Wednesday, April 22, 2009

Tourism Kakhk گردشگري كاخك

Tourism Kakhk گردشگري كاخك



View Larger Map


کاخک
گردشگري كاخك
اطلاعات کلی
نام رسمی: کاخک
کشور: ایران
استان: خراسان رضوی
شهرستان: گناباد
بخش: بخش کاخک
مردم
جمعیت ۴۰۱۵ نفر[۱]
زبان‌های گفتاری: فارسی
مذهب: اسلام
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا: ۱۶۳۵ متر[۲]
اطلاعات شهری
پیش‌شماره تلفنی: ۰۵۳۵۷۳۷
کاخْک مرکز بخش کاخک شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی است. جمعیت آن براساس آمار سرشماری سال ۸۵ برابر با ۴۰۱۵ نفر بوده است. [۱]
این شهر در دامنه رشته کوه براکوه قرار داشته و زیارتگاه برادر امام رضا حضرت امام زاده سلطان محمد عابد (ع)در دامنه تپه مشرف به این شهر همچنين مزار علمدار در پانصد متری امام زاده قرار دارد.
این شهر که خانه‌های آن همگی گلی و آجر خام بودند در زلزله سال ۱۳۴۷ بکلی ویران و حدود پنج هزار نفر كشته شد. ولی مجدداً بازسازی و باقی ماندگان زلزله در خانه‌های سازمانی اسکان یافتند.
در نزدیکی کاخک و در دامنه براکوه همچنین مرکز دهستان زیبد قرار دارد که دارای ۱۴ روستای کوهستانی و خوش آب و هوا است که همگی از طریق جاده آسفالته و کوهستانی کاخک به سنو ، با هم در ارتباط هستند. بلندترین قله زنجیره کوه معروف به براکوه، تیرماه نام دارد زیرا که تا تیر ماه پوشیده از برف می‌‌ماند.


کاخک شهری است از توابع گناباد در دامنه رشته کوه براکوه و زیارتگاه برادر امام رضا در دامنه تپه مشرف به این شهر قرار دارد. این شهر که خانه‌های آن همگی گلی و آجر خام بودند در زلزله ویرانگر 1346 بکلی ویران شد. ولی مجددا بازسازی و باقی ماندگان زلزله در خانه‌های سازمانی اسکان یافتند.
در دامنه براکوه همچنین مرکز دهستان زیبد قرار دارد که دارای 14 روستای کوهستانی و خوش آب و هوا است که همگی از طریق جاده آسفالته و کوهستانی کاخک به سنو با هم در ارتباط هستند.بلندترین قله زنجیره کوه معروف به براکوه، تیرماه نام دارد زیرا که تا تیر ماه پوشیده از برف می‌‌ماند.

در پيوند هاي زیر، آلبوم هايي كاملي از جاذبه هاي گردشگري ايران ، خراسان  مشهد و مکان های دیگری را خواهيد ديد
  
هنگامی که مطالب مربوط به هر بخشی را  کلیک نمودید ، به هر علت اگر برخی از عکس ها دیده نشدند ، شما نخست روی پیوند



و سپس پیوند


کلیک نمایید. در سایتی که باز می شود شما عکس ها را با امکانات بسیار فوق العاده ای خواهید دید از جمله روی هر عکس که کلیک نمایید در اندازه ی بزرگتر باز شده و نقشه ی دقیق محل عکس برداری، همراه با جی پی اس ، موقعیت دقیق آن محل به نمایش در می آید. شما هر گاه قصد بازدید از آنجا را داشته باشید دیگر هرگز مانند نگارنده، که برای اولین بار به آنجا ها می رفتم و قبلاً چنین راهنمایی هایی را در جایی ندیده بودم ،راه را گم نمی کنید و سرگردان نمی شوید.این قسمت ها در حال تکمیل شدن است و هر روز به تعداد عکس ها و کیفیت آنها افزوده می گردد. هیچ دستگاه دولتی تا کنون توفیق انجام چنین کاری با این وسعت و دقت را نداشته است.

