Tuesday, July 22, 2008

مشهد ؛ شهری که از پای بست در حال ویران شدن است.



اینجا مشهد است

پایین شهر مشهد این رودخانه که میبینید در آن فاضلاب متعفن جاری است هماه بدترین فاضلاب منازل و ... و همانگونه که می بینید از این فاضلاب با استفاده از پمپ مزارع سیفی کاری را آبیاری می کنند و بعد ما شهروندان هستیم که به هزاران درد بی درمان دچار می شویم
علارغم بارها تذکر اقدام منطقی و بجایی از مسئولین محترم و نامحترم شهر صورت نگرفته است. اگر موی یک شهروند از زیر روسزی بیرون بیاید هزاران مسئول و امام جمعه و ... صداشان در می آید ولی اگر هزاران نفر از شهروندان از بی تدبیری آنها و اینگونه آلودگی محیط زیست و تغذیه بمیرند ، حتی یکنفرشان صداش در نمی آید و همه خفه خون می گیرند
و
اینگونه مشهد شد شهری که بود و باطلاقی که شد


 
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند
و سپس پیوند


کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.
در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید

و سپس روی پیوند های

  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید.
 گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .گردشگری مشهد



















































روی عکس کلید راست نموده و د ر پنجره جدید باز نمایید تا عکس بزرگتری از آن را ببینید






مشهد ؛ شهری که از پای بست در حال ویران شدن است.

بنام خدا
حضور شهروندان عزیز و مسئولین محترم
با سلام واحترام
در بلوار پیروزی مشهد، میدان سلمان فارسی و اوایل بلوار سلمان ، قطعه زمین متصل به کوه های اطراف وجود دارد . این زمین نخست در اختیار منابع طبیعی بود ، بعد با حضور مدیران ارشد استان از جمله فرمانداری به محلی برای گردشگری تغیر کاربری پیدا نمود . اکنون آرام آرام دیوار های آن را خراب نموده و در آنجا به ساخت و ساز مسکونی پرداخته اند. از تبلو های ساخت و ساز ها معلوم است که این کار ها با هماهنگی متولیان ناکار آمد شهر صورت می گیرد. اگر در این شهر فرد مسئولی وجود دارد این گوی و این میدان. بفرمایید از نزدیک ببینید که چه خبر هست.


اکنون خط کشي براي ساخت و ساز تعاوني مسکن شرکت آب و فاضل آب و شرکت تعاونی ... و شرکت تعاونی ... وابسته به ... در زمين هايي که نخست متعلق به منابع طبيعي بود بعد کاربري گردشگري داده شد و اکنون علارغم کمبود فضا های گردشگری و فضای سبز در کلان شهر ملی در حال مرگ مشهد، می بینیم که کوچک ترین روزنه های نفس کش شهر و شهر وند توسط بعضی از متولیان نگهبان حقوق شهروندان با ندانم کاری یا عملیات ساخت و پاخت های میلیاردی پشت صحنه ، گرفته می شود.


آنها که فرزندان ما را با ظاهر خوب و حق بجانب و باطن نامطلوب ، خفه می کنند و یک شهر را به روزی سیاه تر از یک شهر جنگ زده می نشانند، لغات در مقابل عمل شومشان کم می آورند و در پیشگاه تاریخ از روسیاهان روزگار هستند و خواهند بود.در مورد طرح های زیبا سازی شهر که توسط شهرداری اعلام می شود نیز باید گفت خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است. مشابه این کار یعنی تغییر کاربری زمین های متعلق به منابع طبیعی به مسکونی، دور تا دور مشهد ، حتی تا طرقبه صورت گرفته و می گیرد.

بجز برخی رسانه ها از هیچ مسئولی صدایی در نمی آید و هنگام پاسخ گویی نیز هر کدام توپ را به زمین دیگری می اندازد. در صورتی که تمام آنها مسئول این نابسامانی هستند. و اکنون تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.


