Wednesday, March 18, 2009

Baba Ramazan village of Kalat بابا رمضان يك روستاي توريستي



Baba Ramazan village of Kalat بابا رمضان يك روستاي توريستي


View Larger Map

-->

بابا رمضان يك روستاي توريستي در فاصله ده كيلومتري شهرستان لايين نو در منطقه كلات مي باشد.


Baba Ramazan روستاي توريستي بابا رمضان
کوه‌‌هاي سر به فلک کشيده هزار مسجد سر منشأ بسياري از چشمه‌سارها و رودخانه، از جمله رودخانه بابا رمضان است.
بابا رمضان روستایی در کوه‌های هزارمسجد در شمال استان خراسان رضوی است.

روستای بابا رمضان از توابع دهستان هزار مسجد در ۴۳ کیلومتری شمال غرب شهرستان کلات نادری و در دامنه ارتفاعات هزار مسجد واقع شده‌است. ارتفاع این روستا ۱۱۰۰ متر و بارندگی سالیانه ۲۲۳ میلی متر است.

اولین عامل برای جاذب بودن این روستا، وجود رودخانه پر آب و دائمی لاین نو (بابا رمضان) است که از دل ارتفاعات هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد پس ازطی کردن مسیر طولانی به روستای بابا رمضان می‌رسد و محیط را سرسبز و با طراوت می‌کند. این روستا از بخش مرکزی شهرستان کلات به عنوان اولین دهکده ارگانیک کشور موفق به دریافت گواهی بین المللی از شرکت BCS آلمان به عنوان اولین شرکت بازرسی محصولات ارگانیک در اروپا شده است.
نخستین جاذبه ی توریستی اين روستا، وجود رودخانه پر آب و دائمي لاين نو (بابا رمضان) است که از دل ارتفاعات هزار مسجد سرچشمه مي‌‌گيرد پس ازطي کردن مسير طولاني به روستاي بابا رمضان مي ‌‌رسد و محيط را سرسبز و با طراوت مي‌‌کند.
. جاده‌اي خاکي پس از 8 کيلومتر ما را از لائین نو به اين روستا مي‌رساند. ارتفاع روستاي بابارمضان حدود 1050 متر است و اهالي آن کرد زبان مي‌باشند.
مي توان گفت بيشتر روستاهاي منطقه به زبان‌هاي ترکي و کردي صحبت مي‌کنند. در انتهاي روستا امزاده‌اي قرار گرفته که پذيراي زائراني از مناطق اطراف مي‌باشد. در اين امامزاده امکانات مناسبي براي طبخ و خواب مهيا است.
البته من از یکی از اهالی پرسیدم بابا رمضان کیست؟ او گفت بابا رمضان یک مر خوبی بوده است.امیدوارم که اینگونه باشد چون آنقدر در ایران امام زاده داریم که با ضرب و تقسیم آنها به امام هایی که به ایران تشریف فرما شده اند ،نتایج آماری یک وضعی می شود که بهتر است از آن بگذریم!
خنکي آب رودخانه و سايه‌هاي درختان کهنسال گردو، گرماي آفتاب نيمروز را کاهش مي‌دهد و حرکت را مطلوب‌تر مي‌کند پس از کمي پياده‌روي، دره تنگتر مي‌شود و ديواره‌هاي اطراف سر به فلک مي‌کشد و در بعضي نقاط مجبور مي‌شويم از عرض رودخانه عبور کنيم. بوته‌هاي تمشک و گل‌هاي سپيد پياز وحشي به فراواني ديده مي‌شود و چندين آبشار کوچک و بزرگ زيبايي دره را دو چندان کرده است. به اين قسمت از دره "زوي ژر" مي‌گويند. کم‌کم بر عرض دره اضافه مي‌شود و باغ‌هاي روستا نمايان مي‌شوند. راهپيمايي از بابارمضان تا لايين کهنه حدود 2 ساعت زمان مي‌برد.