در آلبوم های زیر نیز می توانید با امکانت متفاوت دیگری عکس ها را ملاحظه نمایید


و سپس روی پیوند های


  کلیک نمایید. وارد وبگاه  دیگری از نگارنده خواهید شد ، حال روی هر بخش که  مورد نظر شماست  کلیک نمایید ، تمام عکس ها ی آن قسمت را خواهید دید.
 گر در آن وبگاه روی عنوان
 slide show
کلیک نمایید عکس ها را به صورت پویانمایی زیبایی مشاهده خواهید فرمود. پیشنهاد  می   کنم نخست مطالب و عکس های این وبلاگ را ببینید سپس هر جا لازم بود که  عکس های آن متن ها را دوباره کاملتر ببینید به بخش آلبوم عکس ها بروید.
راه دیگر برای دیده شدن عکس ها همراه متن ها، استفاده از فیلتر شکن های مختلف است که آنرا روش مطلوبی نمی دانم ولی متاسفانه دولت با فیلتر های بسیار شدید و کور خود ، کاری می کند که مردم بناچار و برخلاف میل باطنی برای دیدن سایتهای مفید که محتوای غیر اخلاقی هم ندارند مجبور به استفاده از فیلتر شکن می شوند.وبگاه های اینجانب فیلتر نشده اند ولی دولت سرور های اصلی را به گونه ای فیلتر نموده که معمولا در هیچ وبگاه متعلق به بلاگ اسپات یا همان بلاگر معروف عکس ها دیده نشود.البته  آی اس پی های ایران یا همان شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند، از نظر فیلتر نمودن با هم متفاوت هستند. یک راه هم استفاده از خطوط وی پی ان  vpn است .



امامزاده سلطان محمد عابد كاخك برادر امام رضا عليه السلام
سلطان محمد عابد










عكس هوايي از محدوده ي مزار سلطان محمد عابد روي آن كليك نماييد تا عكس بزرگ آن را ببينيد.

ويژگيهاي معماري و كيفيت تزيين بناي مقبره سلطان محمد عابد، از ابنيه مربوط به دوره شاه طهماسب صفوي در كاخك گناباد، بيان شده است. قريه كاخك در 24 كيلومتري جنوب گناباد مقبره‏اي را در خود جاي داده كه در زير آن مدفن سلطان محمد عابد، برادر امام رضا (ع) قرار دارد. بناي اين مقبره بر اساس كتيبه كاشيكاري جلو ايوان آن كه به خط عليرضا عباسي نوشته شده مربوط به دوره شاه طهماسب صفوي است و ساختمان آن شامل يك تالار مربع، دو تالار مستطيل، يك ايوان در وسط جبهه شمالي، دو ايوانچه در طرفين جبهه شمالي و يك فضاي بدون سقف مي‏باشد. عناصر معماري به كار رفته در اين بنا شامل گوشواره‏ها، طاق‏نماها، و سقفهاي عرقچيني مي‏باشد كه با كاشي‏هاي شش ضلعي و مستطيل شكل و شيشه‏هاي مثلثي و چهارگوش تزيين شده‏اند.


1. امامزاده سلطان محمد عابد(ع)-22 کیلومتری گناباد بخش کاخک
این بقعه در 22 کیلومتری جنوب شهر گناباد مشرف بر کاخک بر فراز مدفن سلطان محمد بن موسی الکاظم ایجاد شده است.
قرائن تاریخی این شخصیت را برادر حضرت رضا(ع) معرفی نموده اند،که بعد از شهادت آن حضرت توسط ماموران حکومت عباسی در قصبه کاخک به شهادت می رسد بنا بر اقوال گوناگون در اواخر دوره سلجوقی بنایی به اهتمام «امیر عبد ا... تونی » بر مزار وی ساخته شد.
ساختمان فعلی آرامگاه متعلق به زمان شاه طهماسب صفوی است.









همانگونه كه در تصوير ها مشاهده مي فرماييد ديوار هاي دور تا دور مزار نم كشيده و امكان تخريب بنا وجود دارد بنا به گفته متولي محترم اين مجموعه سازمان ميراث فرهنگي نه خودش مرمت مي كند و نه اجازه مرمت ميدهد . اميدوارم مسئولين محترم جدا از حب و بغض هاي كودكانه و دياري و مذهبي و منطقه اي بيشتر به فكر مرمت آثار باستاني ، هنري ، فرهنگي و ... باشند.مديريت ناكارآمد دولت نهم در مورد حفظ ميراث فرهنگي عواقب ناگواري را در پيش خواهد داشت. كه بيشتر از همه بي اعتمادي مردم به آنه براي حفظ آثار ارزشمند ملي ، ميهني ، مذهبي و .. مي باشد.





