ابوالقاسم سخدری، دو روز به طول انجامید!

2- پهلوان ضیاءالدین میرقوامی (1326)
در اردیبهشت‌ماه سال1326 و در رقابت‏هایی که بدون حضور مصطفی طوسی، پهلوان نامدار پایتخت و دارنده بازوبند پهلوانی برگزار شد، ضیاءالدین میرقوامی توانست عنوان پهلوانی را آن خود کند.

3- پهلوان ابوالقاسم سخدری (1327)
پهلوان نامدار خراسان در سال‏های1323 و 1324 در رقابتی پرشور و نزدیک، قافیه را به پهلوان طوسی باخته بود اما بالاخره ابوالقاسم سخدری توانست عنوان پهلوانی ایران در سال1327 را به نام خود ثبت کند و صاحب بازوبند پهلوانی شود.

4- عباس زندی (1328، 1332، 1333 و 1334)
پهلوان عباس زندی، جوان‏ترین یل پایتخت است. او در سال1328 و در سن 18سالگی صاحب بازوبند پهلوانی ایران شد. زندی در 17سالگی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران درآمد و در رقابت‏های جهانی1954 به مدال طلا رسید. او در سال‏های 1332 تا 1334 سه‌بار دیگر پهلوان پایتخت لقب گرفت.

5- پهلوان احمد وفادار (1329 ،1330 و 1331)
چوخه‌کار، نامدار خراسان، سه‌سال متوالی پهلوان کشور لقب گرفت تا برای همیشه صاحب بازوبند پهلوانی شود. پهلوان احمد وفادار سال‏ها در سنگین‌وزن یکه‌تاز رقابت‏های کشتی آزاد قهرمانی کشور و در رقابت‏های مختلف جهان و المپیک عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بود.

6- جهان‌پهلوان (1336، 1337 و 1338)
«جهان‌پهلوان» لقب رستم افسانه‌ای در شاهنامه به راستی برازنده رستم دوران، غلامرضا تختی است. تختی سه سال متوالی صاحب بازوبند پهلوانی شد تا در کنار 7مدال طلا و نقره‏ای که در المپیک‏ها و مسابقه‏های جهانی کشتی گرفت، به اسطوره‏ای بی‏بدیل در ورزش ایران تبدیل شود.

7- یعقوب علی شورورزی (1340)
یلی دیگر از خطه پهلوان‌پرور خراسان توانست عنوان پهلوانی ایران را به نام خود ثبت کند. پهلوان یعقوب‌علی شورورزی در سال1340 فاتح رقابت‏های کشتی پهلوانی شد. این رقابت‏ها در سال1339 برگزار نشد!

8- منصور مهدیزاده (1341 و 1344)
در مسابقه‏ای که قضاوت آن را پهلوان عباس زندی بر عهده داشت. منصور مهدیزاده توانست با غلبه بر عزیز کیانی صاحب بازوبند پهلوانی در سال1341 شود. دارنده دو مدال طلای کشتی آزاد جهان، در سال1344 نیز برای دومین‌بار بر قله کشتی پهلوانی ایران
 ایستاد.

9- رضا سوخته‌سرایی (1354)
پهلوان مازندرانی کشتی ایران و دارنده دو مدال نقره کشتی آزاد جهان، روز 4آبان سال1354، این لقب را گرفت. رضا سوخته‌سرایی در فینال بر علیرضا سلیمانی فائق آمد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

10- پهلوان‌باشی (1358، 1361، 1362، 1364، 1365 و 1369)
پهلوان علیرضا سلیمانی، با 6عنوان پهلوانی ایران، پرافتخارترین پهلوان این رقابت‏ها به حساب می‏آید؛ افتخاری که باعث شد سلیمانی به واسطه آن به داشتن لقب پهلوان‌باشی، مفتخر شود.

11- محمدحسن محبی (1363 و 1367)
عنوان پهلوانی پیش از این بیشتر به یلان پایتخت و خراسان تعلق یافته بود تا آن‌که دلاوری از خطه پهلوان پرورکرمانشاه، خودنمایی کرد. محمدحسن محبی در سال‏های 63 و 67 مدعیان را کنار زد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

12- محمدرضا توپچی (1366 و 1368)
محمدرضا توپچی بارها به دیدار نهایی رقابت‏های کشتی پهلوانی راه یافته و عنوان نایب‌پهلوانی را به دست آورده بود. توپچی بالاخره توانست در رقابت‏های کشتی پهلوانی سال‏های1366 و 1368 با غلبه بر تمام مدعیان، پهلوان ایران لقب گیرد.

13- مجید انصاری (1370)
رغبت نداشتن کشتی‏گیران نامدار و ملی‌پوش برای حضور در رقابت‏های کشتی پهلوانی هر چند باعث نشد تا این رقابت‏ها به تعطیلی کشیده شود اما از شور و هیجان آن به شکل چشم‏گیری کاست. در سال1370 مجید انصاری توانست عنوان پهلوانی ایران را به دست آورد.