در اين روز در زير باراني كه تمام عكاسان كانون عكس مشهد به خاطر اين بارندگي در منازل و مسجد روستا ي بابا رمضان پناه گرفته بودند تا شايد باران بند بيايد ، من با لباس هاي خيس تمام دره را تا لايين كهنه زير باران از داخل رودخانه و روی سنگ های کوه پیمودم و عكاسي كردم .
یک گروه كه با اسب و قاطر عکس هایشان را می بینید، آقاي با كت و شلوار مشكي آقا داماد هست و خانمي كه در جلو سوار اسب يا قاطر است عروس خانم هستند. زير باران با ديدن ناگهاني اين انسانهاي شريف و زحمت كش ، آنقدر هيجان زده شده بودم كه نتوانستم آنگونه كه شایسته ی چنين مراسم بكر و با شكوهي است عكاسي كنم . اميدوارم خوشبخت شوند. عروس خانم را از روستاي لايين كهنه به روستاي بابا رمضان مي آوردند.م


روستای بابا رمضان کلات به عنوان اولین دهکده ارگانیک کشور موفق به دریافت گواهینامه ارگانیک بین المللی شد. مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت : کشاورزان روستای بابارمضان کلات به صورت طبیعی و بدون استفاده از کودها و سموم شیمیایی ، محصول گردو و برنج تولید می کنند و به همین دلیل موفق به دریافت گواهینامه ارگانیک بین المللی شدند . اسماعیل نورمحمدی افزود : این روستا از بخش مرکزی شهرستان کلات به عنوان اولین دهکده ارگانیک کشور موفق به دریافت گواهی بین المللی از شرکت BCS آلمان به عنوان اولین شرکت بازرسی محصولات ارگانیک در اروپا شده است ...

محصولات ارگانیک یعنی چه؟

         وقتی برای خرید به بازار میوه‌فروشان مراجعه می‌کنیم گاهی با محصولاتی مواجه می‌شویم که فروشندگان، آنها را محصولات «ارگانیک» می‌نامند. در این میان ممکن است برای برخی از مصرف‌کنندگان این سوال پیش آید که محصولات ارگانیک چه تفاوتی با محصولات غیرارگانیک دارند؟ باید گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند. از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود. به‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند. بافت آنها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است، بعلاوه پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست. از همه مهم‌تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزی‌ها می‌شود.
متاسفانه به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نمی‌باشد و کشاورزان مجبورند برای تامین هرچه سریع‌تر تقاضا علاوه بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ای یا خارج از فصل نیز استفاده کنند. لذا این نوع محصولات به دلیل آن که در مرحله رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارند. به عنوان مثال، محصولات گلخانه‌ای مدت مدیدی است که در ایران تولید می‌شوند. این محصولات در مقایسه با میوه‌های ارگانیک کمبودهای زیادی دارند.

      از آنجا که گلخانه‌های شیشه‌ای در کشورمان بسیار کم‌وسعت و محدود هستند نور خورشید به طور مستقیم به محصولات گلخانه‌ای نمی‌تابد، لذا این محصولات به نوعی با کمبود ویتامینC و سایر مواد مغذی که برای به وجود آمدن به نور مستقیم نیاز دارند، مواجهند. از طرف دیگر برای این که میوه‌ها و سبزی‌ها سریع‌تر از حد معمول برسند کشاورزان از روش‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند. همین موضوع تا حدی در کاهش ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های محصولات گلخانه‌ای موثر است.

        لذا وجود میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستند همگی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است. از همه بدتر آن که برخی از میوه‌های خارج از فصل که وارداتی بوده و با قیمت‌های بالا در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند از مشکلات عدیده دیگری برخوردارند.

       برخی از این میوه‌ها به دلیل آن که محصول درختانی هستند که با مهندسی ژنتیک در آنها تغییراتی ایجاد شده است حاوی ژن‌های تغییر شکل‌یافته‌ای هستند که باکتری‌های موجود در روده را تغییر می‌دهند و موجب مقاوم شدن بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند. در این تغییرات ژنی میوه‌ها مدت بیشتری روی درختان می‌مانند و رسیدن آنها برای نیاز کمتر به نگهداری در انبار و سردخانه‌ها به تاخیر می‌افتد. لذا این تاخیر می‌تواند از مقدار مواد مغذی آنها نیز بکاهد.

      توجه: شکل ظاهری محصول نمی‌تواند معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد. ما باید کیفیت محصول و محلی که تولید شده را مورد توجه قرار دهیم. معمولا محصولاتی که در بسیاری از بازارهای محلی ارائه می‌شوند، سالم‌تر هستند. در نهایت آن که محصولاتی را خریداری کنیم که گواهی شده هستند. تقاضا برای این محصولات راه تولید آنها را فراهم خواهد کرد.(این قسمت آخر برگرفته از سایت حکیم مهر)
 







Kalat
This Ancient City / Archaeological Hill located in Mashhad city.
Mashhad is a city of Khorasan Razavi province.
For further information about all Archaeological Hills in IRAN, click here.
he walls of Kalat are 35 km. in length and 10 km. in width and located 180 km. north of Mashad. The remains of this area belong to the Nader Shah period. There are observation towers (constructed in the years 1155-1160 AH) around this city. Existing inscriptions are evident including one written in the Turkish language and Nasta'liq script.
The ancient entrance gate, Dahcheh gate, Choob Bast gate, Gashtaneh gate, Nafaqi gate located in Band-e-Arqavan Shah and Khorshid palace located in band-e-Nafaqi and Takhte-e-Dokhtar situated on a hill near the Nafaqi Gate which was built under the orders of Nader Shah are counted as the only monuments which have been remained.