بقعه سلطان محمد عابد(ع)
اين بقعه در 24 كيلومتري جنوب شهر گناباد مشرف به كاخك بر فراز مدفن سلطان محمدبن موسي‌الكاظم(ع) واقع است. قرائن تاريخي اين شخصيت را برادر حضرت رضا(ع) معرفي كرده‌اند كه بعد از شهادت آن حضرت به قصد مبارزه با حكومت مأمون با ياران خود وارد خراسان شد و سرانجام توسط مأموران عباسي در <قصبخ> كاخك به شهادت رسيد. بنابر اقوال گوناگون بنيان اوليه امامزاده متعلق به اواخر دوره سلجوقي است و ساختمان فعلي پس از سالها تغيير و تحول در زمان شاه طهماسب صفوي ساخته شد.
بقعه سلطان محمدعابد(ع) مشتمل بر تالاري وسيع در ميان بنا و دو فضاي ديگر در طرفين است. در سالهاي اخير اين مجموعه مرمت و ساماندهي شد.









































اين هموطن هاي گرامي از كاشمر تشريف آورده بودند. چايي تعارف كردند و ماهم با تشكر از آنها نوشيديم .موقع بارندگي در محل اسكان زائرين پناه گرفته اند آنجا مي توانند خودشان هم قضا درست كنند مانند مزار سيد مرتضي ولي متاسفانه در مشهد چنين امكاناتي براي زوار تدارك ديده نشده است.






بايد فكري به حال نماي ورودي شهر زيبا و دوست داشتني كاخك بر دارند . حيف اين شهر سرسبز و زيبا با چنين ورودي











عكس هاي هوايي از شهر كاخك





















آبشار های طبیعی ،آسیابهای قدیمی،ییلاقات فراوان. پارک آبشار در انتهای خیابان شریعتی از جمله مناطق دیدنی شهر زیبای کاخک می باشد كه در زير عكس هايي از آنها را مي بينيد




































































دره خانیک،آبشار کاخک و درب صفه زیبد از جمله زیباترین مناظر طبیعی است که در صورت ساماندهی و معرفی می تواند خیل گردشگران را جذب نماید.






















آبي كه اكنون از آبشار جاري است از اين مسير وارد آسياب مي شده است . جايي كه دوست من ايستاده دهنه چاه آبريزي است كه در عكس زير ديده مي شود






از اين مسير آب وارد آسياب هاي آبي شده و با چرخاندن پره هاي آسياب سنگ آسياب را مي چرخانده است





آب از بالا وارد قسمت زير اين سنگ آسيا ( كه در وسط عكس ديده مي شود) ، مي شده است. چاه آب ريز پشت ديوار روبرو قرار دارد







نماي جلو آسياب



















آب انبار قديمي در وسط شهر

























ساختمان هاي جلو از زلزله خانمان بر انداز كاخك در امان ماندند و منازل بعد از آنه بعد از زلزله ساخته شدند
















نماهايي از داخل شهر در يك روز باراني






اين يك عكس پانوراما از كاخك است روي آن كليك نماييد تا كاخك را بهتر ببينيد


















عكس هوايي از كاخك


وجه تسمیه کاخک
عده ای را عقیده بر آن است که چون کاخک دارای درختان فراوان بوده است به آن «کاخک» (به فتح خاء) گفته اند و بر اثر کثرت استعمال تلفظ به شکل امروزی در آمده است که فتحه به سکون تبدیل شده است لکن این اعتقاد نیز وجود دارد که با توجه به قدمت تاریخی بسیار زیاد شهرستان گناباد در گذشته های دور یکی از پادشاهان ایران باستان در منطقه ییلاقی که امروز کاخک نامیده می شود کاخ باشکوهی بنا کرده که آنرا «کاخ کی» نامیده اند، می دانیم که در دوران اساطیری ایران تعدادی از پادشاهان ایران باستان لقب «کی» داشته اند و اصولاً «کی» به معنی پادشاه و صاحب جاه و مقام بوده است که البته اصل آن «کوی» بوده و بعدها بصورت «کی» تلفظ گردیده است. مانند کی کاوس، کی قباد، کی خسرو، کی آرش و کی سیاوش، علیهذا بعید بنظر نمی رسد که کاخک در اصل «کاخ کی» بوده باشد که بدین ترتیب مربوط به یکی از پادشاهان کیانی می شده است. که در کاخک و یبا اطراف آن سکونت داشته و ایزو یا قلعه سفید در 3 کیلومتری آن به شاه نشین معروف بوده است.
مام زاده سلطان محمد عابد
استان : خراسان رضوی
شهر : گناباد
نوع بنا : زیارتی
قدمت : حدود 468 سال
این بنا در سال 960 هجری قمری در زمان حکومت شاه عباس طهماسب صفوی ساخته شده و کاشی کاری آن در زمان شاه اسماعیل دوم ( 984-985 ) انجام گرفته است . دارای تزیینات داخلی و گچ بری زیبایی می باشد و در ساقه گنبد سوره دهر با خط ثلت و کوفی نوشته شده و کتیبه جلوی ایوان شمال شرقی بقعه دارای کاشی معرق و خط زیبای علیرضا عباسی است. بنا دارای یک تالار مربع در مرکز و دو تالار مستطیل شکل در طرفین و در ایوان شمالی و جنوبی می باشد . طول آن 26 و عرض آن 24 متر است . گنبد آن دو پوششی و کاشی کاری است و در وسط تالار مربع ، ضریح سلطان محمد عابد ( ع ) قرار دارد . سلطان محمد عابد را برادر حضرت امام رضا ( ع) می دانند ، بنابر روایتی دیگر وی عموی امام هشتم می باشد که به محمد العابد شهرت داشته است .
آدرس :كاخك -24 كيلومتري جنوب گناباد