14- ایوب بنی‌نصرت (1371 و 1372)این‌بار نوبت دلاوری از آذربایجان بود تا عنوان پهلوانی ایران را از آن خود کنند. ایوب بنی‏نصرت عضو محجوب تیم ملی کشتی آزاد توانست دو سال متوالی، بازوبند پهلوانی را به بازو ببندد.

15- محمود میران (1373 تا 1376)
آشنایی محمود میران با کشتی، با چوخه و فنون لنگ باعث شد تا ملی‏پوش جودوی کشورمان عملکرد درخشانی در رقابت‏های کشتی پهلوانی داشته باشد و چهار سال متوالی، عنوان پهلوان ایران را به دست آورد.

16- حمید قشنگ (1377، 1378 و 1381)
دلاوری دیگر از خراسان پهلوان‏پرور در رقابت‏های کشتی پهلوانی درخشید. حمید قشنگ در اجرای فنون لنگ استاد بود و با قامت و دست و پاهای کشیده‏اش، یک دردسر واقعی برای دیگر مدعیان به حساب می‏آمد.

17- محمود محمدی (1379)بازوان پرتوان و دلاوری مثال‌زدنی محمود محمدی باعث شد تا بازوبند پهلوانی سال1379 بر بازوی او بسته شود. پهلوان محمود محمدی در رقابت‏های کشتی جوانان جهان نیز توانسته بود به مقام قهرمانی برسد.

18- امین رشید لمیر (1380 و 1387)
باز داستان پهلوانی به خراسان رسید تا این‌بار امین رشید لمیر که دلاوری و پهلوانی را از دایی‏اش، پهلوان یعقوب‌علی شورورزی به یادگار گرفته بود، پهلوان ایران لقب بگیرد.

19- عبدالرضا کارگر (1382 و 1383)
یک لنگ‌کار قهار، بار دیگر توانست افتخار پهلوانی ایران را به نام خراسان ثبت کند؛ عبدالرضا کارگر که در رقابت‏های جوانان جهان صاحب مدال طلا شده بود، در کشتی پهلوانی توانایی‏هایش را به نمایش گذاشت و دو سال متوالی صاحب بازوبند شد.

20- شاهرخ صداقتی‌زاده (1385)
تبحر شاهرخ صداقتی‌زاده در کشتی‏های محلی باعث شد تا این کشتی‌گیر نه‌چندان مطرح وزن 96کیلوگرم اهل مازندران در رقابت‏های کشتی پهلوانی بدرخشد و پهلوان سال1385 ایران خوانده شود.

21- فردین معصومی (1386)
«گیله‌مرد» کشتی ایران بارها در کشتی گیله‌مردی حریفان را شکست داده بود. ملی‌پوش کشتی آزاد ایران در رقابت‏های کشتی پهلوانی سال1386 همه حریفان را از پیش‌رو برداشت تا نام پهلوان ایران در این سال فردین معصومی ثبت شود.

22- آرش مردانی (1388 و 1389)
آرش مردانی هر چند با دلاوری توانسته سجاد برزی را با 5کیلوگرم ارفاق وزن در فینال رقابت‏های کشتی پهلوانی شکست دهد و کشتی لرستان را در آستانه افتخار داشتن پهلوان ایران قرار داده است، اما باید مدتی صبر کند تا براساس آیین‌نامه این رقابت‏ها، شرایط پهلوانی‏اش محرز و سپس اعلام شود!

در پایان روز آخر چهارمین دوره مسابقات پهلوانی غدیر که از 2 تا 5آذرماه سال89 به میزبانی سالن شهیدبهشتی مشهد انجام شد، آرش مردانی با شکست حریفانی چون اشکان مردانی و امیرحسین عسگری به عنوان پهلوانی سال89 ایران رسید. لازم به ذکر است از سال1323 تاکنون 22نفر توانسته‌اند این بازوبند ارزشمند را از آن خود کنند.
پهلوان علیرضا سلیمانی با کسب 6عنوان پهلوانی کشور رکورددار است. پهلوان عباس زندی و پهلوان سیدمحمود میران 4بار و پهلوانانی چون سیدمصطفی طوسی، غلامرضا تختی، احمد وفادار و حمید قشنگ نیز 3بار موفق به کسب این عنوان بسیار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و ورزشی شده‌اند.