مانند همیشه به یاری سبز تمام خوبان روزگار ، نیازمندیم. اهل هر فرقه و مسلک ، اهل هر اداره و سازمان و ارگان و ... که هستید ، همینقدر که آدم دلسوز و صادقی باشید کافی است. از تمام آن عزیزانی هم که دورادور بدون هیچ توقع فقط به این خاطر کارهای ارائه شده برای بشریت مفید است، حامی و پشتیبان حق و افراد دلسوز، هستند نهایت تشکر را داریم. ایران از آن همه هست و همه برای آبادانی آن باید بکوشیم.همه مسئولیم.هیچ چیز هم بهتر از صداقت نیست . حتی دشمن آدم هم ، آنقدر که از تزویر و ریا متنفر هست از منتقدان نیک اندیش و راستگو نمی رنجد.مفید ترین و بهترین دوست ، منتقد منصف است نه بله قربان گوی ریا کار.
امیدوارم فکری به حال هوای بسیار آلوده و از بین رفتن جاذبه های طبیعی مشهد بشود. از پی گیری شما نیک اندیشان ممنونم.


















و اما جواب استانداری محترم را در زیر مشاهده می فرمایید. باز هم از تمام کامندان و کارشناسان دلسوز و وظیفه شناس متشکرم.مي دانم كه براي اين موضوع تيم كاري استانداري تحقيق نمود. اين يك نشانه ي خوب از يك دولت پاسخ گو است. از اينكه روند درستي را در پيش گرفته ايد و سعي مي كنيد پاسخگوي شهروندان باشيد بهشما تبريك مي گويم و آرزوي توفيق به خدمت گزاران راستين ملت بزرگ ايران را دارم.







اما آنچه به عنوان سوال مي ماند
1- آيا اين كار با اطلاع ميراث فرهنگي انجام گرديد
2- آيا زمين به مناقصه گذاشته شد
3- آيا فكري به حال سرمايه تلف شده بابت ديوار كشي ( حدود يك ميليارد به پول امروز) كه ازبين رفته بوده ايد
4- آيا فاز دو ذكريا كاربري گردشگري براي عموم دارد؟
5- آيا به اين انديشيده اند كه اين فضا هم لازم بود حد اقل كار بري پارك مانند داشته باشد زيرا فضاي سبز و پارك هاي محل كمتر از استاندارد بين المللي است ؟
و چند اما و اگر تخصصي ديگر كه بايد قبل از تغيير كار بري هاي اين چنيني به آن انديشيد