مسجد جامع کاخک









استان : خراسان رضوی
شهر : گناباد
نوع بنا : تاریخی
قدمت : حدود 358 سال
این مسجد در سال 961 به دستور شاهزاده سلطانم خواهر شاه طهماسباول صفوی بنا شده و در سال 1070 گچ بری و تزیینات آن پایان یافته است .




مکانهای دیدنی شهر کاخک
دره خانیک،آبشار کاخک و درب صفه زیبد از جمله زیباترین مناظر طبیعی است که در صورت ساماندهی و معرفی می تواند خیل گردشگران را جذب نماید. هنوز در روستای خانیک عروس را با قرائت موزون سوره مبارکه الرحمن به خانه داماد میبرندو صبح نوروز آب یس! به گور رفتگان می پاشند و جشن سده و نوروزو سیزده به در را با آب و تاب برگزار می کنندو پس از برداشت محصول گندم در مراسم کاکل بری قربانی می کنند و به گونه کاملا استثنایی و منحصر به فرد در کاخک تقسیم آب به وسیله تاس و فنجان به روش سنتی و با آداب خاص دیدنی انجام می شود. از دیگر مکانهای دیدنی می توان به غار فارس در 4 کیلومتری کوههای جنوب شرقی کاخک و چنار هزار ساله که در فاصله صدمتری از همدیگر قرار دارند.آبشار های طبیعی ،آسیابهای قدیمی،ییلاقات فراوان. پارک آبشار در انتهای خیابان شریعتی از جمله مناطق دیدنی شهر زیبای کاخک می باشد كه در زير عكس هايي از آنها را مي بينيد








مراسم با قدمت زياد تقسيم آب




Kakhk
General Information
Official name: Kakhk
Country: Iran
Province: Khorasan Razavi
City: Gonabad
Section: Section Kakhk
People
Population of 4015 persons [1]
Languages spoken: Farsi
Religion: Islam
Physiography
Height of sea level: 1635 m [2]
City Information
Calling code: 0535737

Section Kakhk city center Kakhk Gonabad in Khorasan Razavi province is. According to census statistics of population 85 years is equal to 4015 people. [1]

The city had been Brakvh Mountain range and brother of Imam Reza shrine of Imam Sultan Mohammad Abed Zadeh (AS) domain hill overlooking the city of Mazar Alamdari Imam Zadeh is five hundred meters.

The city that houses it all muddy and raw bricks were completely destroyed in the earthquake of 1347 and about five thousand people were killed. But again the rest of fatigue and earthquake reconstruction in settlement organization found homes.

Kakhk and near the foot of the Brakvh Zybd Center is a rural district with 14 villages and mountain climate is good all road and mountain Sfalth Kakhk to Snv, both are in direct relation. Mountain chain known as the highest peak Brakvh, July is known because the snowy July remains.
________________________________________
Kakhk city functions in Gonabad Brakvh Mountain range and brother of Imam Reza shrine in the hill range is located overlooking the city. The city that houses it all muddy and raw bricks were completely destroyed in the devastating earthquake in 1346. But again and rebuild homes in earthquake fatigue remains found housing organization.

Domain Brakvh also Zybd Center is a rural district with 14 villages and mountain climate is good all road and mountain Sfalth Kakhk Snv together in a relationship are. Tallest mountain chain known as peak Brakvh, July is known because July to snowy remains.
________________________________________
Holy Soltan Mohammad Abed Kakhk brother Imam Reza
Soltan Mohammad Abed
Architectural features and building quality adornment mausoleum of Sultan Mohammad Abed, the period buildings of Shah Tahmasb Kakhk Gonabad, is expressed. Kakhk village 24 kilometers south of the mausoleum or Gonabad in their data instead of following the Mdfn Muhammad Abed, brother of Imam Reza (AS) is located. Building on the tomb of Ivan كتيبه Kashykary front line of Ali Abbasi written to Shah Tahmasb course is building the Forum, including a square, two rectangular Hall, Ivan in the middle of a northern front, two front sides Ayvanchh in northern and space without a roof is. Architectural elements used in this building include ها earrings, odd views, skullcap and roofs with tiles that are unilateral and six rectangular shape and Triangular and rectangular glass adornment are.
________________________________________