ویژه نامه تختی 

تمام پهلوانان ایران زمین
4500سال اگر تاریخ را رو به عقب ورق بزنید. در لرستان و بین‏النهرین آثاری خواهید دید، حکایت‏گر وجود و اهمیت داشتن ورزش و مهارت‏هایی که امروز «کشتی» صدایش می‏زنیم.
کمربندی که زرتشتیان هنگام خواندن دعا به کمر می‏بستند. «کستی» نام داشت و اصل آن در زبان پهلوی کستیک(kostik) خوانده می‏شد. کشتی گرفتن از این کلمه آمده و معنایش گرفتن کمربند یکدیگر است و زرتشتیان کشتی را بندرین هم می‏گفتند. کشتی‏گیران این کمربند را سه بار دور کمر می‏بستند که یادآور سه اصل زرتشت؛ گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک بوده است.
پهلوانان جایگاه ویژه‏ای در بین مردم و حاکمان داشته‏اند و گاه سرنوشت جنگ‏ها توسط پهلوان‏های دو طرف جنگ و بدون درگیر شدن لشگرها رقم می‏خورد راه یافتن داستان پهلوانان به ادبیات و شعر ایران زمین، به وجود آمدن مرام نامه‏ها و فتوت‏ها و انتقال سینه به سینه و نسل‏ به نسل ماجراهای پهلوانان در بین مردم ایران زمین، نشان‏دهنده نقش ویژه و تاثیرگذار پهلوانان بر تاریخ ایران است.
با ورود اسلام به ایران، آیین پهلوانی رنگ مذهبی‏تری به خود گرفت و مورد توجه بیشتر اندیشمندان و مردم واقع شد برخی معتقدند آیین جوانمردی و فتوت نوعی تصوف عامیانه و کوچه بازاری است که در قرن هشتم و توسط پوریای ولی (محمود ولی‏الدین خوارزمی)، پهلوان،عارف و شاعر نامی، نمود یافته است.
در دوران صفویه و زندیه، کشتی پهلوانی دوران طلایی و پر رونق خود را سپری کرد و در هر شهری، صدها پهلوان و نوخواسته به کشتی گرفتن و آموختن فتون و آیین پهلوانی مشغول بودند. در دوران قاجار علاقه به کشتی چنان افزایش یافت که ناصرالدین شاه شخصی به نام صاحب الدوله را مامور گسترش و توسعه کشتی کرد و رقابت پهلوانان را در میادین مختلف شهر رواج داد. مسابقه‏های کشتی تا سال 1318به آیین کشتی پهلوانی برگزار می‏شد، اما در زمان رضاخان و با گسترش فرهنگ جدید ورزشی، باشگاه‏ها شکل گرفتند و اصول جدید ورزشی حاکم شد.
پهلوانی؛ از زرتشتیان تا تختی
در سال 1323 و با پیشنهاد انجمن ملی تربیت بدنی، حکومت وقف برگزاری رقابت‏های کشتی پهلوانی را به شکلی رسمی تصویب کرد تا هر سال پهلوان ایران از دل این رقابت‏ها معرفی شود.
کشتی پهلوانی هر چند رشته در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد و با روح ایرانیان گره خورده، اما در سال‏های اخیر چندان مورد توجه مسئولان ورزشی قرار نگرفته است و به نظر می‏رسد از رونق و نشاط گذشته برخوردار نیست!

1- پهلوان مصطفی طوسی(1325، 1324، 1323)

اولین بازو‏بند پهلوانی را پهلوان مصطفی طوسی پس از سه بار برتری در مسابقه‏های کشتی پهلوانی و به‏دست آوردن عنوان پهلوانی در سال‏های 1323، 1324 و 1325 برای همیشه به نام خود ثبت کرد. در سال 1324رقابت نهایی کشتی پهلوانی بین پهلوان طوسی و پهلوان ابوالقاسم سخدری، دو روز به طول انجامید!

2- پهلوان ضیاالدین میرقوامی(1326)

در اردیبهشت ماه سال 1326 و در رقابت‏هایی که بدون حضور مصطفی طوسی، پهلوان نامدار پایتخت و دارنده بازوبند پهلوانی برگزار شد، ضیاءالدین میرقوامی توانست عنوان پهلوانی را آن خود کند.

3- پهلوان ابوالقاسم سخدری (1327)

پهلوان نامدار خراسان در سال‏های 1323و 1324 در رقابتی پرشور و نزدیک قافیه را به پهلوان طوسی باخته بود اما بالاخره ابوالقاسم سخدری توانست عنوان پهلوانی ایران در سال 1327را به نام خود ثبت کند و صاحب بازوبند پهلوانی شود.

4- عباس زندی(1334 ،1333، 1332، 1328،)

پهلوان عباس زندی، جوان‏ترین یل پایتخت است او در سال 1328 و در سن 18 سالگی صاحب بازوبند پهلوانی ایران شد زندی در 17 سالگی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران در آمد و در رقابت‏های جهانی 1954به مدال طلا رسید زندی در سال‏های 1332 تا 1334 سه بار دیگر پهلوان پایتخت لقب گرفت.

5- پهلوان احمد وفادار(1329، 1330، 1331)

چوخه کار نامدار خراسان، سه سال متوالی پهلوان کشور لقب گرفت تا برای همیشه صاحب بازوبند پهلوانی شود. پهلوان احمد وفادار سال‏ها در سنگین وزن یکه تاز رقابت‏های کشتی آزاد قهرمانی کشور و در رقابت‏های مختلف جهان و المپیک عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بود.
جهان پهلوان تختی

6- جهان پهلوان (1336، 1337 و 1338)

«جهان پهلوان» لقب رستم افسانه‏ای در شاهنامه به راستی برازنده رستم دوران، غلامرضا تختی است. تختی سه سال منوالی صاحب بازوبند پهلوانی شد تا در کنار 7 مدال طلا و نقره‏ای که در المپیک‏ها و مسابقه‏های جهانی کشتی گرفت. به اسطوره‏ای بی‏بدیل در ورزش ایران تبدیل شود.