باز هم متشكرم





















مشهد ، شهری که بود



در چند دهه قبل مشهد شهری بسیار زیبا ، سالم و دوست داشتنی بود. در این شهر احساس آرامش و سرزندگی موج می زد ، بافت شهری و معماری آن بسیار با محبت و جذاب بود.گشت و گذار در بازارهای قدیمی دور حرم و خود حرم خستگی را از تنت در می بردو نشاط و آرامشی باور نکردنی را به دنبال داشت.هوا بسیار پاک و دلنشین بود. خیابان هایی مانند احمد آباد و کوهسنگی داشت که درختان سر به فلک کشیده اش ، شاخ و برگ هایشان از دوطرف خیابان به هم رسیده بود و ما نام این خیابان هارا دالان بهشت گذاشته بودیم. همه با هم دوست بودند و ابراز محبت می کردند. ولی اکنون از آن شهر زیبا دیگر هیچ خبری نیست. شهر زیبا، آشنا و مهربان با همه ، به شهر نازیبا، نا آشنا و نامهربان تبدیل شده است. مشهد بدست مدیران و متولیانی افتاد که دانسته یا ندانسته ، تیشه به ریشه آن زدند.در بسیاری از پست های دولتی و مدیریتی این شهر افراد خوبی هم وجود دارند ، ولی یا وارد به کار نیستند و یا فضای حاکم به آنها اجازه ی انجام کار درست را نمی دهد.از بابت فرهنگی نیز به علت تسلط مذهبیون افراتی به این شهر ، شهر حالت غم زده ای دارد. کنسرت های مجازی که در بسیاری از شهر های دیگر برگزار می شود ، در اینجا اجازه ی اجرا نمی یابند. حتی به پیشنهاد برخی از همین کاسه های از آتش داغ تر ، حساب میراث فرهنگی و حدود حجاب نیز از قوانین دیگر شهر های ایران جدا شد. مثل اینکه اسلام در هر شهری یک قانون خاصی دارد.به عنوان نمونه یکی از عکس های اینجانب در اولین جشنواره جوانان که در ارومیه زیر نظر ارشاد اسلامی برگزار گردید ، از برگزیدگان جشنواره شد و در کاتالوگ آن چاپ گردید ، ولی همان عکس در مشهد توسط اداره ی ارشاد اینجا، با بی مهری و نگاه مغضوب مواجه شد.سلیقه ای برخورد کردن متولیان مشهدی با دین ، موجب گریز بیشتر جوانان خوب و خونگرم این شهر از مذهب شده است . این زنگ خطر مدت هاست که به صدا در آمده است ولی کو گوش شنوا.امکانات تفریحی برای جوانان و مردم این دیار بسیار نادر است و این موجب بالا رفتن درصد معتادان گردیده و جرائم نیز افزایش یافته است. حیف این شهر که عده ای کوتاه نگر تیشه به ریشه ی آن زدند .گناه بیراهه رفتن بسیاری از جوانان و مردم به گردن آنهاست. مردم نیاز به علم ، هنر، تفریحات سالم و ... دارند. در اینجا نود درصد هنر به مراسم مذهبی خلاصه می شود. از دین بد دفاع کردن ، ظلم بیشتری است تا حمله ی مستقیم به آن. امیدواریم مردم و متولیان به خود آیند و از ویرانی بیشتر این شهر جلو گیری شود. مشهد از تمام جهات پتانسیل و استعداد آن را دارد که یکی از بهترین شهر های دنیا باشد ولی این امر نیاز به مردمی اگاه تر و مدیرانی کارآمد تر دارد.
همان گونه که در عکسهای وبلاگ شهروند اینجانب مشاهده می کنید در روز دوشنبه دوم فروردین هشتاد و هفت، انتهای پیروزی بیست و چهار ، پشت شهرک لویزان ، و به عبارتی محله ی نجفی ، محله ای که در جوار نخاله های بنایی، هزاران نفر زندگی می کنند. بسیاری از مردم برای تفرج به آنجا می آیند.چند بار نیز برای از بین بردن سگهای ولگرد منطقه به سازمان بهداشت گذارش شده ولی اقدام کامل و مقتضی انجام نداده اند. همانگونه که در عکس ها مشاهده می نمایید ، یک کامیون حمل نخاله بنایی در این روز( که از قضا هفته زمین هم هست ) در حال تخلیه این نخاله ها در این منطقه ی شهری است.مسئولین محترم و مأمورین گرامی نیز در حال نصب پلاکارد در خیابان های شهر در ارتباط با هفته زمین هستند. لذا هم وجود این نخاله ها ی بنایی و هم سگهای ولگرد ، سلامت مردم منطقه و کودکان آنها را به شدت تهدید می کند. کار تصرف اراضی و تغییر منابع طبیعی به مسکونی نیز با یاری ساخت و پاخت ها و پارتی بازی های اداری، همچنان در این منطقه و دیگر مناطق مشهد و اطراف آن ادامه دارد. بحران مدیریت ناکارآمد در مشهد نیز به این قضایا دامن می زند.بسیاری از زمین های کشاورزی نیز بی رویه تبدیل به ساختمان و ویلا گردیده تا این فاجعه کامل شود. زمین هایی که برای آماده شدن خاک آنها دویست و پنجا سال زحمت و برآوری لازم است، اینگونه نابود شدند. بدیهی است از کشاورزی در این مشهد و روستا های اطراف آن ، نیز اثر قابل توجهی نمانده ونخواهد ماند .شش میلیون مسافری که در سال (سال 1387) به مشهد آمدند و چند میلیون مشهدی که از شهر های دیگری چون اصفهان و شیراز بازدید نموده اند ، مفهوم مدیریت نا کارآمد در مشهد را بهتر درک می کنند و گواه هستد به این مورد. مشهد به یک تونل وحشت و پردود و پر ترافیک بیشتر شباهت دارد تا یک شهر زیبا و تمیز و دوست داشتنی . در آمدن از این بحران یک تلاش گسترده و ملی را طلب می کند.
بیشتر مناطق حاشیه مشهد پر از نخاله های بنایی است. این نخاله ها با آلودگی زیست محیطی خود و تهدید بهداشت بزرگ شهر مشهد، ضمن زشت کردن چهره ی شهر، به شدت به سلامت شهروندان به ویژه کودکان صدمه می زند.
در کشور های متمدن امروزی، آلوده نمودن محیط شهر که بماند ،حتی یک نفر جسارت نمی کند یک زباله بسیار کوچک در بیابان رها کند . زیرا هم نظارت قوی دولت هست و هم مردم بسیار به امور مملکت خود حساس هستند و احساس مسئولیت بسیار زیادی دارند. لذا از مردم عزیز انتظار می رود اجازه ندهند که عده ی قلیلی با سرنوشت شهر و سلامت کودکانشان بازی کنند و زندگی انها را به تباهی بکشند. یک گذارش ساده و پی گیری ان به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند. از شهرداری نیز انتظار می رود مأوران کار آمدتری را به نظارت بگمارند. مسئول مستقیم آلودگی شهر و تهدید بهداشت جامعه ، سازمان حفظ محیط زیست ، سازمان بهداشت ، شهرداری و ... هستند. مردم هم باید همکاری لازم را داشته باشند. بدون زحمت نمی توان شهر و کشور سالمی داشت


هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند



و سپس روی پیوند های



  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید. 
 اگر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران از نظر سانسور نمودن با هم متفاوت هستند. .





















































































































بقيه ي عكس ها در اين رابطه را
ببينيد









Images button on the right and d ر can open new window to see it larger





Mashhad; city in the foot end of fall.


Name of God

Dear respected citizens and officials present

With Hi Vahtram

Victory Boulevard on Mashhad, Salman the Persian and early Square Blvd Salman patch connected to the mountains around there. The land disposal of natural resources was first, then the presence of managers to govern the province, including the local Tourism Info change be found. Now slowly down the walls and there to have paid for residential construction. Tblv the construction ها clear that this inertia was Mtvlyan coordination with the city will be done. If the responsible person in this town and this is the ball field. Here close to see what is sent.



Now lining for cooperative housing construction company, and sullage water and cooperative ... And cooperative ... Related to ... The land that first belongs to the next user of natural resources and tourism was now Larghm lack green space and space tourism in the national metropolis in death of Mashhad, we see that the smallest aperture of the city and the city وند fitter self by some Mtvlyan guard the rights of citizens with Ndanm work or construction and operation of Pakht billion behind the scenes, is taken.



Our children with their appearance and good conscience and the right Bjanb adverse, are choked, and a black day to the city than a town in war-torn Nshannd, words Shvmshan act against and bring a little in time, are distinguished by the Rvsyahan and will. in city beautification projects, announced by the council must also be said foot end of the house is destroyed Khajeh paragraph is the role of Ivan. Info on this same land that belongs to a residential natural resources, Mashhad round, even if the Torghabe and can be taken.


Except some of the media is not in any responsible and sound when answering to the ball to the ground each other throws. If all of them are responsible for this Nabsamany. And now you own this Hadith Read detailed survey.