1. Shrine of Sultan Abed Mohammad (AS) -22 km section Gonabad Kakhk

This monument in the city 22 km south overlooking Gonabad Kakhk over Mdfn Sultan Muhammad ibn Musa Alkazm has been created.
Indications historical character brother Imam Reza (AS) have introduced, after the martyrdom of Imam Abbasi by government agents to testify in the borough Kakhk reaches of the Seljuk period in the late Aqval various efforts to masonry «Amir Abd or ... Tony »Mazar of her was created.
Current building belonging to the tomb of Shah Tahmasb.
________________________________________
Tomb of Sultan Abed Mohammad (PBUH)

The monument in the city 24 kilometers south overlooking Gonabad Kakhk over Mdfn Sultan Mhmdbn Mvsyalkazm (AS) is located. Indications historical character brother Imam Reza (AS) have introduced testimony that after the Imam of Al-Ma'mun to fight the government with his companions into Khorasan and finally by agents Abbas Kakhk came to testify. So Aqval various primary Imamzadeh Bonyan belonging to the late Seljuk period and the current building, after years of change and transformation at the time of Shah Tahmasb built.

Sultan Tourist Mhmdabd (AS) including wide forum among the two other sides of space. In recent years, this collection was organized and repair.
________________________________________


Jh denomination Kakhk


The belief that a number of trees that have abundant Kakhk because it is «Kakhk» (a win Kha’) said plurality of usage and pronunciation in the modern form of the inertia that has become Fthh this belief but it also Considering that there are very many old historic city Gonabad remote past of the kings of ancient Iran in the pen today Kakhk called the majestic palace has it that «Who Palace» called, we know that the era of mythological Some of the ancient kings named «Who» and have basically «Who» means the king and the owner is the official pomp and of course the principle of «Alley» and later as «Who» pronunciation has been. Who Kavs like, Who Kavadh, Khosrow Who, Who Who Siavash Arash, Lyhza not seem unlikely to reach the originally Kakhk «Who Palace» is Thus to be one of the kings is to Kiani. The surrounding Kakhk and Yba Posts and have ISO or White Castle 3 km to the Shah has been predominantly known.
Mother born Sultan Mohammad Abed

Province: Khorasan Razavi

City: Gonabad

The type: Pilgrimage

Old: about 468 years

The building of the Hijri year 960 AH at the time of Shah Abbas Tahmasb tile work and built it at the time of Shah Ismail II (984-985) has been done. Hanging with domestic and modeling and the stem is a beautiful dome Chapter universe and Kofi Slt line inscription written in front porch with tile northeast monument sudorific Alireza Abbasi is a beautiful line. A square in the center and two Hall Forum in rectangular patio parties, and North and South are. The length and width of 26 meters is 24. The dome cover and two tile work is in the middle of Hall Square, Zryh Sultan Abed Mohammad (PBUH) is located. Soltan Mohammad Abed the brother of Imam Reza (AS) to know, so his uncle traditionary other is the eighth Imam Mohammad has known Alabd.
Address: Kakhk -24 km south Gonabad
________________________________________

________________________________________ Kakhk Mosque

Province: Khorasan Razavi

City: Gonabad

The type: Date

Old: about 358 years

Mosque in the order of 961 Prince Sltanm sister Safavid Shah Thmasbavl built in 1070 and tore and decorative it is over.
________________________________________
________________________________________

city locations Kakhk

Khanyk valley, waterfall and Kakhk door Sfh Zybd including beautiful landscapes that can be introduced and the organization of the regiment to attract tourists. Village still Khanyk bride with elegant reading of God Chapter Mobarakeh home away Mybrndv morning flower water Ya-Seen! The Departed is a grave and Pashnd Sadeh and Nvrvzv to thirteen in the stilted Knndv be held after the harvest of wheat topping ceremony Barry victim and so are quite exceptional and unique in water Kakhk divided by the Bald and cup method and the traditional rules دیدنی special is done. Other places can visit the cave in the Gulf Kakhk 4 kilometers southeast of the mountains and a thousand-year-old buttonwood Sdmtry distance from each other are. Natural waterfall, Syabhay old countryside abundant. Waterfall at the end of Park Street, Shariati دیدنی city, including areas Kakhk is beautiful
____________________________________