7- یعقوب علی شورورزی (1340)

یلی دیگر از خطه پهلوان پرور خراسان توانست عنوان پهلوانی ایران را به نام خود ثبت کند پهلوان یعقوب علی شورورزی در سال 1340 فاتح رقابت‏های کشتی پهلوانی شد این رقابت‏ها در سال 1339 برگزار نشد!

8- منصور مهدیزاده (1341 و 1344)

در مسابقه‏ای که قضاوت آن را پهلوان عباس زندی بر عهده داشت. منصور مهدیزاده توانست با غلبه بر عزیز کیانی صاحب بازوبند پهلوانی در سال 1341 شود دارنده دو مدال طلای کشتی آزاد جهان، در سال 1344 نیز برای دومین بار بر قله کشتی پهلوانی ایران ایستاد.

9- رضا سوخت سرایی (1354)

پهلوانی مازندران کشتی ایران و دارنده دو مدال نقره کشتی آزاد جهان، روز 4 آبان ماه سال 1354، پهلوان ایران لقب گرفت. رضا سوخته سرایی در فیتال بر علیرضا سلیمانی فائق آمد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

10- پهلوان باشی(1358، 1361، 1362، 1364، 1365، 1369)

پهلوان علیرضا سلیمانی، با 6 عنوان پهلوانی ایران، پرافتخارترین پهلوان این رقابت‏ها به حساب می‏آید افتخاری که باعث شد ناسلیمانی به واسطه آن به داشتن لقب پهلوان باشی، مفتخر شود.

11- محمد حسن محبی (1363و 1367)

عنوان پهلوانی پیش از این بیشتر به یلان پایتخت و خراسان تعلق یافته بود تا آنکه دلاوری از خطه پهلوان بروز کرمانشاه، خودنمایی کرد. محمد حسن محبی در سال‏های 63 و 67 مدعیان را کنار زد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

12- محمدرضا توپچی (1366و 1368)

محمدرضا توپچی بارها به دیدار نهایی رقابت‏های کشتی پهلوانی راه یافته و عنوان نایب پهلوانی را به دست آورده بود توپچی بالاخره توانست در رقابت‏های کشتی پهلوانی سال‏های 1366و 1368با غلبه بر تمام مدعیان، پهلوان ایران لقب گیرد.
پهلوانی؛ از زرتشتیان تا تختی

13- مجید انصاری (1370)

رغبت نداشتن کشتی‏گیران نامدار و ملی پوش برای حضور در رقابت‏های کشتی پهلوانی هر چند باعث نشد تا این رقابت‏ها به تعطیلی کشیده شود اما از شورو هیجان آن به شکل چشم‏گیری کاست در سال 1370 مجید انصاری توانست عنوان پهلوانی ایران را به دست آورد.

14- ایوب بنی نصرت (1371و 1372)

این بار نوبت دلاوری از آذربایجان بود تا عنوان پهلوانی ایران را از آن خود کنند. ایوب بنی‏نصرت عضو محجوب تیم ملی کشتی آزاد توانست دو سال متوالی، بازوبند پهلوانی را به بازو ببندد.

15- محمود میران (1373تا 1376)

آشنایی محمود میران با کشتی با چوخه و فنون لنگ باعث شد تا ملی‏پوش جودوی کشورمان عملکرد درخشانی در رقابت‏های کشتی پهلوانی داشته باشد و چهار سال متوالی، عنوان پهلوان ایران را به دست آورد.

16- حمید قشنگ(1377، 1378، 1381)

دلاوری دیگر از خراسان پهلوان‏پرور در رقابت‏های کشتی پهلوانی درخشید. حمید قشنگ در اجرای فنون لنگ استاد بود و با قامت و دست و پاهای کشیده‏اش، یک دردسر واقعی برای دیگر مدعیان به حساب می‏آمد.

17- محمود محمدی (1379)

بازوان پرتوان و دلاوری مثال زدنی محمود محمدی باعث شد تا بازوبند پهلوانی سال 1379 بر بازوی او بسته شود. پهلوان محمود محمدی در رقابت‏های کشتی جوانان جهان نیز توانسته بود به مقام قهرمانی برسد.

18- امین رشید لمیر(1380 و 1387)

باز داستان پهلوان به خراسان رسید تا این بار امین رشید لمیر که دلاوری و پهلوانی را از دایی‏اش پهلوان یعقوب علی شورورزی به یادگار گرفته بود، پهلوان ایران لقب بگیرد.