As always the help of the Blessed Green all time, need. People of every sect and manner, from every office and organization and organ and ... That are, compassionate and honest man who Hmynqdr be enough. Zyzany it all together from a distance without any expectation that only works because humanity is useful to provide for, support and advocate the right and compassionate people, we are finally thank. All of that is all it should strive for prosperity. All responsible. Nothing is even better than honesty. Even a person an enemy, so much deception and duplicity that critics hate is good and truthful Andish not Rnjd. The most useful and best friend, not just critical clue Yes Qorban RIA work.

I hope now thought to very polluted air and loss of natural attractions being Mashhad. Follow the good Andishan Thank you.




















But the answer and map please see below. Again all Kamndan and caring and conscientious experts Thank you. I know that this topic be research team working Governor. This a good sign of a government response is گو. That process before you have the right and you are trying to be responsible citizens and wish to say is Congratulations Bhshma Tofigh service makers still have the great Iranian nation true.







But questions remained as to what
1 - whether the work was done with the knowledge of cultural heritage
2 - whether the earth was tender
3 - you are the intellectual capital wasted wall Running charge (about one billion to the money today) that have been lost Azbyn
4 - Phase I Zkrya Date of tourism for the public?
5 - I thought that this space was also necessary to work at least Hamas is because the park like green space and park location is less than the international standard?
But if you and a few other specialized work that Hamas must change to ponder such Find



Thank you again






















Mashhad, a city that was



Decades ago Mashhad city very beautiful, was lovely and healthy. And comfortable in this city are called Srzndgy wave, texture and architecture of the city very attractive and was kind. Surfing the markets around the shrine and the shrine of old tired from Tenet in Bordeaux are the exhilaration and tranquility to the incredible . the air was very clean and pleasant. Ahmad Abad Street, such as trees and کوهسنگی was drawn over to his fate, their foliage Dvtrf the street name and we both had reached the lobby of Paradise Street, Hara had left. Friends were all expressed in the love. But now the city is beautiful no news. Beautiful City, familiar and friendly with all, the city Nazyba, unfamiliar and has become inhospitable. Mashhad get that knowledge managers and Mtvlyany happen or unknowing, ax to the roots went. Many posts in government and city management are good people, but not to enter or space, or the ruling allowed them to work properly does not. the charge of cultural domination Mzhbyvn Afraty because this city, the city state is a grief stricken. Virtual concerts in many other cities to be held, here, will not allowed to run. Some even offer the same bowl of hot fire more, accounting and cultural heritage of the veil of the law was separated from other Iranian cities. Islam, as if every city has a special law. As an example one of the first festival photos اینجانب youth under the Guidance of Orumiyeh held Winners of the festival was in the catalog was published, but by the same photo in Mashhad Guidance Office here, and look off Mehri Mghzvb failed. Mtvlyan Custom osculate Mashhadi religion, cause more young people escape the city sociable and good religion is. The alarm sound that long, but the weevil receptive ear. Recreational facilities for youth and people of this land is rare and causes a rise of crime and percentage of drug users has been increased. Too short a number of this city to ax prospective root it went. Indirection sin to many young people and their neck. The need for science, arts, entertainment and healthy ... Are. Here ninety percent Abstract art is sacramental. Defend bad religion, oppression is more direct to your attack. We hope people come and Mtvlyan to more destruction and blockage of the city. Mashhad all aspects of potential and talent that one of the best in the world but this need to inform people is more efficient managers.
As a citizen blog photos اینجانب see the second Monday in March and eighty-seven, twenty-four at the end of victory, behind Town Lavizan, Najafi your neighborhood and in other words, besides the neighborhood of masonry trash, thousands of lives to. Many people come there for the outing. Too many times for removing stray Reservoir region Gzarsh Health Organization, but the full and appropriate actions are not done. As can see the photos, a masonry trash trucks, this day (a week without it is ground) in this emptying your trash in this area is urban. Respectable authorities, agents and dear in the installing Plakard City streets in connection with the land are downloads. Therefore, both of these ها your masonry trash and stray Reservoir, health and children and people in the region threatens to severity. Work on natural resources and land tenure to residential construction and also help Pakht and office party games, still in the region and other regions around Mashhad continues. Inefficient management of the crisis in Mashhad forth to skirt the Zand. Many of the agricultural land to become irregular and the villa has been building up to this tragedy is complete. That prepared the ground for soil and Pnja hundred years of torment and Bravry is necessary, these were destroyed. Obviously, agriculture in Mashhad and the surrounding villages, the effect remained significant Vnkhvahd left. Six million passengers a year (year 1387) came to Mashhad Mashhad city several million other hits such as Isfahan and Shiraz have the concept of non-efficient management in Mashhad better understand and witness to this Hstd. Mashhad to a tunnel filled with fear and Prdvd traffic is similar to a city more beautiful and clean and lovely. Coming in this crisis, and a broad national effort to demand.
Most marginalized areas of Mashhad masonry is full of garbage. The grits with environmental pollution and its major city Mashhad health threat, while your face disfigure the city, to severely damage the health of citizens, especially children are Zand.
In modern civilized countries, removal of contaminated environment in which to stay, even one person much courage does not waste a small drop in the desert. Supervision is also strong because the government and affairs of the country very sensitive to their sense of responsibility, and they are very large. Therefore, dear people are expected not to score that number to your city and the fate of scarce health with their children to play and ruin their lives to kill. Gzarsh follow a simple and solve many problems it helps. The council also is expected to Mavran work Mdtry Bgmarnd supervision. Directly responsible for pollution and threatened the city health community organization, environmental preservation, health organizations, municipal and ... Are. People must also have the necessary cooperation. Can not be effortlessly healthy city and the
