Kalat city

Kalat County city of Khorasan Razavi is. This city is the center city and Kalat Shhrzv other city is. In 1385, this city has a population number of 40,667 people. Drshmal this city in eastern and north of Khorasan been relatively Posts by hill Mahvrhay 180 km in length with the neighboring country of Turkmenistan. Azjnvb and the mountains and هزارمسجد city of Mashhad, a city of the East and the West, Sarakhs Dargaz city is limited. The city of Mashhad with distance 145 km, with mountain road. Kalat city Nader in 59 degrees and 9 minutes and 40 seconds to 60 degrees 27 minutes 25 seconds east longitude and 36 degrees and 24 minutes and 20 seconds to 37 minutes and 17 degrees North latitude is. The city region is semi-mountainous and has a mild winter and summer of cold and warm temperate areas in air Kvhpayhhast. The highest point 3059 meters from sea level altitude of thousands of mosques and the lowest point 450 meters of river where output chatter at the border of Turkmenistan.

شهرستان کلات
شهرستان کلات از شهرستانهای استان خراسان رضوی می‌باشد. مرکز این شهرستان شهر کلات است و شهرزو دیگر شهر آن است. در سال ۱۳۸۵، این شهرستان تعداد ۴۰٬۶۶۷ نفر جمعیت داشته است. این شهرستان درشمال شرقی ايران و خراسان قرار گرفته كه از شمال بوسيله تپه ماهورهای نسبتاً پست به طول ۱۸۰ كيلومتر با كشور تركمنستان همجوار است. و ازجنوب به كوه هزارمسجد و شهرستان مشهد، از شرق به شهرستان سرخس و از سمت غرب به شهرستان درگز محدود می‌شود. فاصله اين شهر با مشهد ۱۴۵ كيلومتر، با جاده‌ای كوهستانی است. شهرستان كلات نادر در ۵۹ درجه و ۹ دقيقه و ۴۰ ثانيه تا ۶۰ درجه و ۲۷ دقيقه و ۲۵ ثانيه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۴ دقيقه و ۲۰ ثانيه تا ۳۷ درجه و ۱۷ دقيقه عرض شمالی قرار دارد. اين شهرستان در منطقه نيمه معتدل كوهستانی قرار دارد و دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم و در مناطق پست هوايی معتدل در كوهپايه‌هاست. بلندترين نقطه آن ۳۰۵۹ متر از سطح دريا در ارتفاعات هزار مسجد و پست ترين نقطه آن ۴۵۰ متر در محل خروجی رودخانه چهچه در مرز تركمنستان است.
































م
































در اين روز در زير باراني كه تمام عكاسان كانون عكس مشهد به خاطر اين بارندگي در منازل و مسجد روستا ي بابا رمضان پناه گرفته بودند تا شايد باران بند بيايد ، من با لباس هاي خيس شده تمام دره را تا نزديك لايين كهنه زير باران عكاسي كردم ، اين گروه كه مي بينيد آقاي با كت و شلوار مشكي آقا داماد هست و خانمي كه در جلو سوار اسب يا قاطر است عروس خانم هستند. زير باران با ديدن ناگهاني اين انسانهاي شريف و زحمت كش ، آنقدر هيجان زده شده بودم كه نتوانستم آنگونه كه چنين مراسم بكر و با شكوهي است عكاسي كنم . اميدوارم خوشبخت شوند. عروس خانم را از روستاي لايين كهنه به روستاي بابا رمضان مي آوردند.م







































































دوست عزیزم آقا مجتبی در حال عکس گرفتن از خروس

































-->
Baba Ramazan village of Kalat
بابا رمضان يك روستاي توريستي


در پيوند هاي زیر، آلبوم هايي كاملي از جاذبه هاي گردشگري ايران ، خراسان  مشهد و مکان های دیگری را خواهيد ديد
  
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند



و سپس پیوند


کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.

در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید


و سپس روی پیوند های


  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید.
 گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .

-->



خانه




صفحه اول گردشگری مشهد