19- عبدالرضا کارگر(1382و 1383)

یک لنگ کار قهار، بار دیگر توانست افتخار پهلوانی ایران را به نام خراسان ثبت کند؛ عبدالرضا کارگر که در رقابت‏های جوانان جهان صاحب مدال طلا شده بود، در کشتی پهلوانی توانایی‏هایش را به نمایش گذاشت و دو سال متوالی صاحب بازوبند شد.
فردین معصومی

20- شاهرخ صداقتی زاده (1385)

تبحر شاهرخ صداقتی زاده در کشتی‏های محلی باعث شد تا این کشتی گیر نه چندان مطرح وزن 96 کیلوگرم اهل مازندران در رقابت‏های کشتی پهلوانی بدرخشد و پهلوان سال 1385 ایران خوانده شود.

21- فردین معصومی (1386)

«گیله مرد» کشتی ایران بارها در کشتی گیله مردی حریفان را شکت داده بود؛ ملی پوش کشتی آزاد ایران در رقابت‏های کشتی پهلوانی سال 1386 همه حریفان را از پیش رو برداشت تا نام پهلوان ایران در این سال فردین معصومی ثبت شود.

22- آرش مردانی (1388)

آرش مردانی  هر چند با دلاوری توانست سجادبرزی را با 50کیلوگرم ارفاق و زمان در فینال رقابت‏های کشتی پهلواین شکست دهد و کشتی لرستان را در آستانه افتخار داشتن پهلوان ایران قرار داده است اما باید مدتی صبر کند تا براساس آیین نامه این رقابت‏ها، شرایط پهلوانی‏اش محرز و سپس اعلام شود!
تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری
برگرفته از مجله تماشاگر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ورزشي - كشتي سومين دوره مسابقات بزرگ پهلواني غدير با حضور سنگين وزن‌هاي کشتي پهلواني و هنرهاي فردي ورزش‌هاي زورخانه‌اي در سالن شهيد معتمدي (کارگران) تهران برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ سومين دوره مسابقات پهلواني غدير در رده سني بزرگسالان (بالاي 20 سال) و در وزن بالاي 90 کيلو در دو رشته کشتي پهلواني و هنرهاي فردي ورزش زورخانه اي برگزار خواهد شد. در اين مسابقات، مدعيان سنگين وزن کشور در دو رشته هنرهاي فردي ورزش زورخانه‌اي ( شامل چرخ تيز، چرخ چمني، ميل بازي سنگين، ميل گيري سنگين، سنگ و کباده) و رشته کشتي پهلواني (در وزن 90+) به رقابت مي‌پردازند. در اين مسابقات كه 10 و 11 آذر ماه برگزار مي‌شود، بر اساس سنتي کهن، قهرمان سنگين وزن کشتي پهلواني به عنوان "پهلوان سال کشور" برگزيده مي‌شود. از سال 1323 تاکنون 22 نفر توانستند اين بازوبند ارزشمند را از آن خود کنند که در ميان اين اسامي جهان پهلوان غلامرضا تختي نيز به چشم مي‌خورد. پهلوان عليرضا سليماني با کسب شش عنوان پهلواني کشور رکوردار است و پهلوان عباس زندي و پهلوان سيد محمود ميران نيز چهار بار و پهلواناني چون سيد مصطفي طوسي، غلامرضا تختي،احمد وفادار و حميد قشنگ نيز سه بار موفق به کسب اين عنوان بسيار ارزشمند تاريخي، فرهنگي - ورزشي شدند. 





