Tourism Mashhad, Origami, paper and art, Poopak Park education, training, photo, art, photography, Nqdks, gallery, photo exhibition, Iran, Mashhad, nature, Mohsen Mousavi Zadeh, Tourism Khorasan Razavi Khorasan Tourism, Tourism in Iran, کوهسنگی, Ferdowsi, Green dome, Khorasan Cultural Heritage and Tourism, Naderi Tomb Museum, Mashhad, Mashhad Hotels, دیدنی of Mashhad and around and around Dubai Real Mashhad, Mashhad tourism, the shrine of Imam Reza, Torghabe, Shandiz, art photography, Mashhad Tourism Guide, Tourism Management Education, University of Tourism, Tourism Guide Khorasan, green development, Iran Tourism Guide, Tourism Guide, pictures of nature, Gary flow of Mashhad, the tomb of Ferdowsi, Attar, Kamalolmolk, Khayyam, Persepolis, Cyrus, Darius, Rostam , Kong, Zshk, Anbaran, Kalat, Torghabe, Chalydrh, ward, Golestan Golestan dam, Azghd, Mayan, Nqndr, Akhlmd, Gdshgry Binalud region, Glmkan, cave Moghan, professional photography, photography education, زاوین Kalat, Qrsv valley, waterfall Qareh abuse Waterfall Valley Qareh your hand, زاوین dam, waterfall Artknd, Artknd, Artknd Tourism, Tourism waterfall Qareh abuse, Gdshgry Binalud area, photos of nature, the tomb of Ferdowsi, Attar, Kamalolmolk, Khayyam, Persepolis, Cyrus, Darius, Rostam Dargaz Tourism, Gary flow Mashhad, Kang, Mohsen Mousavi, Cultural Heritage and Tourism Organization of Khorasan Razavi, Poopak streets, green development, ecotourism, indigenous tourism, nature tourism, indigenous tourism, nature tourism, citizen, شهرآرا, vision, landscape, mountains, plains, desert, Golgashte, climbing, mountain climbing, travel, pilgrimage, travel to Khorasan, and Khorasan Mashhad tourism attractions, Dubai Real دیدنی of natural and tourism city of Mashhad Khorasan and Iran's Cultural Heritage and Tourism Centers and Industry Handicrafts and art Mashhad Khorasan and Iran, زاوین dam, Valley Ravyn, Baba Ramadan, Sun Palace, par rare لایین new, old لایین, Artv to waterfall Qareh abuse-Soo, Kalat Naderi, Tourism Kashmar, Kashmar,

