Tuesday, July 17, 2007

Neyshābūr نيشابور 1

Nishaboor نيشابور 1
Neyshābūr

Neyshābūr, town in northeastern Iran, located in Khorāsān Province, in a beautiful and fertile valley, near Mashhad (Meshed). Cotton, grains, and fruits are the most important products. The town was the birthplace, and contains the grave, of the Persian poet Omar Khayyám. Population (1994 estimate) 154,511.
نيشابور

موقعيت جغرافيايي
نيشابور كه در استان خراسان واقع شده، از شمال به رشته كوههاي «بينالود» و از جنوب به بخش «كدكن» از توابع تربت حيدريه و بخش «ريوش» از توابع كاشمر، از مشرق به مشهد و از مغرب به سبزوار محدود مي شود. بلندترين نقطه اين شهر قله «بينالود» در شمال نيشابور است كه بلندي آن به حدود 3400 متر مي رسد.

زيباترين و چشم نوازترين گردشگاههاي آن كه برخي پرجمعيت ترين گردشگاههاي نيشابورند نيز در دامنه رشته كوه البرز قرار گرفته است. «ديزباد عليا» در ميان دره اي در شرق شهر، و «شهرك درود»، «خروعليا»، «خرو سفلي»، «حصار» و «بوژان» به موازات آن دره از شمال به جنوب ادامه مي يابند. «باغرود»، «غار ابراهيم ادهم» و «برف ريز» نيز در شمال شهر واقع شده اند.

نزديكترين شهر به نيشابور، سبزوار است كه كمابيش يكصد كيلومتر با آن فاصله دارد. 
اگر عکس ها باز و دیده نشدند، یک راه دیده شدن عکس ها ی همراه متن ،  استفاده از فیلتر شکن های مختلف است 
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند
و سپس پیوند
کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.
در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید
و سپس روی پیوند های

  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید. گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .گردشگری مشهد

آب و هوا

نيشابور ـ كه بامدادان پرطروات آن زبانزد خاص و عام است و در شعر و ادب آوازه اي ويژه يافته است ـ از اقليم استپي سرد برخوردار است و درجه حرارت متوسط سالانه آن به حدود 5/14 درجه سانتي گراد مي رسد. گرمترين روز سال در تيرماه تا 42+ و سردترين آن در آذرماه 25- درجه بوده است. فشار جو در ماههاي آبان و آذر، بيشتر و در ماههاي تير و مرداد كمتر است. رطوبت نسبي نيز در بهمن ماه بيشتر و اوايل تير كمتر بوده است. همچنين در دي ماه بيشترين ميزان بارندگي ساليانه با 4/46 ميلي متر اندازه گيري شده است.

نیشابور به علت موقعیت خاص جغرافیایی همواره مورد توجه بوده و در تاریخ ایران جایگاه خاصی دارد .

این شهرستان بارها بر اثر حمله اقوامي چون غزها و مغولان و نیز زلزله ویران شده ولی به علت غنی بودن آب ، زمین و موقعیت خاص جغرافیایی مجددا احیاء و آباد گردیده است بطوریکه تاریخ نویسان آن را آبادترین شهرهای خدا ، ابر شهر لقب داده اند .

وجود آرامگاه شاعران بزرگ و هنرمندان گرانقدر چون عطار ، خیام ، کمال الملک و نیز فقیهی والا مقام نظیر فضل بن شاذان که از راویان بزرگ اسلام و از صحابه بزرگوار سه امام معصوم بوده و همچنین نزدیکی آن به مرکز استان و بارگاه ملکوتی ثامن الائمه و وجود ییلاقات و آب و هوای خوش ، خاک مساعد ، آب فراوان ، وجود قنوات و چاه های عمیق ، رونق کشاورزی به این شهرستان بخشیده و چهره ای ممتاز در میان شهرستان های استان یافته است .

نیشابور در زمان خلافت خلیفه سوم به تصرف اعراب درآمد و تا سال 180 هجری با شورشها و
نهضت های مختلف دست به گریبان بود .
















































































خانه
صفحه اول گردشگری مشهد