سلامي چو بوي خوش آشنايي به آن مردم ديده ي روشنايي

براي ديدن كامل محتويات وبلاگ ها و سايت ها روي تاريخ ها و مثلث هاي واقع شده در كنار يا قسمت هاي ديگر صفحه و يا روي عناوین آخرین یادداشت ها كليك نماييد. به عنوان مثال در وبلاگ مربوط به عكاسي بيش از يك كتاب مطلب مصور وجود دارد.
برای اغلب این عکسها مجبور بودم مسافتهای زیادی را پیاده طی کنم. تنهایی ، گم کردن مسیر در برف و کولاک زمستانی و دیگر خطرهای فراوان طبیعت گردیهای انفرادی ، خود داستانهای دیگری دارد که امیدوارم فرصتی برای بیان آنها پیش بیاید. اگر روی عکس هایی که نشانه موس روی آن فعال می شود، کلیک نمایید، اندازه ی بزرگتری از آن عکس را خواهید دید . مانند وبلاگ گردشگری مشهد یا مشهد و دیدنی های اطراف آن ، که در حال حاضر کاملترین مرجع اینترنتی و مصور ایران ،در مورد گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن می باشد.امیدوارم توانسته باشم با ارائه این کارها، گامی به سوی نشان دادن چهره ی خوبی از سرزمینم و ساخت جامعه ای سالم تر برداشته باشم.
اصل عكسها یی که گرفته ام در آرشيو موجود و قابل چاپ در ابعاد بزرگ و همچنین قابل چاپ روي تابلو هاي فلكسي مي باشد. بديهي است از سفارشهاي مناسب و مفيد براي جامعه، استقبال مي شود. همچنين همكاري با بخشهاي دولتي و خصوصي، سازمان ها ، ارگان ها ، اداره ها و ...در تمام شهرستان ها نيز مد نظر مي باشد . هر گونه همكاري آنها در جهت ارائه تسهيلات براي خدمت هاي علمي ،فرهنگي، و هنري به جامعه بیش از هر چیز، نشان از درایت و دور اندیشی آنها دارد. مسئولین شهر ها و استان های مختلف نیز می توانند عکس برداری از محلهای گردشگری خود را سفارش دهند. بدیهی است چون این کار توسط شخصی صورت می گیرد که هم در کارش حرفه ای است و تخصص های لازم را دارد و هم انگیزه ، اشتیاق و عشق این کار را دارد ، حاصل کار قبل مقایسه با کار های فرمایشی و دولتی نخواهد بود.
درآمد کشور ترکیه از صنعت توریست چندین برابر درآمد کشور ما از این صنعت گردشگری است. در صورتیکه جاذبه های دیدنی و توریستی کشور ترکیه قابل مقایسه با کشور متمدن و بزرگ ما نیست. توجه به امر گردشگری یعنی کوتاه ترین ، کم هزینه ترین و عاقلانه ترین کار برای ایجاد هزاران فرصت شغلی ، خود باوری هموطنان گرامی،... و رشد و شکوفایی ایران بزرگ. با توجه به بحران های انرژی و اتمام دیر یا زود منابع از جمله منابع نفتی کشور ، اگر از هم اکنون که دیر هم شده به فکر جایگزینی درآمد های دیگر چون گردشگری و توصعه علم و صنایع نباشیم ، آینده ی نزدیک بسیار تباه شده ای خواهیم داشت . برای نجات کشور هیچ راهی بجز تعامل سازنده و تلاش همگانی وجود نداشته و ندارد.
اميد وارم مردم عزيز و مسئول هاي گرامي به اينگونه تلاش هاي سازنده و با تأثير عميق و مثبت در جامعه جهاني ، توجه و حمايت بيشتري مبذول دارند. حمايت از اينگونه طرح ها وبرنامه ها ، حمايت از كيان و بزرگي و عظمت تمام مردم ايران و كشور عزيزمان مي باشد .البته باید در نظر داشت که هیچ کس به اندازه ی خود ما مردم ، قادر به کمک کردن به یکدیگر و همیاری برای ساخت کشور و دنیایی بهتر، نیست. لذا نباید زمان را به امید یاری دولت از دست داد. گر چه وظیفه ی اصلی دولت برنامه ریزی درست و همیاری با اندیشمندان و دیگر افراد جامعه برای ایجاد جامعه ای پویا تر است و باید بستر مناسب برای رشد بیشتر را فراهم کند. اگر من در اینجا سخنی از کمک دولت بردم در واقع از این راه دولت بیشتر به کارآیی خود کمک می کند تا اینکه به شهروند یا متفکری ویژه کمک کرده باشد، ولی مسئله این است که فهم این موضوع برای دولت مردان جهان سومی بسیار مشکل است. به خاطر نبود این تعامل سازنده است که در این جوامع دولت ،مردم و متفکران همه زیان می بینند و هیچکدام نمی توانند کار آیی لازم را داشته باشند. یک بار یک دانشجوی خارجی از استاد پرفسور محمود حسابی پرسید، می گویند شما از جهان سوم آمده اید ،جهان سوم چگونه جایی است؟ استاد جواب دادند جهان سوم جایی است که اگر بخواهی کشورت را آباد کنی، خانه ات خراب خواهد شد و اگر بخواهی خانه ات آباد شود باید در تخریب کشورت بکوشی . لذا کسانی که در این راه قدم می گذارند خوب آگاه هستند که ساختن کشورشان، چه خانه خرابی برای آنها در پی خواهد داشت، ولی ترجیح می دهند خانه خودشان به بهای آبادی کشورشان خراب گردد. برای آنها بسیار آشکار است که به آن صورت خیری از دولتها نخواهند دید ولی مراوده با دولت را بخاطر کمک به کشورشان خواهند داشت و به هیچ قیمتی جهنم کشور خودشان را به بهشت کشور های دیگر نمی فروشند. آنها بجای نق زدن و بدامن کشورهای دیگر پناه بردن، آستین همت بالا می زنند و به سهم توانایی که دارند در جهت آبادی کشورشان می کوشند. حال اگر دولت و مردم به آنها یاری رساندند که چه بهتر وگر نه در سخت ترین شرایط ممکن هم به سبز بودن و سازندگی کشور خود، ادامه می دهند. تا کنون نیز بیشتر حمایت و قدردانی نیز توسط مردم خوب و دوراندیش صورت گرفته است تا دولت.
اندیشمند حکومتی هرگز نمی تواند کار اندیشمند مستقل را انجام دهد،هنرمند حکومتی هم همینطور. این افراد متفکر و مستقل، هسته ی اصلی تولید دانش و قدرت اصلی جامعه هستند. ما به مفاخر خود کم توجهی کرده ایم. در مورد کم توجهی به مولوی این شاعر بزرگ ایران، آن به سرمان آمد که دیدیم ترکیه ادعای از خود دانستن او را دارد.در مورد بزرگان دیگر باید با توجه بیشتر به آنها، جلوی ار آن خود نمودن مفاخرمان، توسط کشورهای دیگر را بگیریم. بزرگترین اشتباه دولت ها می تواند استفاده و حمایت نکردن از این اندیشمندان و هنرمندان مستقل باشد. اینها استخوان بندی اصلی هر ملتی را تشکیل می دهند. این گروه از انسانها با چنان عشق و علاقه و انگیزه ای کار می کنند که به راحتی می توانند دنیایی را تحت تأثیر اندیشه و هنر خود قرار دهند. نمونه ی بارز آن پروفسور محمود حسابی بزرگ مرد علم ، اندیشه و عشق به ایران است. او مردی است که فقط اگر بخواهیم عنوان کار هایی که برای این مملکت انجام داده است را بنویسم خود کتابی خواهد شد. او بزرگترین انسانی است که افتخار یافتم از نزدیک او را ببینم و بعد نیز با پسر برومند و خوش فکرشان جناب مهندس ایرج حسابی آشنا شدم. شاید بتوان گفت تا کنون بزرگ مردی این چنین مخلص و کوشا مانند پروفسور محمود حسابی را، ایران بخود ندیده است. او یکی از بزرگترین و بهترین الگو ها برای بشریت است. در نتیجه اگر حکومتها به متفکران مستقلی مانند آنها متکی نباشند ، در مدیریت عاقلانه کشور به بیراهه خواهند رفت و از درون فرو خواهند ریخت. بنا بر این، کمک گرفتن از متخصص های علاقه مند و عاشق فعالیت های سازنده، بسیار حیاتی است و موجبات رشد کارآیی و ایجاد انگیزه ی بیشتر در کارمندان دولت نیز فراهم خواهد گردید. فکر می کنم تجارب روی داده در کشور ما و دیگر کشورها ، آنقدرکافی باشد که بفهمیم مفید و متعهد بودن واقعی هیچ ارتباطی به شکل ، قیافه و مسلک و مرام ندارد، بلکه بیشتر به اندیشه ، کارآیی ، انگیزه وعمل افراد بستگی دارد. با کمی احترام و اعتماد به یکدیگر ،به مراتب دنیای بهتری را خواهیم ساخت. من به تمام شما هم وطنان گرامی سلام می کنم ، سلامی برای ایجاد موج جدیدی از سازندگی و احترام و اعتماد به یگدیگر، سلامی چو بوی خوش آشنایی.
با تشكر از شما که افتخار میزبانی به من دادید.