Center Mashhad Khorasan Razavi

Cities

Brdskn, Taybad, Torbat Jam, Torbat Hydryhkhlylabad, Khaf, Dargaz, Rshtkhvar, Sabzevar, fern, Freeman, Chenaran, Quchan, Kashmar, Kalat, Gonabad, Mashhad, May Vlat, Neyshaboor

Cities

Anabd, Bajgiran, Bakhrz, single, Bjstan, Brdskn, Bydkht, Taybad, Torbat Jam, Torbat, Chagatai Khan, Chapshlv, Chknh, Chenaran, Hajiabad, Khrv, plain Bayaz Khezri, Khlylabad, Khaf, Davarzan, Drrvd, Dargaz, Dowlatabadi, Stone Rabat, Rshtkhvar, Razavieh, Rvdab, Ryvsh, Sabzevar, fern, Sltanabad, Sangan, Shandiz, Shshtmd, Salhabad, Torghabe, Ashgabat, Frhadgrd, Freeman, turquoise, Fyzabad, Qasmabad, Qdmgah, Qlndrabad, Quchan, Kakhk, gully, Kashmar , Kadkani, Kalat, frankincense, Gonabad, Ltfabad, Mashhad, Mashhad detritus, Mlkabad, Nshtyfan, Nasrabadi, mask, Nvkhndan, Neyshaboor, Nylshhr,

Razavi Khorasan State ة municipality of Mashhad, Mashhad City Council, Cultural Heritage and Tourism Organization of Khorasan Razavi, tourist home

save Iran, save mashhad, save Pasargadae, mashhad artists,

Programs

Akhlmd waterfall, Atashkadeh Zrbrzynmhr, Beyhaqi tomb, Tomb of Attar, Omar Khayyam Mausoleum, the tomb of Ferdowsi, Kamalolmolk tomb, Tomb of Nader, Astan Ghods Razavi, court Imam Reza Naderi Tower, Village http://khorasantour.blog.com/ Neyshaboor Leg , Cave, Fire Temple, cave Moghan, Gvshlaghr Castle, Caravanserai Ryvnd, کوهسنگی mosque Goharshad, Quchan Museum, mausoleum Loghman, Robat Sharaf, lake bazangan Museums Neyshaboor