محسن موسوي زاده


آدرس اینترنتی

mohsenmoossavi at yahoo.com

بجای
at
علامت
@
بگذارید.

دیگرسايتها و وبلاگهای مربوط به نگارنده
سايت مرجع
http://poopak.blog.com/

گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن
http://mashhadtour.blogspot.com/
گردشگری مشهد و دیدنی های اطراف آن


پارك آموزش
http://mohsenmoossavi.persianblog.com/

چگونه می توان سالم تر زندگی کرد ؟
http://health.blog.com/

درمورد عكاسي و كاربرد عكس در زندگي
http://artphotography.blogsky.com/

داستان هاي مستند و مصور
http://realtale.blogspot.com/

اريگامي يا هنر كاغذ و تا
http://iranorigami.blogspot.com/

پارك آموزش
http://parkeamoozesh.blogspot.com/

كمك به ساخت جامعه اي بهتر با طرح ها و نظارتهاي شهروندي
http://shahrvand.blog.com/

عکس
http://www.flickr.com/photos/moossavi/


مرجعي بزرگ از عكسهايي در مورد طبيعت تمام دنيا
http://www.flickr.com/groups/natureart/

مرجعي بزرگ از عكسهاي طلوع و غروب سراسر دنيا
http://www.flickr.com/groups/sunriseandsunset

برخي از طرح ها و كارهاي انجام شده توسط نگارنده
http://mohsen-moossavi.blogspot.com/

معرفی تصویری شغل های ایرانی به ویژه هنری
http://iranjobs.blogspot.com/

پروفسور محمود حسابی
http://hessaby.blog.com/

گردشگری خراسان
http://khorasantour.blog.com/


گر عکس ها باز و دیده نشدند، یک راه دیده شدن عکس ها ی همراه متن ،  استفاده از فیلتر شکن های مختلف است 
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند
و سپس پیوند
کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.
در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید
و سپس روی پیوند های

  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید. گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .گردشگری مشهد