گردشگری مشهد ، اريگامي ، هنر کاغذ و تا ، پوپک ، پارک آموزش، آموزش ، عكس ، هنر، عكاسي ، نقدعكس ، گالري ، نمايشگاه عكس ، ايران ، مشهد ، طبيعت ، محسن موسوي زاده ، گردشگری خراسان رضوی ، گردشگری خراسان ، گردشگری ایران ، کوهسنگی ، فردوسی ، گنبد سبز ،میراث فرهنگی و گردشگری خراسان ، آرامگاه نادری ، موزه مشهد ، هتل های مشهد ، دیدنی های مشهد و اطراف آن ، دیدنیهای مشهد و اطراف آن ، گردشگری مشهد ، حرم امام رضا ، طرقبه ، شاندیز ، هنر عکاسی ، راهنمای گردشگری مشهد ، آموزش مدیریت گردشگری، دانشگاه گردشگری، راهنمای گردشگری خراسان ، توسعه سبز ، راهنمای گردشگری ایران ، راهنمای گردشگری ، عکسهای طبیعت ، گردش گری مشهد ، آرامگاه فردوسی ، عطار ، کمال الملک ، خیام ، تخت جمشید ، کورش ، داریوش ، رستم ، کنگ ، زشک ، عنبران ، کلات ، طرقبه ، چالیدره ، بند گلستان ، سد گلستان ، ازغد ، مایان ، نقندر ، اخلمد ، منطقه گدشگری بینالود، گلمکان ، غار مغان ، عکاسی حرفه ای ، آموزش عکاسی ، زاوین کلات، دره قرسو ، آبشار قره سو، آبشار دره ی قره سو، سد زاوین، آبشار ارتکند، ارتکند ، گردشگری ارتکند، گردشگری آبشار قره سو، ، منطقه گدشگری بینالود،عکسهای طبیعت ، آرامگاه فردوسی ، عطار ، کمال الملک ، خیام ، تخت جمشید ، کورش ، داریوش ، رستم ، گردشگری درگز، گردش گری مشهد ، کنگ، محسن موسوی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی ، خیابان پوپک، توسعه سبز، اکوتوریسم ، توریسم بومی ، توریسم طبیعت ، گردشگری بومی ، گردشگری طبیعت ،، شهروند ، شهرآرا ،چشم انداز ،منظره ، کوه ، دشت ، بیابان ،گلگشت ، کوهنوردی ، کوه نوردی ، سیاحت ، زیارت ، سفر به خراسان ،جاذبه های گردشگری مشهد و خراسان ،دیدنی های دیدنیهای طبیعی و سیاحتی و زیارتی مشهد خراسان و ایران ،مراکز میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و هنری مشهد خراسان و ایران ، سد زاوین ، دره راوین ، بابا رمضان ،کاخ خورشید ، بند نادری ، لایین نو ، لایین کهنه ، ارتو کند ، آبشار قره سو ، قرهسو ، کلات نادری ، گردشگری کاشمر ، کاشمر،

مرکز استان خراسان رضوی مشهد

شهرستان‌ها

بردسکن ، تایباد ، تربت جام ، تربت حیدریهخلیل‌آباد ، خواف ، درگز ، رشتخوار ، سبزوار ، سرخس ، فریمان ، ، چناران ، قوچان ، کاشمر ، کلات ، گناباد ، مشهد ، مه ولات ، نیشابور

شهرها

انابد ، باجگیران ، باخرز ، بایک ، بجستان ، بردسکن ، بیدخت ، تایباد ، تربت جام ، تربت حیدریه ، جغتای ، چاپشلو ، چکنه ، چناران ، حاجی‌آباد ، خرو ، خضری دشت بیاض ، خلیل‌آباد ، خواف ، داورزن ، دررود ، درگز ، دولت‌آباد ، رباط سنگ ، رشتخوار ، رضویه ، رودآب ، ریوش ، سبزوار ، سرخس ، سلطان‌آباد ، سنگان ، شاندیز ، ششتمد ، صالح‌آباد ، طرقبه ، عشق‌آباد ، فرهادگرد ، فریمان ، فیروزه ، فیض‌آباد ، قاسم‌آباد ، قدمگاه ، قلندرآباد ، قوچان ، کاخک ، کاریز ، کاشمر ، کدکن ، کلات ، کندر ، گناباد ، لطف‌آباد ، مشهد ، مشهد ریزه ، ملک‌آباد ، نشتیفان ، نصرآباد ، نقاب ، نوخندان ، نیشابور ، نیل‌شهر ،


آبشار اخلمد ، آتشکده آذربرزین‌مهر ، آرامگاه بیهقی ، آرامگاه عطار نیشابوری ، آرامگاه عمر خیام ، آرامگاه فردوسی ، آرامگاه کمال‌الملک ، آرامگاه نادرشاه ، آستان قدس رضوی ، بارگاه امام رضا ، برج نادری ، دهکده چوبین http://khorasantour.blog.com/نیشابور ، غار آتشگاه ، غار مغان ، قلعه گوش‌لاغر ، کاروانسرای ریوند ، کوهسنگی ، مسجد گوهرشاد ، موزه قوچان ، آرامگاه لقمان ، رباط شرف ، دریاچه بزنگان ، موزه نیشابور

Mashhad Tourism Index فهرست مصور جاذبه هاي گردشگري ايران ،خراسان ،مشهد