گردشگری مشهد ، اريگامي ، هنر کاغذ و تا ، پوپک ، پارک آموزش، آموزش ، عكس ، هنر، عكاسي ، نقدعكس ، گالري ، نمايشگاه عكس ، ايران ، مشهد ، طبيعت ، محسن موسوي زاده ، گردشگری خراسان رضوی ، گردشگری خراسان ، گردشگری ایران ، کوهسنگی ، فردوسی ، گنبد سبز ،میراث فرهنگی و گردشگری خراسان ، آرامگاه نادری ، موزه مشهد ، هتل های مشهد ، دیدنی های مشهد و اطراف آن ، دیدنیهای مشهد و اطراف آن ، گردشگری مشهد ، حرم امام رضا ، طرقبه ، شاندیز ، هنر عکاسی ، راهنمای گردشگری مشهد ، آموزش مدیریت گردشگری، دانشگاه گردشگری، راهنمای گردشگری خراسان ، توسعه سبز ، راهنمای گردشگری ایران ، راهنمای گردشگری ، عکسهای طبیعت ، گردش گری مشهد ، آرامگاه فردوسی ، عطار ، کمال الملک ، خیام ، تخت جمشید ، کورش ، داریوش ، رستم ، کنگ ، زشک ، عنبران ، کلات ، طرقبه ، چالیدره ، بند گلستان ، سد گلستان ، ازغد ، مایان ، نقندر ، اخلمد ، منطقه گدشگری بینالود، گلمکان ، غار مغان ، عکاسی حرفه ای ، آموزش عکاسی ، زاوین کلات، دره قرسو ، آبشار قره سو، آبشار دره ی قره سو، سد زاوین، آبشار ارتکند، ارتکند ، گردشگری ارتکند، گردشگری آبشار قره سو، ، منطقه گدشگری بینالود،عکسهای طبیعت ، آرامگاه فردوسی ، عطار ، کمال الملک ، خیام ، تخت جمشید ، کورش ، داریوش ، رستم ، گردشگری درگز، گردش گری مشهد ، کنگ، محسن موسوی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی ، خیابان پوپک، توسعه سبز، اکوتوریسم ، توریسم بومی ، توریسم طبیعت ، گردشگری بومی ، گردشگری طبیعت ،، شهروند ، شهرآرا ،چشم انداز ،منظره ، کوه ، دشت ، بیابان ،گلگشت ، کوهنوردی ، کوه نوردی ، سیاحت ، زیارت ، سفر به خراسان ،جاذبه های گردشگری مشهد و خراسان ،دیدنی های دیدنیهای طبیعی و سیاحتی و زیارتی مشهد خراسان و ایران ،مراکز میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و هنری مشهد خراسان و ایران ، سد زاوین ، دره راوین ، بابا رمضان ،کاخ خورشید ، بند نادری ، لایین نو ، لایین کهنه ، ارتو کند ، آبشار قره سو ، قرهسو ، کلات نادری ، گردشگری کاشمر ، کاشمر،
مرکز استان خراسان رضوی مشهد
شهرستان‌ها
بردسکن ، تایباد ، تربت جام ، تربت حیدریه ، چناران ، خلیل‌آباد ، خواف ، درگز ، رشتخوار ، سبزوار ، سرخس ، فریمان ، قوچان ، کاشمر ، کلات ، گناباد ، مشهد ، مه ولات ، نیشابور
شهرها
انابد ، باجگیران ، باخرز ، بایک ، بجستان ، بردسکن ، بیدخت ، تایباد ، تربت جام ، تربت حیدریه ، جغتای ، چاپشلو ، چکنه ، چناران ، http://khorasantour.blogspot.com/حاجی‌آباد ، خرو ، خضری دشت بیاض ، خلیل‌آباد ، خواف ، داورزن ، دررود ، درگز ، دولت‌آباد ، رباط سنگ ، رشتخوار ، رضویه ، رودآب ، ریوش ، سبزوار ، سرخس ، سلطان‌آباد ، سنگان ، شاندیز ، ششتمد ، صالح‌آباد ، طرقبه ، عشق‌آباد ، فرهادگرد ، فریمان ، فیروزه ، فیض‌آباد ، قاسم‌آباد ، قدمگاه ، قلندرآباد ، قوچان ، کاخک ، کاریز ، کاشمر ، کدکن ، کلات ، کندر ، گناباد ، لطف‌آباد ، مشهد ، مشهد ریزه ، ملک‌آباد ، نشتیفان ، نصرآباد ، نقاب ، نوخندان ، نیشابور ، نیل‌شهر
نقاط دیدنی
آبشار اخلمد ، آتشکده آذربرزین‌مهر ، آرامگاه بیهقی ، آرامگاه عطار نیشابوری ، آرامگاه عمر خیام ، آرامگاه فردوسی ، آرامگاه کمال‌الملک ، آرامگاه نادرشاه ، آستان قدس رضوی ، بارگاه امام رضا ، برج نادری ، دهکده چوبین http://khorasantour.blog.com/نیشابور ، غار آتشگاه ، غار مغان ، قلعه گوش‌لاغر ، کاروانسرای ریوند ، کوهسنگی ، مسجد گوهرشاد ، موزه قوچان ، آرامگاه لقمان ، رباط شرف ، دریاچه بزنگان ، موزه نیشابور



خانه
صفحه اول گردشگری مشهد
Best Regard
Mohsen Moossavi محسن موسوی زاده